ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Nan eller noe annet? Jeg har prøvd både den og Hipp sin erstatning. Men Hipp sin er svindyr, eller?? Men er den best, så betaler jeg! Jeg er litt lei av å bruke mye tid på natta på å kjøle ned flaska når babyen er hysterisk. Så nå de siste par nettene har jeg kokt vann om kvelden og helt det over i riktig mengde på sterile flasker, og satt det inn i kjøleskapet. Er det greit, tror dere?? Liker ikke å ha ferdigblandet melk stående.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Det skal være helt greit å ha kokt avkjølt vann klart i kjøleskapet. Kan varmes i micron eller blandes med nykokt vann (1 del varmt og 2 deler kjøleskapskaldt gir ca riktig temp.)
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 1. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2011 Så greit:)) Jeg varmer det bare i micro før jeg har i pulver. Takk for svar!
heidiheidi Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 og er du ekstra trøtt så kan du ha en termos med ferdig kokt vann på nattbordet
Super-Mish Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Påsan ble hard i magen av NAN, selv om vi brukte malt. Bæsjen var mørkegrønn og tjukk. Vi brukte Collett en stund, men ble ikke helt fortrolige med den, det virket som om han ikke likte det. Så begynte vi med Hipp, og det gikk kjempefint, helt til de byttet oppskrift, da begynte han å spy opp igjen alt han spiste. Nå bruker vi Collett igjen, og det fungerer utmerket. Mulig han bare hadde en småspist periode første gangen vi prøvde Collett. Vi har hele tiden hatt en termos med varmt vann og blandet kaldt og varmt. Vi drakk/drikker av overskuddet, da kjenner vi også om temperaturen på vannet er riktig. Bruker ca en halv teskje malt i flaska, det har vi i grunnen gjort hele veien, selv om volumet på måltidet har økt. Helsesøster anbefalte 1 "strøken" ts malt per 100 mL, så da begynte vi med ca en halv ts da han var nyfødt og har bare fortsatt med det. For mye malt ga sprutoppkast, så det regulerte seg selv, gitt.
Gjest Madolyn Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Jeg gir sjelden flaske på natta, men har systemet klart: 1 termos med vann kokt på kvelden 1 beholder med kaldt, kokt vann MME pulver 1 stk avent flaske klar til bruk 1 stk nattlampe kjøpt på ikea med mykt, svakt lys 2/3 kaldt kokt vann fra beholder og 1/3 varmt kokt vann fra termos gir perfekt temperatur Tar meg sjelden mer enn 2 min fra jeg våkner til melka er klar Da får du perfekt temp på vannet og helt nylaget, fersk mme
Flaggermusa Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Jeg koker vann på vannkoker og lager til maaaaaaange flasker og har i kjøleskapet. Holder for ca 2 døgn. Når mini skal spise så tar jeg bare ut en flaske og varmer i micro, har oppi pulver og voilà - ferdig. Gir mat en gang or natt, og før det er gått 15 minutt er flaska ferdig drukket og vi er tilbake i senga
SAE + MAE <3 Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 Ang prisen.... Hipp koster rundt 2/3 av det NAN koster!! Rundt 100,- pr boks for NAN og rundt 65,- for Hipp. Ble litt overrasket da vi fant ut det. Vi brukte NAN i begynnelsen, men gikk fort over til Hipp, siden det fungerte bedre for lillemann her, er økologisk OG billigere Vi har gjort som de andre her, både hatt kaldt kokt vann som vi har blandet med kokt vann i riktig mengde, men nå har jeg oppmålt vann i flaskene i kjøleskapet og varmer i 50 sek i micro før jeg blander i pulver
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 Der tar du nok feil <3 SAE <3 Hipp er IKKE billigere enn nan men dyrere.. Nan selges i forpakning på 1 kg til rundt 100 lappen, mens jeg betalte nesten 70 kr for en pakke Hipp som inneholder 450 gram.. Hipp i tilsvarende mengde som nan pakken koster dermed over 140 kroner... Gjør forøvrig akkurat likt som deg når det gjelder flaskene..
