Gå til innhold

Hvor selvstendige er de i 3-4-5-års alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å høre om barn 3-5 år. Hva gjør de f.eks mellom barnehage og leggetid. Leker dere med barna? Er de med på huslige aktiviteter? Leker de selv? Leker de med andre barn i nabolaget? Får de være ute å leke alene?

Har selv ei jente på 3 1/2 år og det er stygt å si det, men noen ganger føles det som jeg blir kvalt av hennes overdrevne nærvær. Jeg vet det høres grusomt ut, og hun er verdens herligste jente. Men saken er at hun er meget sosial og meget pratsom. Og fra vi kommer hjem fra jobb/bhg er hun i samme rom som meg og prater konstant.

Noen ganger leker hun med en nabo, men jeg føler meg ikke helt avslappet dersom hun er ute uten voksne, selv om vi bor i en blindvei uten biltrafikk. Hun leker sjelden alene og om hun gjør det er hun på stua og informerer oss om leken kontinuerlig.

Vi andre har sjelden mulighet til å føre en samtale (fordi hun avbryter for å prate) og jeg føler jeg ikke får fullført en tanke.

Dette var en svært negativ vinkling, det er selvsagt masse positivt også, men nå lurer jeg på hvor mye jeg kan forvente at hun holder på for seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har en på 5 år som endelig har begynt og gå ut og leke med gutter i nabolaget, han rydder rommet sitt, vi leker litt sammen, hjelper til innimellom om han har lyst til det. "passer på lillebror på tre" ser på tv, spiller ds og hele familien er ute og sykler, graver i sandkassa og normale ute tingen.

Han på tre år henger over meg 24/7 og skal være sammens med voksene hele tiden men han leker også litt for seg selv og viser intr for og være md på husarbeid. Han er utrolig glad i og leke i stua og syntes det er best og være der. Han får ikke være ute alene da det er en stor vei rett ved der vi bor.

Er utrolig glad i barna mine men til tider kan det bli litt mye med minsten :D

Skrevet

Vet du, når jeg leser det du skriver begynner jeg å tenke på ei bok jeg leser nå; "Raising your spirited child". Den anbefales!!

Sånn du beskriver jenta di, virker det som hun fyller energilageret sitt ved å være sosial, mens du kanskje har behov for alenetid for å fylle ditt energilager??

Det er i alle fall slik med meg og gutten min som er snart 3 1/2; jeg er veldig sånn at jeg må ha litt rom rundt meg, gjerne ha det stille osv- da får jeg pausen min. Mens guttungen er veldig aktiv, sosial, prater mye osv.

Nå er ungene våre flinke til å leke alene, selv om de snakker mye mens de leker. Oppmuntre jenta di til å leke på stua mens du gjør andre ting, og hun kan gjerne fortelle mens hun leker- men gjør oppmerksom på at mamma ikke alltid kan høre.

Det med at hun alltid skal prate, kan du sakte men sikkert plukke litt av henne. Lær henne å vente på tur; "nå snakker jeg med pappa, da venter du til vi er ferdige, så skal jeg høre på hva du vil fortelle"

Vi har ofte ungene med oss på ting vi gjør; de hjelper til å lage middag, dekke på osv. Da får vi lurt inn både begreper og tall i det vi gjør. Eller de er med og henter post, rydde i garasjen osv. Så veksler vi på at tid sammen med dem blir brukt både til å gjøre ting som må gjøres, og at det av og til kan lekes på deres premisser.

Er jo ikke rart at hun vil fortelle om dagen sin, hun har jo ikke sett deg fra tidlig morgen og til hun blir hentet. Da har hun mange inntrykk hun vil fortelle om. Men hun må vente på tur. Så kanskje det er lurt å legge inn en 5 min pause for deg selv før du henter henne? Gå deg en kjapp tur rundt der du jobber? Eller sitt i bilen, slå av radioen og bare ha det helt stille før du henter i bhg?

Det kan være innmari slitsomt med unger, men når det står på som verst: tenk på at det er en kort periode i livet ditt. Snart er hun mer ute med venner, enn hun går etter deg for å fortelle om dagen sin...

Skrevet

Snuppa på snart 3,5 år kan fint leke alene en stund, men det fordrer ofte at vi setter i gang aktiviteten.

Vi prøver så godt det lar seg gjøre å ta henne med på de aktivitetene vi gjør (husarbeid mv). Det tar laaang tid, men det er veldig stas.

(f.eks. helle røra i pannen når vi skal steke pannekaker osv)

Skrevet

Jeg har ei jente som fyller 4 til høsten. Jeg synes hun er veldig selvstendig.

Med selvstendig mener jeg at hun kan leke ganske lenge alene, underholde seg selv på en fin måte. (Hun er enebarn, så hun har jo måttet lære seg det).

Hun kan kle av og på seg selv, rydde opp lekene sine selv (det meste i allefall).

Hun kan vaske seg selv i dusjen, trenger bare hjelp med det lange håret sitt.

Hun kan leke alene oppe på rommet sitt mens jeg f.eks lager middag.

Hun kan smøre brødskivene sine selv (får litt hjelp hvis hun trenger det).

Hun får lov å leke alene ute i vår hage som er inngjerdet. Vi bor for nær en stor, trafikkert vei til at jeg tør å la henne være utenfor hagen alene ennå.

At hun er veldig skravlete og vil fortelle oss en hel masse, ofte vil ha en av oss med i leken og generelt sett er veldig sosial ser jeg på som normalt og stort sett veldig hyggelig, selvom det jo selvfølgelig noen ganger kan være litt slitsomt også.

Skrevet

ar en på 4 som har blitt mer og mer selvstendig, nå lar jeg han leke litt ute alene, rett utenfor huset(vi ser lekepassen). Synes det var en stor omveltning og avlastning! Litt bekymret i starten, men han løper med venner og koser seg, og vi slipper at han trør oppå oss og maser når vi skal ut, for nå venter han bare utenfor. Ellers tror jeg det personen over skriver kan være til hjelp for at barnet ikke "maser" sånn på deg. Gi henne små oppgaver hun mestrer (rydde lekene f.eks), da holder hun på med det en liten stund, og får masse skryt etterpå.

Du kan også prøve å gi en tidsbegrenset periode til egenlek med eller uten belønning.. Si at nå skal du lage middag, og da vil du at hun leker litt for seg selv (på rommet eller stuen..). Hjelp henne evt inn i leken med å finne frem tingene (tegnesaker, duplo, dukkehus..). Si at hvis hun greier det i f.eks 15 min skal hun få en premie! -Som kan være et klistremerke på et fint ark.. eller at dere gjør noe sammen etter middag. Hun kan evt få med en stoppeklokke hvis hun hele tiden kommer opp før, men for noen barn vil det bli motsatt. De kommer inn i leken og glemmer tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...