Gå til innhold

Smokkeslutt- erfaringer/ råd? Takk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Gutten min blir snart 3 år. Har har vært uten smokk i 3 dager, etter å ha gitt smokken til smokketreet. Dette var nok en smule motfrivillig, men tror han syns deg var litt gøy også. Etter dette har det gått relativt greit, MEN han sliter veldig med å sovne på kvelden. Hyler og skriker, og har angst for å legge seg. Legger seg vanligvis kl19, men siste kvelder har klokka blitt både 21 og 22 før han har kapitulert. Han bruker jo smokken som innsovnings"medisin", så kan jo på en måte skjønne at han strever. Han har en kosebamse, men det er tydeligvis ikke nok... Syns så synd på han, men vil vinne denne smokk- kampen! Noen som har erfaringer rundt smokkslutt? Hvor lang tid skal det gå før jeg skal tro at han virkelig har sluttet med smokken? Lenge vil han ha disse abstinensene?? Flere jeg kjenner forteller der "hun gråt litt første kvelden, men etter to dager var smokken glemt". Kan ikke helt skjønne dette :) Skal sies at han har en lillesøster som bruker smokk. Håper noen vil dele noen erfaringer, eller komme med råd eller kommentarer:)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slenger meg på denne med deg ;) vi har neste samme problemet her, var veldig stas å være "stor" jente de første dagene, men sliter med mye grining om kvelden og hun er begynt å våkne tidligere på morgenene også. Tror nok hun gjorde det før også, men at hun kansje da bare puttet tutten i munnen og slumret videre.. nå er det opp og sprett med en gang ;)

Regner med det bare en en tilvenningsfase, de har jo trossalt hatt den hele livet, så det tar vel litt til å venne seg til det.. :)

Skrevet

Hos oss var det skriking en 3-4 kvelder da det var legging, men så gikk det seg til. Regner med det går seg til etterhvert, men skjønner det er slitsomt når det står på.

• 3 uker senere...
Skrevet

En venninde av meg brukte go'negl. Smør det på smokkene og si at nå er han så stor at smokken ikke lenger er noe god. Barnet vil prøve så klart men go'negl smager pyyton så smokken går nok fort ut. Tilby å prøve flere smokker som ender med samme resultat. Fortsett å si at han er så stor nå at de smaker ikke godt. store barn liker ikke lenger smokken sin og at barnet nå er et av de store barna. Tilby å skylle smokkene (husk da å ha mer go'negl på) og tilby smokken.

Krever barnet å få kjøpe nye smokker gjør du dette og smører de også før barnet får dem ;)

Venninda mi hadde lite og ingen slit med smokkeslutt med denne tenknikken.

Jeg har ikke selv prøvd det men vet om flere som har gjort dette. blandt annet pedagogen i barnehagen med sine barn.

Skrevet

Vi er igjennom AKKURAT det samme selv! Litt motvillig gikk hun med på kaste smokkene. Hun skulle ikke gi de bort, eller sende de til noen(f.eks Kaptein Sabeltann)... hun ville bare kaste de! Så da gjor de vi det. og borte var de!

Nå når kl er 19, og det er sengetid, sutrer hun og vil ikke sove... bruker lang tid på å roe seg ned.

Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe noen lydbøker, slik at hun kan ligge rolig i sengen sin og høre på de..mens hun roer seg. At det kanskje kan være en fin "erstatning". Vi leser hver kveld på sengen, men da sitter hun ved siden av meg og får ikke roet seg sånn...

Hun er også i en "skal bare" periode! Og roper mange ganger på oss i løpet av kvelden.. og når jeg sier at jeg ikke kommer flere ganger, ligger hun og roper helt til jeg svarer. Og da kommer hun med "men jeg har ikke fått kos" eller "skulle bare si takk for idag".. og hvem er det som ikke smelter da?

Skrevet

Vi ga smokkene bort til Sabeltann i sommer. Hun spurte etter smokken i 3 dager etter dette, så ble den glemt..

Men, hun slet også med å finne roen etter dette. Kunne gå 2-3 timer før hun sovnet, og hun var ikke blid..

For oss hjalp det med lydbok, det kunne fremdeles ta litt tid før hun sovnet men hun var rolig ihvertfall..

Nå, 2 mnd etter, så er lydboken borte, ville ikke la det bli en vane. Hun sovner forholdsvis greit etter ca 30 min..

Men, huff, det er tungt når det står på..

Skrevet

Jenta mi sluttet med smokk når hun var like gammel som gutten din. Hun skrek ikke om kveldene, men var veldig urolig og hadde problemer med å sovne iallefall de 3 første kveldene. Våken til 22-23 på kvelden. Vi tok det på ei helg, for vi skjønte det kunne bli litt styr. Men vi gjorde det sånn at den fredagen hun skulle slutte dro vi til Toys R Us, så fikk hun velge (nesten) den tingen hun ville ha. Det ble et stellebord til dukkene til 400 kr. Så betalte hun med smokkene :D

Det går seg til, man må bare hente litt xtra tålmodighet en plass :) Lykke til!

Skrevet

Vi er akkurat i samme båt. Har en gutt på 3,5år snart og vi har nettopp sluttet med sutten. Han klipte dem i stykker ig kastet dem selv, men savne er stort når man er trøtt og sliten. Vår gutt har alltid hatt litt vanskeligheter for å sovne, men når vi er inne i de gode periodene legger han eg normalt 19.00 og sover til 07.00,

Etter sutten forsvant finner han ikke roen, han blir mer eller mindre mere gira og sloner ikke før rundt 22 av utmattelse - så er det det samme igjen dagen etterpå. Veldig slitsomt- og jeg syntes veldig synt på han.

Men er jo bare slike kamper man må ta....

Lykke til til resten av gjengen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...