Gå til innhold

Nattavvenning-når, hvordan og hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 8 1/2 mnd og lurer på om det er for tidlig å nattavvenne. Hun får fire måltider med fastføde og pupp innimellom. Nå våkner hun som regel to ganger i løpet av natta, men det virker som det er mest for kosen sin del. Hun ligger på samme rom som oss enda. Bare nysgjerrig på hvordan dere har gjort det og hvor gamle deres baby er. Og gir dere feks vann istedet for pupp, eller bare roer dere h*n ned uten mye styr. Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen nattavvenner ved 3 mnd, noen etter 1 år, noen ved 2 år. Alt går an... Om du synes det er greit å nattamme så er det egentlig best å la ungen selv bestemme.

Du kan jo forsøke å sende pappaen bort for å gi litt kos, evt vann, når hun våkner, og se hvordan det går? Om hun sovner er det jo helt greit :) (Lurt å bytte side i senga, antar du ligger nærmest henne nå.)

Om du må gå selv så ha på deg morgenkåpe/nattkjole så hun ikke har direkte tilgang til puppen, og tilby vann, smokk osv først.

Om dere har mulighet for eget rom til henne så vil nok det også hjelpe, det blir mindre uro og mindre god lukt fra deg/dere da. Men det kan også hende hun blir mer urolig av å ikke ha dere nær (kanskje våkner hun 10 ganger hver natt, men roer seg fordi dere er der), og det kan bli mer styr og slit å gå inn og amme henne.

Vi nattavvente da hun var ca 8 mnd, fordi hun våkna 2-3 ganger hver natt og brukte 0.5-2 timer på å sovne etter amminga, og måtte ammes/bysses i søvn. Avvenninga tok far seg av, det var en del skriking (hun lå i senga mens han sto ved siden av og holdt henne i hånda, evt bar henne litt inne på hennes eget rom - aldri ut og aldri på vårt - og da sluttet hun å gråte) første kvelden (ca 3-4 timer), så sov hun til 6, andre kvelden skrek hun i et par timer, og tredje natta sov hun fra 20 til 6.

Skrevet

Jeg begynte så smått å nattavvenne nurket da han var ca 7mnd gammel. I begynnelse, når han våknet opp, har jeg litt lys på (har dimmelys), uten å si noka, ga jeg han bare vann i senga si og pakket han inn godt med dyna si, og satt ved sengekanten uten at han så meg. Ble han urolig igjen, sto jeg opp og pakket han inn igjen, sånn fortsatt jeg helt til han sovne av. Etter hvert som tida gikk, droppet jeg alt som het vann, pakket han bare inn og gikk og la meg. Han skjønner da tegningen at han skal sove videre :) Du får lykke til!

Skrevet

Tror absolutt ikke det er for tidlig! Min frøken sovet fra 20-05-06 allerede, snart 3 mnd. Vil tro hun hadde skreket hvis hun var sulten i løpet av natta. Er sulten når hun våkner men blid som en soool :)

Skrevet

Tusen takk for nyttige tips :)

Skrevet

Rådene som blir gitt på helsestasjonen her er ihvertfall at nattavvenning kan skje fra ca 6mnd etter at barnet har begynt å spise to gode måltider med fast føde på dagtid. MEd andre ord kan du veldig godt nattavvenne nå.

Jeg har akkurat nattavvendt jenta mi på 6mnd. Jeg prøvde bare å roe henne når hun våknet om natta. Om hun ikke skrek lot jeg henne bare ligge i senga, holdt en hånd på henne eller snudde litt på henne/ordnet litt med dyna. Hun sovnet da etter ei stund. Nå på sommerstid har jeg gitt litt vann om hun ikke fort faller til ro igjen.

