Gå til innhold

Hva kan din 6 åring? Og hva

Anbefalte innlegg

Skrevet

bør de kunne før de starter på skolen?

Min gutt på 6,5 år snakker ganske darlig, går det fort og til noen som ikke kjenner ham kan det være vondt å forstå ham.

Han har et sterk ordforråd, og kan bruke en del "avanserte" ord og termer,han kan si ting som; "mamma, livet er urettferdig fordi afrikanerene som bor i der Kim (familie venn) bor har mye mindre enn oss velstående i norge."

Han kan telle til 100, 20 på engelsk og 10 på spansk.

Han skriver navnet sitt. Kjenner igjen de fleste bokstaver og vet hvordan man uttaler den, men kan ikke skrive en bokstav som ikke er i navnet hans om jeg sier den til ham.

Han kan regne enkle mattestykker, som 2+2, 5-3 osv. noen uten tellehjelp noen med litt titing på fingre.

Han har god begrepsfortåelse når det kommer til tid,han forstår i morgen/i går/uker/månder, ukedagene kan han, men vet sjelden hvilken dag det er før han spør.

Han kan huske hva han fikk av tanter/onkler til jul for 3,5 år siden.

feks en genser som hadde ligget i boden i 2 år visste han at Tante Elin hadde gitt ham.

Hukommelsen hans har nesten skremt meg noen ganger, jeg aner virkelig ikke hvordan han klarer å huske detaljer som er 1 år +++ bak i tid!!

Frokost ordner han selv i helgen (han står opp 7- jeg nekter å stå opp før 9 når det er fridag ;)) smører skiver, lager seg havregryn.

Rydder opp etter seg selv, setter i oppvaskmaskin.

Alt av klær og sko ordner han med selv, stort sett rett tilpasset værforhold.

Han er sterk motorisk, han sykler, svømmer, men kan ikke knyttesko.

Han går på do selv, trekker i snoren og vasker hender.

Han kan låse ytterdøren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...