Gå til innhold

Ja, der ble naboen sur på meg.

Anbefalte innlegg

Forskjellsbehandling? Fordi du har tantebarn på besøk og dere skal bort og det da ikke passer at nabojenta er på besøk?? Du skulle sagt til nabokjerringa at hun fikk kle på seg sykkelutstyret å bli med hun også for å sykle rundt med to små på sykkel er ille nok om det ikke skulle bli 3, så da kunne det vært greit med en voksne til ...hun hadde vel tiet da regner jeg med.

Jeg hadde blitt mildt sagt irritert om jeg skulle fått kjeft for at jeg skal gjøre noe med egen familie og ikke vil ha med nabobarna på det altså.

Fortsetter under...

Sitter jenta og venter på dere i hagen om dere ikke er hjemme???

HI du er jo nødt til og gjøre noe. Ta en skikklig alvorsprat med foreldrene og få dem til og forstå at det og aktivisere og ta vare på jenta fakisk ikke er din jobb men deres.

Jenta må jo lide under slike forhold. Hadde sagt til dem at dette faktisk er en form for omsorgsvikt. Det og ha rene klær og nok mat er ikke godt nok. Omsorg og kjærlighet er også nødvendig for at et barn skal ha det bra.

Om foreldrene fremdeles bare blir ennda surere hadde jeg sagt at for jentas skyld er du nødt til og gå videre med dette. Kanskje de da skjønner alvoret?

Så lenge du ikke hadde avtalt med nabodamen om at du skulle passe barnet hennes (som du selvfølgelig ikke hadde) har hun da ingen grunn til å kjefte på deg! Herlighet da! Forventer naboen dinn at du skal ta datteren hennes med på alle aktvitetene du planlegger med dine egne barn? Hvilken forskrudd verden lever hun i? Ja, kjedelig for datteren hennes, men absolutt ikke noe du skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for!

Uenig med 21:34

Når mitt barn er på lekeplassen og naboen roper "nå må dere komme, vi skal på kafe/til bestemor/i parken" har jeg aldri opplevd at mitt barn tror det inkluderer han.

På samme måte regner meg med å kunne rope ut i hagen, selv om det er flere barn der, at "hent sykkelen din så drar vi på sykkeltur", uten at hele hæren tror de skal være med.

Og hun lenger opp så gir deg råd om å informere moren kvelden før ang. planer dine. Vel, fjerneste rådet jeg har hørt. Hva om en har flere nabobarn? Skal en gå i hele gata å gi beskjed om at en planlegger tur dagen etter?

Det er fint å være etterpåklok men vel praktiserer vel slike "råd"? Snakk om å skulle ha en vanskelig hverdag da.

Når en voksen roper ut til 3 barn i en hage at DERE må hente sykler, så ser jeg virkelig ikke at det er så rart at det ene barnet også tror det innbefatter seg. Det er 2 barn på besøk i hagen. Hvordan skal det ene barnet da skjønne at beskjeden gjelder kun de 2 andre?

Den ene i hagen BOR der og den andre er på besøk. Jente nr. 3 som trodde det gjaldt henne også var(såvidt jeg kan skjønne fra HI) akkurat kommet over. Det var snakk om 5 minutter barna var ute og hun viste ikke nabojenta var der når hun ropte.

Jeg syns det er merkelig at jenta trodde det gjaldt henne også. Det ville aldri mine barn trodd om de var i nabohagen og mannen i huset hadde ropt at de skulle på sykkeltur. Er jo ikke der de bor!

Annonse

HI visste IKKE at hun var der. dessuten så har det hele gåt for langt når nabojenta tar det for gitt at hun skal få være med på alt som foregår, det er ikke normalt.

Har vi nabobarn på besøk og jeg sier at vi skal ut og kjøpe is eller til mormor så tror ikke de andre barna at de skal være med, de går hjem uten at jeg trenger og si noe og de er 5 år...Og ingen av foreldrene kommer og skjeller meg ut for det heller..

Nei her svikter foreldrene og jeg hadde tatt en tlf til bv, ikke for og melde i første omgang, men og forhøre meg om hva de tenkete om situvasjonen og hva som evt burde gjøres..

