Gå til innhold

Hva betyr: Det henger ikke på greip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke det helt. Hva er greip for noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du forklaringen av hvordan uttrykket ble til, eller mener du at du ikke vet i hvilken sammenheng uttrykket brukes?

Skrevet

Betyr at det er ikke sannsynlig eller ikke er logisk.

Greip er forresten en større gaffelliknende redskap til å harve opp jord med

Skrevet

Et greip er et redskap, google det. Når noe ikke henger på greip mener jeg at det ikke er forståelig, ulogisk faktisk. Noen som har en logisk forklaring på hvorfor vi sier at ting ikke henger på greip? :)

Skrevet

Ok, da skal jeg begynne å bruke dette utrykket: Det henger ikke på greip ;=)

Skrevet

Det er mye her som ikke henger på greip ;) Lykke til med greipet :)

Skrevet

Når man skal løfte noe med et greip må det henge sammen. Høy må være litt sammenfiltret, torv må ha ha røtter som holder det sammen osv. Når vi sier at noe "ikke henger på greip" betyr det at påstandene ikke henger sammen. Den logiske sammenhengen mangler. da faller resonemanget akkurat som torva vil falle av greipet om det ikke er røtter eller noe annet som holder den sammen.

Skrevet

Æh... Greip er ikke et redskap til å harve opp jord med, men til å spa og snu jord med, altså drive med jordbearbeiding. F.eks. når man skal forberede små hagesenger for grønnsaksdyrking, rett og slett en forenklet og tregere form for jordfresing. Eller man kan bruke greip for å spa møkk. Noen bruker nok greip når de spar møkk i staller.

Når noe ikke henger på greip, så er det ulogisk. En forklaring som ikke er sann, uforståelig eller tatt ut av sammenheng, kan også være en forklaring som ikke henger på greip.

Skrevet

Men: Man løfter uansett ikke høy med greip. Til høy og gress bruker man høygaffel.

Skrevet

Hvis du for eksempel hesjer, så ja. Om du derimot rydder i hagen eller fjerner ugress ol som du har slått er det vanlig å bruke et litt grovere redskap som et greip. Da brukes greipet ofte som både rive og løfteredskap. Til det bruket er tindene på høygaflen for tynne.

Skrevet

Jeg skal fortelle de mange hundre tenåringsjentene i stallene jeg har jobbet i at alt høyet de har løftet med greip ikke egentlig ble løftet pga feil utstyr.

Skrevet

Ok, ser den, delvis enig. I vårpussen er det greit nok å flytte gammelt gress, løv o.l. med greip, men etter slått bruker vi rive og gaffel her hos oss. ;-) Men jeg tror både 23:59 og jeg vet forskjellen på greip og gaffel! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...