Gå til innhold

Ja, der ble naboen sur på meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet hennes har så og si bodd hos oss i sommer(5 år). Spiser her ofte og de leker stort sett bare i hagen her. Idag var jeg barnevakt for tantebarn så hadde planlagt ta med mitt barn og tantebarn(også 5 år) på bibliotek og piknik i parken. De var ute å lekte først og da kom nabojenta over. Når jeg ropte at de måtte gå å å hente syklene sto også hun klar- hun trodde hun skulle få bli med.

Måtte si at vi hadde planer og at hun heller kunne være med en annen gang. Hun begynte gråte, gikk inn og moren kom altså sur ut. Hun har vært med oss på flere turer i sommer da jeg ofte syns synd i henne siden moren bare sitter inne og hun må "klare" seg seg, men akkurat idag hadde jeg nok med to 5 åringer på sykkel som nettopp har lært seg sykle selv. I tillegg er det siste ferieuke og de gangen vi har vært på turer har hun vært med, kjekt gjøre noe uten henne også.

Hvordan ville dere gått frem? Moren kjeftet på meg siden hun ikke fikk være med. Brukte ordet forskjellsbehandling og ble litt satt ut her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sagt at du ikke er hennes barnevakt og om hun vil at datteren skal gjøre noe kan hun være med selv. Tåpelig dame!

(ville selvsagt tatt praten utenfor små barns ører, det er ikke jenta si feil at mora ikke gidder)

Skrevet

Tja.. Jeg skjønner absolutt poenget ditt! Men jeg synes dette var litt sårt for den lille jenta oppi dette. Kanskje du burde tatt det etterpå med moren uten at datteren hørte det? Vanskelig.. ikke alltid lett å vite hva som best :(

Skrevet

Selvfølgelig ble det sårt for den lille. Skulle jeg hatt med henne også kunne vi ikke syklet da hun ikke har lært seg det enda og da hadde de andre blitt skuffet. Syns dessuten 2 stk nylærte syklister er nok å følge med på;) Har prøvd lære henne sykle men hun er ikke her der enda.

Uansett sa jeg ingenting til moren. Var hun som sto for utskjellingen!

Skrevet

Jeg ville tatt en tur bort og forklart at jeg ikke var en barnevakt for hennes barn, som måtte ta henne med meg hvor enn jeg skulle gå.

Forskjellsbehandling er det slettes ikke snakk om, om barnet hennes missforsto er det noe hun som mor må ordne opp i og forklare barnet sitt. Vi har nabobarn som nesten "bor" her, men det har aldri vært ett problem når vi skal noe. Vi har pratet med foreldrene og vi har alle blitt enige om å sende hjem ungene når det ikke passer at de er her eller der.

Skrevet

Herregud, jeg blir stadig vekk overrasket over enkelte mennesker. Forskjellsbehandling? For det første så skulle du passe tantebarnet ditt, må da være lov å være i fred når man har besøk av familie? Og for det andre, det er ikke alltid ALLE nabobarna kan være med på ALT samtidig heller.

Hun er nok bare sur fordi hun hadde belaget seg på nok en "fridag" med deg som barnevakt og plutselig ble hun stuck med barnet sitt selv. Tror jeg hadde sagt til henne at hun fikk ta med barnet selv. Fortalt henne at enkelte ganger passer det ikke at hun er hos dere, og at dette var en sånn dag. Litt respekt for andres privatliv må man kunne ha. Virker ikke som hun eier helt virkelighetsbegrep denne naboen din :(

Skrevet

Nei, dere har nok rett. Jeg må ta meg en prat med henne. De er 2 foreldre, og de er aldri ute med jenta eller noe. Jeg er alene uten noen avlastning så har barnet bestandig hos meg, i tillegg til at jeg er besøkshjem for ei litt større jente hver 3.helg. Har tidligere gitt beskjed om at disse helgene er litt "hellige" da vi alle gleder oss til disse helgene og mitt eget barn som er enebarn ser på dette som sin storesøster. Og hun ønsker ikke dele henne hele helgen;) Ble litt sure miner da så er nok derfor moren ble ekstra sur idag.

Uff, nei ikke enkelt når folk bare tar en for gitt. Men jeg er nok litt feig ang å si fra. Også syns jeg jo litt synd i jenta også:(

Skrevet

Gale, gale nabokjerring!!

Og forskjellsbehandling? Selvfølgelig behandler en sine egne barn annerledes enn nabobarna! Skulle du eltet ditt eget barn og nabobarnet igjen og bare tatt med tantebarnet?

Du burde ta en skikkelig prat med denne moren.