Forskjellsbehandling? Ja, av og til er det faktisk ok. Dette var en planlagt "familietur", og som du sier to nye syklister i trafikken er nok å tenke på. Men kanskje du kunne informert jenten FØR dere dro så hun var klar over det på forhånd.

Ville tatt en prat med naboen og sagt at du setter pris på jenten, på vennskapet dine barn har med henne, på de turene dere har hatt sammen. Og du hadde ogå satt pris på om naboen kunne tatt med ditt/dine barn med på turer, bollebaking eller hva de driver med.

Prøv å unngå å lage unødig "uvennskap", det er så utrolig trist for barna og legger en demper på andre naboer også. Folk er intuitive...

HI her.

Møtte moren ute isted og prøvde snakke med henne men hun var sur så gadd ikke gjøre mer ut av det. Tar det heller en gang det faller seg naturlig. Jentene er ute å leker nå etter middag, hun ville gjerne spise her.

Til deg som skriver litt ovenfor at det er lov med forskjellsbehandling av ogtil siden dette var en planlagt familietur: jeg ser ikke på det som forskjellsbehandling. Syns ikke det ordet hører hjemme her. Skal det være forskjellsbehandling må en først ha 2 likeverdige og deretter behandle dem forskjellig. Ene barnet er mitt og andre er naboen. Selvfølgelig er det forskjellig fra starten av, derav ingen likeverdige;)

Jeg har kun ett barn. Det blir derimot forskjellsbehandling overfor de andre nabobarna siden de sjelden spiser her. Har ikke mulighet å la alle spise her hver dag.

Gloria: Som jeg har sagt tidligere viste jeg ikke jenta var ute. Jeg ropte bare ut ca 5 minutt etter jenta mi og søskenbarnet hadde gått ut. Mener du jeg skulle ringt på til naboene og informert jenta? Eller skal jeg ikke kunne gi beskjeder til mitt barn når hun er ute uten å dobbelsjekke at ingen andre er i hagen?

Jeg er ikke ute etter å lage uvennskap MEN om det ender med at jeg må gjøre noe for jenta sin del blir jeg nok å drite i "vennskapet" for å si det sånn.

Annonse

Med mindre du tror/finner ut at nabobarnet ikke har det bra hjemme, skal ikke du gå å forsvare hva du gjør/ikke gjør med dine barn. Ikke bry den med at naboen blir sur, jeg hadde nok sagt det som det var til!

Skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet! det er IKKE forskjellsbehandling at du behandler din og naboungen ulikt. Ikke skulle du måtte forklare til nabomora hva og hvorfor heller. Helldussan....

Lær deg å si nei!! :)

Ser problemet ditt. Men synest du håndterte det svært dårlig, det sto en femåring tilbake og følte seg totalt utenfor og lite velkommen, det gir dype spor. Det hadde jeg aldri greid å gjennomføre, særlig om jeg visste hvor svake foreldre ujn hadde til å få henne til å føle seg bedre og godt ivaretatt.

At foreldreene svikterr jenta er ikke grunn for at du skal gjøre det også. Du skulle tatt en prT med dem før denne situasjonen oppsto.

Men jeg forstår problemet ditt. Ville heller ikke ha lært barna mine at dette var ok å gjøre mot jenta.

Da kunne du foreslått at DE måtte gjerne være med, og invitert både mor og datter. Spørs om pipa hadde fått annen lys da. tror naboen din er usedvanlig lat og ikke selv gidder å aktivisere barnet.

Her løper våre barn og nabobarna mellom husene, like mye her som de er der, i tillegg pleier jeg og nabodama å spørre hverandre om det er ok før vi slipper løs barna over til hverandre. Ungene spiser og drikker like mye på begge stedene.

Skulle mine barn være hos naboen og jeg trenger noe på butikken så kan jeg si fra og vet at de følger med dem, samme omvendt også, jeg ser gjerne etter deres barn en stund hvis de skal et lite ærend.

