Gå til innhold

Ruller rundt


A_K

Anbefalte innlegg

Plutselig i dag rullet vesle tulla rundt fra mage til rygg for første gang, 11 uker. Hun så like overrasket ut som meg og gliste godt :))

 

Hvor tidlig begynner de vanligvis å snu andre veien? Altså fra rygg til mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madolyn

Det er utrolig individuelt :) Sønnen til ei i barselgruppa mi rullet rundt allerede når han var 1 uke gammel (!!!), og han elsker å ligge på magen (sover gjerne på magen også). Han er verdens verste utbryterkonge; han klarte å komme seg ut av bagvogna her en natt!!! Mammaen hans holdt på å dø av skrekk når hun så ham pludre rundt på gulvet... Og han ble 3 mnd for to dager siden..

 

Muffin her rulla fra mage til rygg dagen han fylte ti uker, og gjentok bragden tre dager seinere. Men siden det så har han ikke vist tegn til å ville rulle i det hele tatt; han bare sparker med beina og vil frem!! <3

 

Så det varierer nok fra 1-2 uker gamle til 5-6 mnd gamle! Spørs helt hva babyen selv vil skulle jeg tru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tvillinger ruller når de var 5 mnd og 6 mnd. Altså en mnd forskjell mellom dem. Er nok ganske individuelt når de finner ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillemann rullet fra mage til rygg når han var 9 uker gammel, og nå når han var akkurat 5 mnd gammel - fra rygg til mage. Og nå er det bare det som gjelder, og han "spinner" rundt i sirkel og er helt gæern på å ville komme seg av sted. Bare irriterende for han at det foreløpig bare er rygging... Så han rygger fra lekene sine.. hehe... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi begynte å snu seg fra rygg til mage når hun var 2 mnd og 4 dager. Nå har hun begynt å snu seg tilbake (altså mage - rygg) og hun er nå straks 3 mnd.

 

Storebroren snudde seg fra rygg til mage når han var 3 mnd og 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de er så små er det gjerne bare velting pga dårlig balanse, og ikke bevisst rulling enda, når det gjelder mage til rygg. Lilleloppa mi rullet/ veltet mye fra mage til rygg allerede fra hun var nyfødt (et par uker gammel), men dette var bare pga dårlig balanse og ikke bevisst rulling som sådan.

 

Fra hun var 4 mnd gammel klarte hun å snu seg bevisst fra rygg til mage, men ikke før hun var nærmere 6 mnd gammel klarte hun å snu seg bevisst andre veien også, dvs fra mage til rygg (samme med eldstejenta; hun klarte rygg-mage da hun var 4,5 mnd gammel, og mage-rygg rett før 6 mnd). De lærer seg gjerne rygg-mage rulling først, fordi det er fra mageleie at den videre motoriske utviklingen skjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om jeg er enig der! Det er lettere å snu seg fra mage til rygg enn omvendt. Dessutten strevde hun masse først - lå på yoga matte- og strevde veldig før hun fikk det til, så dette var nok bevisst! Da hun endelig klarte det, gliste hun stort. Har lagt henne på magen igjen etterpå og da har hun strevd og Steve og fått det til igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madolyn

Jeg trur grunnen til at lille muffin her rulla rundt så tidlig (dagen han fylte 10 uker), var pga nakkelåsningene hans. Hodet hans sto jo stivt til værs som en pinne, og siden det er så mye tyngre enn resten av kroppen, så var det kanskje derfor? Han gjentok nemlig bragden med å rulle rundt fra mage til rygg tre dager senere, men etter 5 behandlinger hos kiropraktor så har han ikke gjort det på 1 1/2 mnd :( Gleder meg til han turner rundt <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at de kan velte over med vilje, men det er likevel sjeldent kontrollert i denne alderen.

 

Jenta mi rullet fra mage til rygg fra noen dager etter fødselen. Dette gjorde hun regelmessig de første par månedene, men så stoppet det opp. Hun var da så stabil i mageleie at hun ikke veltet, og hadde heller ikke noe ønske om å komme på ryggen. Det er først nå når hun er 6mnd at det har kommet tilbake, og nå er det helt kontrollert.

 

Rygg til mage klarte hun da hun var 3,5mnd kontrollert.

 

Med gutten min var det faktisk omvendt, noe som er litt mer uvanlig. Han snudde seg kontrollert fra mage til rygg da han var 5mnd, og rygg til mage først da han var 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...