Skrevet

Har slike naboer selv, og nå sagt at deres barn kan leke her så mye de vil, så lenge mor eller far er med.. ble plutselig bråstopp på besøket i hagen da gitt... (har selv fire barn, og syns igrunn det var nok om ikke deres 2 alltid skulle komme på besøk, uten mor og far, som da får etterlengtet fritid..)

Skrevet

Jeg hadde gjort som deg, skulle bare mangle.

Det er jo virkelig ikke din oppgave å alltid ta med nabobarnet på dine aktiviteter. Noen ganger vil man gjøre ting alene med sine barn også, sånn er det med den saken!

(Og jeg er ped,leder)

Skrevet

kom gjerne med en oppdatering etter at du har snakket med henne;)

Du kan jo si at siden barna har lekt hos dere i hele sommer og sånn ca resten av året så regner du med at fra nå av så kan du sende ditt barn over til dem for og leke sånn at du også får litt barnefri;0)

Skrevet

Siden nabojenta var beredt til å følge etter deg, betyr det at hun har begynt å se på deg som sin mor?

Barn gjør nok automatisk det, at de går etter voksne som gir dem oppmerksomhet og tar dem med på turer. Du har vel skjemt bort denne nabofamilien og burde tatt en prat kvelden før du hadde planlagt en privat tur med tantebarnet.

Skrevet

Hei takk for fornuftige svar damer:)

Skal ta meg en prat med henne men nå har vi vært borte hele dagen idag så må se om jeg møter henne i morgen.

19:53: Mener du i fullt alvor at jeg "plikter" gi naboen min beskjed om mine aktiviteter kvelden før? Så alle som har nabobarn lekende hos seg har altså null mulighet til å ta en spontan tur i marka, fjæra, byen osv?

Kanskje jeg misforsto deg, håper nesten det;)

Jeg har nok skjemt dem bort ja, men jeg er glad i barn og syns synd i henne. Men merker at mitt eget barn reagerer og syns det blir for mye besøk så derfor jeg sa fra ang. de helgene jeg har besøksbarnet her. Og som jeg sa så er jeg nok også litt feig på et området;)

Skrevet

19:53-svaret syns jeg hørtes veldig merkelig ut, beklager..........

Skrevet

Hahaha! Dummeste jeg har lest 19:53. HI har da ingen informasjonsplikt til naboene.

Du er antagelig en mor som selv sender barna ut uten å se etter dem, og stoler på at naboene tar seg av dem.

Skrevet

Jeg hadde spurt nabodama om hva hun syns om og din datter hos seg hver dag hele dagen og i tillegg ta henne med på turere osv..????

Dette er tydelig mennesker som syns at det er helt greit og benytte naboene som gratis barnevakt, er det kun deg de bruker eller er resten av nabolaget også flittige "barnevakter"?

Denne dama er frekkere enn flatlusa og hun bør derfor få høre det deretter. Denne dama må få det inn med klartekst og hun bør skjønne at det er på tide at hun gjengjelder din gjestfrihet.

Skrevet

Jenta mi liker seg ikke hos henne. Går greit en stund utenfor men hun vil aldri inn der. Faren er visst ganske streng og sier de bråker, og moren ligger bare på sofaen og er sur sier jenta mi. Føler meg ikke helt "trygg" på dem så har heller ikke giddet prøve overtale jenta mi på noen måte.

At de er her er helt greit. Andre i gata leker jo her også, og jenta mi er jo hos andre igjen og leker men ser ut som det er blitt samlingspunkt hos oss. Og igjen; helt fint det. Jeg trives med mye barn rundt meg, men jeg syns det blir feil å FORVENTE at jeg tar meg av jenta deres.

Skrevet

Selvfølgelig er du i din fulle rett til å ta med deg barna på tur uten å inkludere nabobarnet i dette. Skulle bare mangle:) Forskjellsbehandling er det iallefall ikke!

Men samtidig synes jeg du kunne være litt mer sensitiv ovenfor nabojenta. Når du roper ut til barna at de skal hente syklene sine, så er det vel ikke så rart at hun også trodde det gjaldt henne? Jeg synes nok du kunne gått ut og forklart nabojenta at hun måtte gå hjem fordi dere skulle bort. deretter kunne du bedt de to andre hente syklene sine.

I forhold til mor, burde du kanskje tatt en prat meg henne og forklart at dere ikke alltid kan ha med hennes barn på tur.

Skrevet

For å forsvare meg selv; jentene skulle ut å hoppe i trampolinen før vi dro. Var snakk om bare 5-10 minutter mens jeg skulle fikse meg litt. Når jeg ropte at de måtte gå på andre siden å hente syklene viste jeg ikke nabojenta var der. Jeg så henne ikke før jeg kom ut til dem.