Jeg er totalt uenig med deg. Jeg kunne ikke forutse situasjonen, jeg viste ikke jenta var der og jeg hadde lovt jentene tur til byen. Hadde ikke kommet oss om jeg måtte ha 3 med av praktiske grunner. Skulle jeg heller skuffet mitt eget barn og søskenbarnet? Søskenbarnet hadde tross alt ikke vært på besøk siden jul, mens nabojenta har som sagt "bodd" hos oss.

Syns det er greit med all kritikken men jeg lurer på om folk praktiserer som de råder? Jeg er som sagt 100% alene med mitt barn, jobber fulltid og er besøkshjem for et barn. Det er grenser for hvor mye mer jeg kan yte overfor naboen. Hun har vært med på masse turer, ikke minst nå i sommer og da har jeg måtte "avvise" andre nabobarn. Jenta mi har blant annet en bestevenninne som har kommet litt i bakgrunnen fordi jeg har tatt nabojenta under vingene. Er det rett?

Forøvrig avviste jeg ikke jenta hardt og brutalt.

Det synes ikke jeg hun skulle gjort! HI har da sitt eget liv, og må få leve det uten å hele tiden måtte tenke på alle andre. Er ikke hennes oppgave å passe på og aktivisere naboungen!

Virker som om mange her prøver å gi HI skyldfølelse! For noe hun ikke har gjort galt!

Og sånn som HI skriver, så virker det som det er enveis-tjenester ut å går, er hun som hele tiden stiller opp for naboungen, mens det aldri er noe å få tilbake. Blir litt feil.

Ja, man skal ha omtanke for andre, og bry seg, men hallo!, et sted må grensen gå!!

Hei.. Mange forskjellige meninger her gitt. Men det eg lure på om folk klare praktisere det dei selv sier?? :-) Det er lett å si i ord, men er ikke alltid like lett å utføre.Og vertfall ikke vist dei andre er vansklige å snakke med å hisser seg fort.

Noen her er inne på mishandlig og det finnes mange forskjellige måter å bli mishandlet på. Eg tor det er omsorgsvikt inni bilde siden ditt barn(HI) sier som hun sier om foreldrene. Og alle dei andre åpenlyse tegna. Det er bedre å melde en gang for mye å få bekreftet alt er ok enn å senere finne ut at det var noe å enn oversåg det. Men det er min mening. (Jobbe selv i barnehage å ser mye rart)

Ønske du å var totalt anonym å slippe å møte i retten å slike ting om det skulle var noe. Skriv et dataskrevet brev om din bekymring. Og at du mistenker omsorgsvikt i hjemme. skriv det som generellt og ikke ta personlige episoder som kan avsløre hvem som har skrevet brevet. Så sende du det inn. :-) Noen i bv er ikke alltid like flink å holde den anonyme anonym. :-)

Takk:)

Jeg har allerede en kontakt i bv som jeg er fortrolig med pga jenta vi er besøkshjem for. Tror jeg skal ta meg en prat med henne først og fremst og få noen råd, og høre hva hun syns om situasjonen. Skal innom i neste uke for en oppfølgingsamtale så det passer igrunnen fint.

Nei,det er ikke lett dette men uten å ta over omsorgen er det ikke så mye mer jeg kan gjøre enn hva jeg allerede gjør. Som sagt er ikke mitt barn og denne jenta nærmeste venner heller og siden hun maser en del blir mitt barn lei, og det er langt fra en ønskelig situasjon. Dumt å bli lei i sitt eget hjem for å si det sånn.

Hun hadde nok trengt et besøkshjem hun også for å si det sånn, noen som kunne tatt henne med på ting.

Takk for alle svar og råd. Setter pris på alle selv om jeg ikke er enig i alle;) Men dere har nok rett, skulle tatt tak i dette for lenge siden. Det er bare så vanskelig når det er snakk om et lite barn, og i tillegg til at jeg er feig. Desverre blir nok dèt utnyttet!

Mine unger som er 4 og 5 år hadde ikke trud at en slik felles beskjed gjald dem. de hadde komt hjem og evt spurt om de også kunne sykkle sammen med naboene, men aller mest sammen med oss foreldre.

Syns også at dette skurrer HI. snakk med BV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...