Gå til innhold

Har dere snakket om amming på svangerskapskontrollene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hittill har jeg vært på to svangerskapskontroller hos lege + ultralyd, men det har ikke blitt spurt noen av gangene om jeg er innstilt på amming. Med førstemann ble det tatt opp både på kontroll hos legen ganske tidlig og når jeg var på ultralyd. Lurer egentlig bare på når det egentlig er vanlig at dette blir tatt opp. Kanskje de ikke har spurt om det siden det er nummer to, og jeg ammet nr en? Regner uansett med at det blir snakk om det med jordmor. Ikke at de trenger å spørre heller, siden jeg ikke har tenkt å amme. Greit så lenge jeg slipper å få spørsmålet egentlig, for regner med det blir forsøk på å overtale meg til å amme. :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg snakket noe særlig med verken lege eller jordmor om amming forrige gang jeg var gravid. Nå er jeg bare i 12.uke, og har enda ikke hatt time hos jordmor.

Sannsynligvis fortalte jordmor litt om fordelene ved å amme, men tror aldri jeg fikk spørsmålet om jeg kom til å amme eller ei. Det er vel mer noe man snakker med barnepleieren om etter fødselen synes jeg å huske?

Kan jeg spørre om hvorfor du har bestemt deg for å ikke amme når du gjorde det med nr 1?

Skrevet

Legen spurte meg aldri om amming, men jordmor spurte. Da jeg kom på sykehuset spurte de også der hva jeg tenkte rundt amming. Jeg fikk ikke til amming med førstemann, og var innstilt på å ikke prøve altfor lenge denne gangen, da det var ganske traumatisk forrige gang. Det var ikke noe problem, og på sykehuset da jenta mi ble født fikk jeg god hjelp og støtte til flaskemating. Jeg fikk tilbud om medisiner som stoppet melkeproduksjonen også, men takket nei i og med at det var nettopp derfor jeg ikke ammet - ingen melkeproduksjon! Men som sagt, alle var helt supre og det går helt fint å være flaskemamma - igjen. :-)

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg ammet førstemann i bare tre mnd. Etter det mistet jeg melka. Amming gikk fint i begynnelsen, men etter to mnd fikk jeg store blødende og væskende sår rundt brystvortene og den var fryktelig smertefullt. Halve brystvortene hang nærmest å slang fordi jeg hadde så store sår. Det ble ingen god opplevelse, og jeg synes hele ammingen var litt stressende. I tillegg fikk jeg mye mer melk på ene siden enn den andre, til tross for at jeg la gutten til på den siden med minst melk først. Det førte til at jeg endte opp med en svært synlig størrelsesforskjell på puppene. Jeg hadde dårlig selvbilde pga dette i fem år, og gråt bare jeg så meg naken i speilet. Jeg likte ikke å vise meg naken for typen, jeg likte ikke å bade fordi jeg måtte ha på meg bikini, og jeg sleit med å finne bher. Forrige sommer la jeg meg under kniven, og endelig føler jeg meg komfortabel igjen i min egen kropp, selv om puppene ikke er helt like. De ser ihvertfall mye likere ut. :) jeg ønsker ikke gå gjennom alt dette på nytt, og har derfor bestemt meg for at jeg ikke vil amme denne gangen. Det er viktig at mamma også har det bra, og en skal ikke presse seg gjennom amming på enhver bekostning.

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Takk for ærligheten!

Helt enig med deg i at det er veldig viktig at mamma skal ha det bra, og det er nok stress i seg selv å ha en nyfødt.

Har forresten noe av det samme problemet som deg, dvs mye mer melk på den ene siden. Er nå over 1 år siden jeg sluttet å amme, men det er fortsatt kjempe stor forskjell på puppene mine. Måtte ta mamografi for å sjekke det ut, og de så at jeg hadde masse melk og stor kjertler i den puppen jeg ammet mest på. Så dette var noe de ønsket å følge opp utover i dette svangerskapet.

Så når jeg er ferdig med alt som heter småbarn, så tror jeg at jeg følger ditt eksempel med å legge meg under kniven. Stor forskjell på puppene er pyton for selvbilde!

Skrevet

Jeg ble dyttet inn i en ammegruppe mer eller mindre enten jeg ville eller ikke. Skal visst dit i september en gang og har fått hjemmelekser og greier. Er førstegangs, men følte kanskje at det ble litt voldsomt?

Skrevet

Nei, har ikke blitt snakket om amming. Går bare til lege, og det virker som leger ikke er så veldig opptatt av om en ammer eller ei. Ble spørt under fødselen av jordmoren om jeg hadde planer om det eller ei. For de hade sluttet å presse på, og droppet å legge til rette for det om man ikke ønsket å amme. I så fall ville de skrive det i papirene med en gang slik at alle var klar over det.

Skrevet

AMMEGRUPPE??? My God! Jeg synes det er flott med amming altså, og hadde ingen problemer med nr 1 og har alle intensjoner om å amme den i magen, men ammegruppe??? Ærlig talt! Synes nå det er vel mye gruppepress! Hvordan i heite helvete mener de at de som av ymse årsaker ikke får til ammingen skal føle det? Nei, vet du hva! Det synes jeg jammen var et dustete opplegg.

Det eneste jeg fikk om amming var en bok om emnet av jordmor, og en høflig spørsmål på sykehuset om jeg hadde tenkt til å forsøke amming (A-hus) etter fødsel. Er jamme nok ammepress om en ikke skal legge på gruppepress i tillegg.

Ja, jeg lot meg hisse opp ;-)

Skrevet

Hehe, ja, ammegruppe var i overkant. Kanskje de som ikke ammer skulle bli presset til å være med i en slankegruppe. Ja, de som ikke har en BMI på 20 etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...