Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 Hvordan gjør dere det? Har et kresent barn som nettopp har startet på SFO og vi sliter med å få henne til å spise når hun er der. Jeg prøver å lage spennede matpakker, men hun spiser max en skive fordelt på to måltider, samt litt frukt. Det er ikke nok, da de to måltidene er frokost og lunsj. I barnehagen fikk barna mat, så dette er nytt for meg. Hva gjør jeg for å få henne til å spise mer?
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 Så synd, da! Se på det som en gylden anledning for barnet ditt til å lære seg å like nye ting. Det har jeg tenkt å gjøre, for barnet mitt er også utrolig kresen. Hun sulter ikke i hjel frivillig, hun begynner nok å spise bare hun blir sulten.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2011 #3 Skrevet 3. august 2011 Kommer de ikke til åa ha måltider i SFO? Det er ofte bare i begynnelsen de ikke har servering, siden det da er mindre barn/bemanning.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. august 2011 #4 Skrevet 4. august 2011 Har du forsøkt å sende med noe annet enn skiver? Min eldste gutt er ikke så kresen akkurat, men han misliker vanlige skiver. Vi har også to måltider på SFO, og da gjelder det virkelig å tenke litt nytt. Noen dager blir det skiver også så klart, men forsøker å variere. Nå vet jeg ikke hva jenten din (ikke) liker, men mine tips: *Youghurt, ent Godmorgen, eller vanlig og kornblanding i egen boks som hun kan blande i. *Toast pakket inn i aluminumsfolie (altså to skiver med ost mellom som er stekt i toastmaskin). *Tortillalefser med litt saus (ikke si at det er på ;-)), ost, servelat/skinke og det de liker av salat, agurk, paprika, mais ol og evt bitte litt knust nachochips (1-2 chipsflak). Rull sammen og pakk inn i aluminiumsfolie. *Havregrynsvafler/ grove vafler (dette har vi minst en gang i uken. Steker opp masse til kvelds slik at det er nok til matpakken til dagen etter) *Bestill skolemelk (de får på SFO også om du bestiller til det) og send med gryn hun liker som hun kan ha litt av melken over.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Tusen takk for gode tips, de skal prøves ut:-)
3 er nok! Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 La henne hjelpe til å smøre matpakka, det hjalp her. I en periode brukte jeg pepperkakeformer og trykket ut brødskiver og palegg også, det ble raskt populært:) På denne siden finnes det er brosjyre du kan laste ned som heter "når barn ikke har matlyst", kanskje du får noen ideer derfra? http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/oppskriftshefter/last-ned-brosjyrer/
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Frokost kan du vel servere henne hjemme!?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 Ja det kan jeg, men da rekker jeg ikke jobb. Eller, jeg kan jo vekke henne en time før jeg pleier for å få i henne mat. Hun er ikke glad i å spise, og det tar laaaang tid å få i henne mat. Det har vi dessverre ikke tid til om morgenen. Dessuten spiser hun ofte mer når hun spiser med andre barn en når hun sitter ved bordet hjemme å spiser.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 Tusen takk for råd og link, perlefisken:-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 Da bør du først sjekke ut hvordan det er med frokostspising på SFO. Det er sikkert forskjell fra sted til sted, men her er det iallefall få barn som spiser på SFO. Og av de få som spiser er det enda færre som sitter sammen og spiser. De få det gjelder, setter seg ned og sluker en skive i full fart før de skal igang med lek den korte tiden som gjelder før skolen starter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå