Gå til innhold

3 ks..?

Magetroll ønskes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Det ble hastekeisersnitt med mine to gutter (04 og 06), og etter 2-mann fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne føde vaginalt pga skjevt bekken eller noe sånt.

Nå ønsker vi oss nr 3, men jeg ble litt bekymret når jeg leste journalen min for det stod noe om at uterus var svært tynn. Vet det er teit, men jeg lurer på om livmoren kommer til å "revne" hvis jeg blir gravid igjen..

Samtidig tenker jeg at det går vel an å snitt nr 3 en annen plass enn de 2 andre, for ikke å gjøre livmoren enda tynnere akkurat der? (Snitt 2 ble tatt i snitt 1, horisontalt et stykke ovenfor trusekanten)

Noen som har erfaring med dette? Har ikke lyst å spørre legen for jeg er redd for å få beskjed om at jeg ikke bør bli gravid igjen.. Tror ikke at det ble sagt noe om det etter jeg fikk 2-mann, og det burde de jo ha sagt hvis det var tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring, men jeg skulle tro at den største faren ved tynn livmorvegg er om du får rier og belastningen blir for stor. Du får nå uansett et planlagt keisersnitt, og om de vil unngå at du får rier, så får du det sikkert noen dager før termin. Jeg tror også de burde sagt noe om du ikke burde bli gravid igjen. Revning av livmor er tross alt livstruende for deg, så skulle ikke tro at de unngikk å opplyse deg om det ;-)

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Hei,

Jeg vet ikke helt hvordan ting er med tanke på 3. ks, men kan jo fortelle litt hva jeg har fått beskjed om av legene mtp livmoren.

Tok ks med min første pga tverrleie, og under operasjonen fant de ut at livmorveggen på den ene siden er veldig tynn (tynnere enn avispapir sa de). Fikk derfor beskjed om at jeg måtte igjennom noen undersøkelser før jeg eventuelt ble gravid igjen.

Hadde time hos en overlege på Riksen omkring 1 år etter fødsel, og vi snakket endel om dette. Han hadde sett noen med slike problemer før, og mente at hvis man var litt forsiktig så skulle det mye til før den revnet. Jeg fikk ihvertfall klarsignal for et nytt svangerskap, men skulle da følges nøyere opp. Fikk også beskjed om at jeg må ta ks, ettersom livmoren min ikke må utsettes for rier.

Er nå gravid igjen, og var på første kontroll på Riksen da jeg bare var litt over 8 uker på vei. Da så alt veldig fint ut, og trengte derfor ikke komme tilbake før i uke 18.

Så hvis du er usikker be din lege eller gynekolog henvise deg til en spesialist. Slik at de kan ta en titt på livmoren din, og eventuelt gi deg noen gode råd.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Jeg har bestemt meg for å få en time hos legen og ta en prat med henne. Det er det tryggeste for både babyen og meg. Håper så inderlig på at jeg "får lov".. Da er det bare å krysse fingre og tær :-)

Lykke til videre i deres svangerskap :-)

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Lykke til, krysser fingrene for deg;)

(og vet hvor tungt det er å gå og tenke på at man kanskje ikke får "lov" til å få flere barn!)

Skrevet

Takk, har fått time 17 august så nå er det bare å håpe ;)

Masse lykke til fremover til deg!! Krysser fingrene for deg også ;-)

Skrevet

Nå er det slik at min nr 3 ikke var planlagt, men her sitter jeg atter gravid igjen, og skal ha mitt 3. ks i oktober. Har fått det slik forklart fra jordmor: Hvis du tenker deg livmora som en ballong, så er ballongen ikke stram i den enden den er blåst opp, selv etter at du har blåst den opp. Tvert imot er den ganske tøyelig og ikke stram. Og det er i dette området at man har skjært ved tidligere ks. Jeg kjenner at jeg er mye mer bekymret i dette sangerskapet, og merker at jeg ikke planlegger lenger enn fram til oktober. Angsten for å ikke overleve fødselen ligger å sniker i bakhodet mitt hele tiden... Men! jeg blir godt oppfulgt av sykehuset, med masse ekstra kontroller. Kroppen skal tåle å være gravid, tåler kynnere. Men hvis jeg plutselig får rier, må jeg være rask til sykehuset. For med rier kan belastningen bli for stor. Jeg skal til en spesialist når jeg er ca 35 uker, som skal vurdere tykkelsen på livmorveggen, og hvis det ikke ser bra ut, må de ta ks før det er planlagt. Jeg har planlagt ks i uke 39, foreløbig. Når alt dette er sagt er det høyst individuelt hvor mange ks man tåler, ettersom jeg har forstått. Jeg kjenner flere som har 3 snitt, og vet også om ei som har 5 snitt.

Ønsker deg lykke til, og håper du har spire på gang igjen snart!! Gleder meg til å bli trebarnsmor, jeg, og skal prøve å ikke bekymre meg altfor mye!! :o)

Skrevet

Takk for god forklaring!!

Men har du også tynn livmor eller får du ekstra god oppfølging fordi det er ks nr 3? Og er det lenge siden du fødte de to andre? Livmoren min er ikke tynn der de snittet men nede på venstre side.

Jeg sluttet på pillen forrige fredag, så vi begynner å prøve i løpet av høsten :) HVIS jeg får klarsignal fra legen vel og merke *håpehåpe* ;)

Bekymringer hjelper jo ikke noenting, men jeg kan godt forstå hvordan du har det! Begge mine fødsler (spesielt den første) var noe traumatisk, men ønsket om en spire til er større enn frykten - tror jeg :P Det ligger liksom i bakhodet enten man vil eller ei. Oktober er heldigvis ikke så langt unna, og når du har to fra før av går tiden litt fortere :) Prøv å nyte tiden du går gravid! Krysser fingrene for deg og håper at alt går bra med deg og nurket :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...