Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Jeg eier to hus som ligger ved siden av hverandre. I det ene bor jeg og min fammilie og det andre huset leier jeg ut. Jeg har en katt. Denne har naboen delevis "adoptert". Katten går fritt ut og inn i begge hus, får mat begge steder, har kasse begge steder, sover ofte i naboens seng osv. Dette er praktisk. Katten har det veldig godt og det gjør det enkelt å reise bort da katten da bare bor hos naboen hele tiden. Problemet er at katten kvesser klørne hos naboen og har ødelakt en spfa, en stol og mye tapet på en vegg. Hun gjør aldri dette i vårt hus. Hvem skal betale skadene? Jeg tenker at det er greit at jeg betaler den nødvendige oppussingen når naboen en gang flytter, men at de selv får betale det de vil ha fikset mens de bor der. Er det rimlig?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Din katt, din utgift. At naboen godtar at katten tilbringer tid der er kjekt, men også din risiko når du som eier godtar det.
Vrangsidenut Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Det er de som velger å slippe inn katten og være med på dette "sameiet". Helt klart deres eget ansvar!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Muligens, men de har et vesentlig tettere forhold til katten enn at de "godtar" den. De gjør sitt beste for at katten skal trives hos dem. Begge parter godtar ordningen. Er katten hos meg i flere netter etter hverandre kommer de på døra og ber om å få den inn til seg. De har bestandig mat til den osv. Det er mulig det er mit ansvar, men det føles ikke riktig i og med at de ønsker å ha katten der, roper den inn og ikke kaster den ut når den kvesser klørne ol.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #5 Skrevet 31. juli 2011 Enig med Vrangsidenut. De har selv valgt å bli "med-eiere" av katten og alle vet at dyrehold, i de fleste tilfeller, skaper økt slitasje. Dette må de betale for selv.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 Det er deres katt, du skriver selv at det er veldig greit når dere skal ut å reise, dvs gratis dyrepass når dere måtte trenge det. Din katt, ditt hus, din utgift. Det du kan gjøre er å kjøpe en klorepinne til dem som de kan feste på veggen der de leier, eller så får du si fra at katten ikke skal inn dit lenger siden den ødelegger der.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Helt klart leieboernes eget ansvar for møbler som katten evt. måtte sette klørne i. Enten får de skaffe et klorebrett, eller så får de ta risken med istykkerklort sofa. Du pusser opp når leieboerne flytter, da har du gjort din del. At katten velger å bo litt her og der og naboene nesten har adoptert den, det e'kke ditt problem!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 De har ikke klaget og ikke kommet med noen krav heller. Lurte bare på hva folk mente om saken. Vi har et godt forhold. De bruker vår trampoline når de vil, de klipper ofte plenen vår samtidig som sin egen da vi har gressklippertraktor og de en vanlig manuell. Da henter de bare vår klipper i garasjen og klipper begge plenene. Sån er det med mange ting. Yppelige leieboere, men så bor de billig også :-)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Hadde det vært meg som leide hadde jeg ikke krevd noe dersom katten ødelegger noe når jeg velger og slippe den inn og ha den boende;) mine møbler mitt ansvar så hadde heller vegger og slikt vært huseier sitt ansvar(altså dere siden det er deres katt også)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har ofte hatt nabokatten inne hos meg og dersom den hadde ødelagt noe hos meg hadde det aldri falt meg inn å be naboen erstatte dette eller fikse det. Jeg valgte selv å ta katten inn.. Selv om det er litt annerledes med at du eier huset de bor i, vil jeg ikke si at "skylder" de noe. Tapetveggen fikser du når de flytter, eller de betaler selv for å få det fikset mens de bor der hvis de ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #11 Skrevet 1. august 2011 Det er de som slipper katten inn, og da må de betale det selv.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #12 Skrevet 1. august 2011 Det er din katt, dermed dine utgifter... Men dersom naboen frivillig har valgt å slippe den inn, også etter første gangen den kvesset klørne.. (går ut fra at dette skjer gjevnlig... da sofaen er ødelagt) Så stiller det seg anderledes.. Alle har eget ansvar å ivareta egne interesser... så de kunne stoppet å slippe inn katten deres. JEg derimot reagerer også på at den har egen kasse hos de, og får mat osv.... hadde ikke likt det.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 Katten har det jo som plommen i egget. Den går fritt ut og inn i to hus, har mat og vann i begge hus osv. Den bor to steder. Jeg tar meg av vaksiner ol ellers blir den behandlet omtrent likt begge steder. Hva er galt med det? Jeg kan nesten ikke tenke meg noe bedre liv for en katt. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå