Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster påpekte dt på 5 ukers kontroll. Nå synes jeg det er blitt verre, selv om vi har prøvd å være påpasselige. Kanskje ikke vært nøye nok på at han ligger på motsatt side. Ble litt redd jeg nå:-(. Er dette varig? Han er flatere på den ene siden av hodet enn den andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Sover han på samme rom som dere om natta? Vår gutt sover i egen seng inne hos oss, og han vender alltid hodet mot den veien jeg ligger (*smelt*). Så jeg legger ham rett og slett med hodet i motsatt ende hver natt <3 Om dere ikke har ham på rommet; funker det om koseklut/kosedyr er på motsatt side annenhver natt? Ellers må dere bare fortsette å friste med leker/ting som skjer på den siden han helst ikke vil ligge på tror jeg...

Skrevet

Hei, nurket mitt sleit også med det samma problemet. Det viste seg at han hadde låsing på den ene siden av nakken samt 4 muskelknuter :-( Dette oppdaget vi ikke før han var 4mnd pga dårlig oppfølging av helsesøster. Hun mente nemlig at det var kun stimulans på motsatt side som ville hjelpe på. Vi prøvde og prøvde, men jeg syns fortsatt at han beveget seg merkelig. På 4mnd kontroll hos kommunale fysio tok jeg opp dette problemet og sannelig hadde morsinstink helt rett. Ble henvist til manuel terapeut med en gang. Fikk time allerede dagen etter :-) Etter 5 behandlingstimer ble han helt bra. Fikk også tips å kjøpe oss pute med hull midt på: barneputen.no. Det hjalp masse på, anbefales på det sterkeste :-) men dessverre er den altfor liten for han nå :-( Nå er han snart 9mnd, og hodet hans har begynt å voks ut bra mye. Er litt små skjevt enda, men jeg ser 1 stor forbedring. Når jeg skal skifte bleie, leke med han o.l så utfører jeg det på ikke favoritt siden sin. Samma gjelder spinkelsenga plassering.

Anbefaler deg å ta kontakt med manuel terapeut og få kartlegge dette. Lykke til :-D

Skrevet

Hmmm har jeg ikke tenkt på. Han ligger hos oss ja, og med hodet mot oss.. he he. Da får jeg snu han. Leste på nettet nå at det var vanlig, men ble likevel bekymret. Har vanskelig for å ta brystet også på den siden. Mulig vi bør oppsøke kiropraktor e.l.

Skrevet

Takk for tips:-). Skal ta kontakt med manuell terapeut over helgen.

Skrevet

Gutten vår hadde klar favorittside mot høyre, og han ble plutselig ganske flat bak til høyre og generelt sett bak. Vi fikk de samme tipsene som andre har gitt her: legg ham andre veien i sengen sin, flytt hodet hans i søvne (fungerte ikke her, han vred det tilbake), la ham ligge mye på magen og stimuler venstresiden aktivt slik at han etter hvert søker mer mot venstre og utjevner trykket.

Jeg synes ikke disse tingene hjalp mot flatheten, så jeg kjøpte Babydorm-puten, en pute som utjevner trykket mot kraniet slik at det ikke bare presses på samme sted. Kjøpes her: http://www.barnasfysioterapeut.no/produkter.html eller her: barnepute.no. Har brukt den i et par måneder, og det hjelper masse. Bruker den både i vogn og i seng. Fordelen med puten er at du alltid gjør noe for å forbedre flatheten uten at du trenger å gjøre noe, hvis du skjønner. Hver gang du legger ham ned, så jobber puten for deg.

Vet ikke hvor varig det er, har tenkt det samme selv, da gutten vår har ganske stort hode, og det ble ganske så flatt bak en periode. Nå har som sagt den puta hjulpet, så det ser ut til å gå riktig vei. Har vel brukt den i 2-3 måneder, han er straks 6 måneder nå.

Skrevet

Da blir det pute anskaffelse..! Men trodde ikke spedbarn skulle ha pute?

Skrevet

Utgangspunktet bør ikke spedbarn bruke pute pga risiko for kveling, men de som har skjevt hode eller flat bakhode anbefales det å bruke pute mht motvirke av trykket på den skjeve siden, da er pute med hull midt på helt toppers :) Som sagt får du kjøpt den på barnepute.no.

Lykke til!

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her var gutten vår flat i bakhodet så og si fra fødsel til han var 4 månder, nå er han 5,5 månder, og vi ser at bakhodet starter å ta form :) Han lå alltid med hodet rett opp når han sov, så vi startet å flytte det over på sidene når vi la oss på kvelden.. Det startet vi med for ca 2 månder siden, og resultater viser seg nå :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Letteste er nok å bytte på å legge ham med hodet i fotenden og i hodeenden annenhver natt, siden han også har senga si inne hos dere :) Hvilken side av hodet ligger han på om natten nå? Dersom det er den siden han er flatest på, så er det altså bare å legge ham med hodet i fotenden i en periode ;D

Gjest Madolyn
Skrevet

Og veldig smart å ta en tur til manuellterapeut dersom han også kvier seg for å amme på den siden! Vi var til kiropraktor som var spesialist på barn (VIKTIG at dere går til kiropraktor flink med babyer dersom dere vil bruke kiropraktor), og etter 5 behandlinger var nakkelåsningene borte hos Lille Muffin :) Manuellterapeut er jo gratis, men det kan ta ukevis før man får time..

Skrevet

Har noen noen gode kiropraktorer å anbefale rundt oslo da.. er på fjellet nå men kan jo bestille. har bestilt pute:)

Skrevet

Flott at du har bestilt pute. Den kjøpte jeg også, og nå er vesla helt perfekt i hodet igjen!! (Jeg var tidlig ute med å kjøpe den pute da storebroren hennes ble veldig skjev i hodet...)

Lykke til!

Gjest Madolyn
Skrevet

Vi var på Asker kiropraktorklinikk hos Morten (begge kiropraktorene der er veldig dyktige med babyer), og var veldig fornøyde. Men trur de har kiropraktorer også på Nydalen som er flinke med babyer, om det er nærmere :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Har dere begynt med å ha babyen sove med andre siden mot dere nå, funker det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...