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #10 Skrevet 1. august 2011 SAE tar feil ja, og jeg håper ingen gjør som flaggermusa ; koker vann for "maaaaange" flasker som holder i 2 døgn. Hvis det kokte vannet står ubrukt i mer enn 24 timer er ikke vannet lengre sterilt! Så dette er absolutt ikke anbefalt.
SAE + MAE <3 Skrevet 1. august 2011 #11 Skrevet 1. august 2011 Eneste boksen jeg har sett de selger av NAN i vanlig butikk er den store, som inneholder 2 x 250 g pulver, altså 500 g tilsammen. Den gir 3,8 liter ferdig blandet melk, så "liters prisen" blir ca 26 kroner. Og Hipp pakkene inneholder 450 g pulver, som gir 3,3 liter melk. Liters pris på denne blir ca 19 kr. 2/3 av prisen var kanskje litt overdrevet, for da så jeg bare på pris pr boks opp mot hverandre.... 3/4 stemmer vel kanskje bedre... Men selges det 1 kg bokser også, til samme pris som 500 g?? (har fortsatt den første boksen vi kjøpte i skapet her, og den inneholder to poser a 250 g) Ble litt nysgjerrig på det her jeg nå.. For syntes det var rart at økologisk var billigere enn vanlig... Det viktigste er jo at det man kjøper fungerer for barnet! Samme hva det koster NAN fungerte ikke her, mye gulp og vondt i magen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #12 Skrevet 1. august 2011 SAE, jeg lurer litt på hvor du kjøper nan hen, for jeg har ALDRI sett at de selges i 2x250 liters pakker. De vanlige pakkene inneholder 2x500, og disse koster rett over hundrelappen.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 Den store, vanlige boksen med nan som selges i alle butikker, inneholder 2x500
Nedjem Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 Nå måtte jeg sjekke i skapet, Jeg har en pakke NAN 1, der er det 2x500g som gir ca 7,7 liter Også har je en pakke babySemp1, der er det 500g som gir 4 liter. Men jeg husker ikke prisen:(
SAE + MAE <3 Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 Ser nå at teksten på boksen er på svensk... Så da er det nok en gammel svensk boks vi har liggende Ikke sett på NAN boksene i butikken her på mange måneder, så da er nok det mysteriet mitt løst I Sverige selger de tydeligvis 2 x 250 g Syntes selv det var rart at økologisk var billigere enn vanlig som sagt
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #16 Skrevet 1. august 2011 Er det virkelig tilfelle!?! Dette var ikke jeg klar over, og har holdt på slik i over 3 mnd, og nå er gullet snart 4 mnd... Uff, nå får jeg skikkelig dårlig samvittighet, og kjenner også at jeg blir forbannet over at det ikke finnes bedre informasjon om mme. Det meste jeg har lært om mme-tilberedning har jeg måttet lese meg fram til på DiB sine forum. Egentlig ganske skammelig at det ikke er lov å gi mere informasjon om det. Men jeg er nok ikke den første som "bjeffer" over det :-) Uansett, nå skal jeg passe på å ikke koke og lagre vann lenger enn ett døgn, takk for at du nevnte det!
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 1. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 1. august 2011 Det er jammen ikke lett å vite! Dette er mitt tredje flaskebarn, og "før i tiden" ble det anbefalt å lage ferdig MME for ett døgn av gangen og sette i kjøleskap! Det har de gått helt bort i fra... Jeg visste heller ikke at vannet ikke er sterilt så lenge! Men jeg lager kun noen få flasker av gangen. Sjekket prisen på Hipp i dag, og den er svindyr. Men hun spyr av NAN. Syns hun "vrenger seg" av Hipp også, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre!?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå