Gå til innhold

Jordmor eller lege?


Silje + marsbaby

Anbefalte innlegg

Når har dere første kontroll og er det hos lege eller jordmor?

Vet dere om det er mulighet for å ha de fleste kontroller hos f.eks jordmor? Jeg er relativt ny på det området her, så mye som lures på :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha første time hos lege, så hos jordmor når jeg nærmer meg uke 12. Du kan selv bestemme om du vil gå mest hos jordmor, det fikk jeg sist jeg var gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått satt opp noen første kontroll enda, men regner med det blir rundt uke 11-12, det jeg har hatt i tidligere svangerskap. Første svangerskap gikk jeg bare til jordmor (tok blodprøver hos lege da, og var innom for en sykemelding), og syns det var veldig fint. Med nr to gikk jeg til lege også, da jeg var i litt dårligere form. Denne gangen lurer jeg på å høre med gynekologen min som er spesialist i svangerskapsoppfølgning om jeg kan ha de eldste kontroller hos han, der er det ul og alt, og han er veldig dyktig! Min erfaring er at man kan velge litt selv hvor man vil ha kontrollene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått satt opp noen første kontroll enda, men regner med det blir rundt uke 11-12, det jeg har hatt i tidligere svangerskap. Første svangerskap gikk jeg bare til jordmor (tok blodprøver hos lege da, og var innom for en sykemelding), og syns det var veldig fint. Med nr to gikk jeg til lege også, da jeg var i litt dårligere form. Denne gangen lurer jeg på å høre med gynekologen min som er spesialist i svangerskapsoppfølgning om jeg kan ha de eldste kontroller hos han, der er det ul og alt, og han er veldig dyktig! Min erfaring er at man kan velge litt selv hvor man vil ha kontrollene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1. kontroll i neste uke, da er jeg et sted mellom 9 og 10 uker på vei. Går til lege ved 1. kontroll. Mitt inntrykk er at det vanligste er å gå til lege ved 1. kontroll, altså et sted mellom 8 og 12 uker, og så drar man til jordmor ved 16 ukers graviditet. Så følges man i hovedsak opp av jordmor etter det, med unntak av 1 kontroll hos legen, så vidt jeg kan huske. Selvsagt går man i større grad til legen hvis det oppstår noe spesielt, men er man frisk er det vanligst å gå mest til jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har første kontroll når jeg er 8+6 hos lege (24/08).

Også skal jeg til jordmor 13.septemper:) Da er jeg 11+5 :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ska til på første kontroll hos lege på madag, er da 8+5 med nr to. Med første mann var jeg først hos lege så bare hos jordmor, hun var kjempekoslig! Vet ikke om d blir kontroll hos jm før jeg får henvist til ul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Har hatt første time hos legen (uke 7+2) og kommer til å gå kun hos jordmor etter dette, slik som sist svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at jeg kan velge, å kommer til å gå bare til jordmor, men skal ha en del extra oppfølging denne gang på sykehuset så der kommer jeg nok borti leger(kardiologer). Sist så hadde jeg første time hos lege og jeg ble sendt rett over til jordmors kontor.... Like greit egentlig:) Trives kjempegodt med jm i kommunen vår og syns det var helt greit!

Lykke til folkens!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...