Tidligere har jeg bestandig sagt det til henne først da hun, de gangene hun ikke har fått vært med, har begynt gråte. Hun kan rett og slett mase slik at hun begynner gråte, ang være med til besteforeldre, onkler eller venner av oss. Barna er gode venner men skjønner jo at barnet mitt reagerer.

Har en venninne som jobber som ped.leder i bhg som har sett henne i aksjon når hun maser etter å være med på ting vi planlegger, enten hjemme eller annet sted, og hun var mildt sagt sjokkert. Så jeg føler medlidenhet med denne jenta men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg tror hun har ekstremt behov for voksenkontakt men føler jeg gjør "mitt", og vet ikke hvordna jeg skal si til foreldrene at hun trenger mer tid med dem. Eller ikke mer tid, de er jo mye hjemme. Er vel heller kvaliteten det går på.

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Kanskje nabojenta har det vondt hjemme? Er det noe omsorgssvikt kanskje? Hvis du får noen konkrete bevis så bør du absolutt ta det opp med bv eller helsestasjon.

Hvis jenta trives bedre hos dere, din datter vil ikke være hos dem, de gjør aldri noe, nabojenta begynner å gråte når hun innser at hun må være igjen hjemme med foreldrene...

Mange tegn på at jenta ikke har det bra. Det er mange former for mishandling. Mangel på stimuli er en av dem.

Tenk etter, har hun det bra nok i hjemmet?

Jeg ville ikke snakket med moren, annet enn å nevne i en bisetning, hvis hun blåser seg opp en annen gang til deg, at du ikke har noen forpliktelser i forhold til dem eller barnet deres. Hvis hun er like smart som du fremstiller henne, vil det å "ta et oppgjør" bare forsure forholdet.

Hvis nabojenta har en trist barndom så kan det tenkes at du er DEN ENE som vil ha stor betydning for henne i livet hennes. Verdt å ha med seg. :) Du har sett Røde Kors sin film?

Skrevet

Ja, har sett røde kors filmene;)

Jeg har tenkt i de baner du gjør men det er vanskelig. Har vurdert kontakte bv anonymt først for råd og ja, jeg har tenkt mer på det etter jeg ble utskjelt. Ikke fordi jeg ble sur på moren men fordi det viser atter en gang at de ikke er intr i å gjøre et forsøk selv på å stimulere henne.

Jenta jeg er besøkshjem for får heller aldri gjort noe hjemme så derfor jeg kanskje er litt "opphengt" i dette. Samtidig føler jeg at jeg ikke kan gjøre mer for jenta enn jeg allerede gjør. Har eget barn å ta vare på og etter jobb er det ikke mange timene igjen i døgnet og jeg kan ikke bruke tiden på henne og sette mitt eget barn til side.

Når det er sagt er jeg ganske sikker på at de ikke er slemme med jenta. Tror bare hun kjeder seg. Går i bhg men ofte hjemme og da er hun mer eller mindre overlatt til seg selv. Når vi kommer hjem etter bhg/jobb halv fem sitter hun i hagen å venter, og ikke så enkelt ta hensyn til alle parter da når eget barn er trøtt, sulten og har mye å fortelle;)

Skrevet

det er mange måter å være slem på. Å overse, ikke tilby trygghet og kjærlighet, eller understimulere, er noen av dem. Jeg kjenner personlig en mor som har blitt fratatt tre barn i tur og orden nettopp fordi hun ikke evner å følge opp. Hun er heller ikke "slem", men hun ville ødelagt sine egne unger om de ikke ble fosterhjemsplassert.

Skrevet

Jeg hadde rett og slett troppet opp på døren når du f.eks ser at barna leker ute. Må bare si fra til moren/foreldrene at du ikke er deres barnevakt.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Da lar du henne være sur. Det er ikke du som har gjort noe galt her - det er hun som har vært ekstremt uhøflig og korttenkt. Jeg hadde ikke giddet å gjøre mer med saken, jeg ville ha regnet med at det gled over av seg selv.

Tar moren det opp igjen kan du jo spørre henne hvor mye hun er villig til å betale deg for å ta med hennes barn på alt mulig, og passe henne i dagevis. Dette er noe som antagelig vil heve konfliktnivået, og gjøre henne enda sintere, så det er kanskje ikke en lur løsning sånn sett. Jeg hadde nok gjort det likevel, da jeg ikke orker å bli utnyttet som gratis dagmamma.

Igjen: Det er ikke du som har gjort noe galt, og det er egentlig ingen grunn til at du skal ta opp igjen saken, be om unnskyldning eller noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...