Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere aleneforeldre som mottar barnebidrag gjennom Nav Innkreving, der de trekker bidraget direkte fra pliktiges lønn? Hvor lang tid tok det før de eventuelt begynte å trekke fra lønna, og hvor mange purringer måtte til før de satte igang dette? Her har ikke bidragspliktige betalt på mange måneder, enda han har fast jobb og god inntekt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det tar laaaang tid!

Skrevet

men hvis du søker nå om det så fra den datoen du levere inn søknad så skal du ha tilbakebetalt? eller gjelder ikke det i en slik sak... for da om de tar 3 mnd fks så vil du få etterbetalt og så får han det som regning og blir det ikke betalt blir det inkasso eller nav går inn og trekker pengene.

Skrevet

Jeg var på NAV i forrige uke. På det skjemaet som skal fylles ut skal du skrive en dato. Jeg skrev 1.mars ettersom d var da vi gikk fra hverandre. De kan da si at han skal betale bidrag fra den datoen, hvis han ikke kan bevise at han har betalt inn noe barnebidrag... Slik forstod jeg det. Han jeg var til sa også at de aller fleste fedre får seg et sjokk når de får den første regningen... Så tror ikke den 3mnd regel gjelder her...

Skrevet

Takk for svar! :) Saken er den at jeg søkte å få bidraget gjennom Nav Innkreving allerede i november i fjor, da bf ikke hadde betalt på noen måneder (privat avtale). Bidraget ble fastsatt i februar, men bidragspliktig har enda ikke betalt inn noe. Jeg har kun mottatt bidragsforskudd i denne perioden. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før Nav Innkreving eventuelt setter i gang tvangstiltak, som trekk i lønn o.l. Tror ikke han kommer til å betale frivillig med det første...

• 2 uker senere...
Skrevet

Her har ikke bf betalt siden april og da jeg ringte nav innkrvning i luli fikk jeg beskjed om at de vill gå til arb.giver i august.

Ring inn og purr har hørt flere som har fått fortgang i ting da.

På nav sa de at det holder med 2 purringer på en regning før de kan gå til arb.giver og trekke så i utgangspunktet burde ikke slike ting ta så lang tid.

Skrevet

Når det kommer til bidrag, så gjelder ikke den der 3 månedersregelen angående tilbakebetaling. Da er det fra fødsel om det er det som er "bruddato"(at en har vært alene med barnet fra fødsel, og far er kjent og har erkjent farskapet. Litt andre regler for de som har far ukjent i starten men som får ordnet det senere), samme hvor gammelt barnet er og hvor høy bidragsgjelden er.

Det kan ta litt tid å få trekket hos arbeidsgiver i gang, men ikke evigheter. Jeg kan ikke si akkurat hvor lang tid.

Bidrag er noe du egentlig ikke kan regne med i ditt månedsbudsjett, nettopp av den grunn du opplever nå. At han ikke betaler frivillig.

Han opparbeider seg gjeld nå, og dette skal du ha uansett.

Du kan si til bidragspliktige at om gjelden blir stor nok(da er det snakk om nærmere 100 000 i bidragsgjeld, men det trenger du ikke fortelle han ;)), så kan du slå ham personlig konkurs ;) Det bruker å hjelpe på, hvertfall om han eier noe :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har straks ventet i 1 år på å få noe bidrag jeg da, har fortsatt ikke fått 1 øre, og bf er skyldig meg over 100 000, aner ikke når jeg eventuelt får pengene !!

Skrevet

Hvis man ikke betaler en faktura, blir dette beløpet lagt til neste faktura med purregebyr. Dersom denne ikke betales, kommer det en 2.-gangspurring som også er et inkassovarsel. Etter dette må det sendes en betalingsoppfordring på kravet i sin helhet før det igangssettes tvangstiltak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...