Gå til innhold

Når skal dere på første kontroll?


lullaby

Anbefalte innlegg

Jeg er i 5. uke nå (tror jeg) og tenkte å ennå vente en måneds tid med første kontroll. hvor mange uker er dere når dere skal på første kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bestilt time ennå, og tror jeg drøyer det 1 mnds tid.

Tenker at jeg bestiller til ca uke 8-10...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett ganske så avslappet forhold til dette svangerskapet - da det er mitt tredje! Så hadde egentlig ikke tenkt å dra på kontroll før uke 13-14! Husker med min første - da fikk jeg ikke komme til legen på kontroll før rundt uke 11-12 uansett - så stresser ikke denne gangen heller =)

 

Føler jeg kjenner kroppen min ganske greit - så tenkte egentlig kun å gå til jordmorkontroller denne gangen hvis jeg ikke får noen "ekstra" plager... (med mine to første har jeg gått ca. annenhver gang til lege/jordmor - men føler jordmor følger opp mye bedre enn lege uansett)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til kontroll alt nå i uke 5.

Synes det er greit å sjekke verdier på jern osv i kroppen, samt at legen søker fødeplass på første kontroll. Her i Oslo er det kamp om plassene og dersom man ønsker å føde på et spesielt sykehus er det greit å være tidlig ute. (Søker Ullevål)

Jeg skal også be om en tidlig UL da jeg hadde en MA i begynnelsen av forrige svangerskap. Da gikk jeg nesten 2 mnd og trodde at jeg var gravid etter at barnet hadde sluttet å vokse. Ønsker ikke å gjenta det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da - ja, greit å få sjekket så det ikke skjer igjen ja! ...

Greit å være tidlig ut å søke fødeplass hvis det er kamp om plassene også - her er det ikke mange alternativene, så trenger heldigvis ikke tenke på det! =)

 

Lykke til på kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg time i dag, klarte ikke å vente med kontrollen en måned, så har fått time 16. august, da er jeg mellom 6 og 7 uker på vei :) Vi har så lyst å fortelle foreldrene våre den gode nyheten, men vil vente til etter første kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min første legetime i dag:) hadde endel menssmerter i begynnelsen, så jeg kjente at jeg ønsket en liten kontroll. Skal til ultralyd i uke 12 og uke 18:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå på torsdag, da er jeg 5+4 (iflg terminkalk) Er dog ikke av hyggelige årsaker. Menssmerter og blødninger.. Har lest mange solskinnshistorier da, så krysser det som krysses kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen nå på fredagen da er jeg 6 uker. Også blir det ultralyd når jeg er i uke 9 så får vi se veien videre :) Hvis verdiene mine er fine blir det et vanlig svangerskap...hvis de stiger så blir det kontroll flere ganger i mnd dessverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på min første kontroll 17 aug. Er da i uke 8. Også har jeg sagt at jeg vil ha tidlig ultralyd. Og det får jeg. Hadde en MA i mai, men ble heldigvis fort gravid igjen. Vil få sjekka at alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Tenkte å vente til ca uke 9, iom jeg er helsepersonell og ikke lurer på noe spesielt.. Men etter tips fra Lykkeli 74 over her kommer jeg nok til å bestille tidligere, siden jeg bor i Oslo. Har allerede bestilt privat tidlig UL uke 7 (pga tidligere SA). Flere som skal på tidlig UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvilken uke bør man ta tidlig ul?

Hva ser de på tidlig ul angående sykdommer?

og kan de se hjerte slå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring fra nyfødt intensiv så er det uansett lurt å dra på tidlig ul i uke 12, da til en spesialist innenfor fosterdiagnostikk. Dette er ikke for å "luke ut" downs syndrom, men for å avkrefte andre sykdommer som ikke er forenlig med liv. F.eks. Trisomi 13 og 18. Det er bedre å vite dette i uke 12 for å måtte avslutte det da, enn å få vite det i uke 18. Jeg har også hørt på jobben at noen av sykdommene kommer mest frem i uke 11-13, og man kan derfor ikke se disse i uke 18.

Burde vært standard å ta tidlig UL.

Ellers kommer jeg til å ta en UL i uke 7 bare for å sjekke at fosteret er "på plass" :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på min første kontroll til fredag, da er jeg i uke 6 dag 2, skal ta ultralyd ettersom jeg har hatt en del vondt i magen. Tror ikke det er noe galt, men gjør det mest for å berolige meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...