Mange babyer vil nok skrike endel de første nettene med avvenning, men bare vær der hos henne, lag hysjelyd eller gjør som jeg nevnte ovenfor. Om hun skriker mye så ta henne opp og ro henne ned, men legg henne tilbake i senga igjen når hun har roet seg. Dette er ikke en artig jobb, men babyen bør helst nattavvennes før det er for gammelt, for det er ikke bra for tennene å få for mye av den søte melka på nattestid.

Nattavvenninga tar som regel bare et par tre netter, så å ta det en helg er nok ikke så dumt:) Lykke til!

Skrevet

Tålmodige menneske!

Endel anbefaler å bare la ungene skrike... Noe jeg ikke liker. Selv om det bare er "vilje-gråt", synes jeg ikke små barn skal bli forlatt likevel (JA har sittet mine timer ved senga, elstemann er ingen "sove-unge").

Her sluttet mini med mat på natta (les min natt), når han var 4-4,5mnd (han er SVÆR! så helsesøster anbefalte det, siden jeg var ganske utslitt).

Da la han seg i ni tida, fikk en flaske velling før vi gikk å la oss, ca tolv og fikk ikke noe mat igjen før sju. Om han våkner venter jeg til han lager skikkelig lyd, sjekker jeg om alt er bra, gir smokk og teppe og stryker han på magen (mens jeg ligger i senga), -når han er rolig, slutter jeg å styrke. Et par netter våknet han, men uten noe særlig grining. Et par ganger har han ikke hatt det bra (les jeg har bommet på påkledning og han har vært KALD) da har han fått litt pupp under dyna mi. Begge gangene hadde jeg forventet tull i etterkant, men det har gått greit.

Gjorde det samme med storebror uten noe store problemer. Vellinga er genial på kvelden. Begge mine VEIT at når de får den er det natta. -Angrer på at vi sluttet "så tidelig" med elste (1,5år) for da fikk vi problemer med kveldslegging.

Skrevet

Hei! På innleggene her høres det ut som om barna må få mat på natten til de er 6 mnd gamle. Hva da med mitt lille nurk på 12 uker som sover fra 20-21 til fem-seks om morgenen? Jeg skal vel ikke vekke henne for å gi mat? Hun sover også godt på dagtid, er aktiv og fin og er absolutt ved godt hold, 6,3 kg :)

Hva mener dere?

Skrevet

Se litt an jenta di når det kommer til nattavvenning. Kanskje hun trenger denne kosen og tryggheten fra mamma en tid til? Dette vet du som kjenner henne best. Men selvsagt... hvis du blir veldig trett av å bli vekket kan du jo prøve å gradvis nattavvenne henne.

Her i huset var det pupp på natta frem til mini var ca 10 mnd. Og det med oppvåkninger på natta for å få pupp ga seg ikke før hun fikk eget rom. Hun fikk eget rom i det vi bestemte oss for å avvenne henne. Da gikk det egentlig bemerkelsesverdig bra(?). Etter et par litt urolige netter har hun fortsatt å sove nesten natta gjennom. I blant våkner hun fordi hun er tørst(spesielt nå i varmen), eller bare for å få litt kos. Og da får hun det. Tar henne opp og holder henne rolig i armene mine. Verken bysser, synger eller styrer så mye. Bare holder henne inn til meg og puster rolig. Ellers så er det pappaen som trår til. Da også roer hun seg greit på natta så sant hun ikke har drømt noe skremmende eller har vondt i magen. Da må gjerne mamma trå til.

Lykke til med nattavvenningen! Følg magefølelsen din. Det er du som er ekspert på din egen jente :)

Skrevet

A_K:

Babyer er så forskjellige. Du har vært heldig som har ei lita tuppe som sover natta gjennom allerede:-) Så sant hun går godt opp i vekt og er kvikk og fin tror jeg du ikke skal vekke henne på natta. Du kan jo gjerne spør på helsestasjonen også for sikkerhets skyld. Nyt tiden med den lille. Tiden går så alt for fort(jeg er snart mamma til en ettåring).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...