Gå til innhold

Svigerfar vil kjøpe et hus til oss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen er den, vi bor bra, og betaler ikke så veldig mye for å bo i et passe stort hus. Har et barn, og venter nå nr 2.

Svigerfar har nå fått for seg at han vil kjøpe et hus til oss, det betyr at han vil bli betalende på et lån for et hus vi bor i, vi vet han trygt kan klare å betale det, men jeg føler på at det vil bli rart at han betaler..

Hvertfall, det er et utleie hus på tomta han har sett ut til oss, så jeg tenker at den inntekten vi kan få på det vil gå til han.

Men fortsatt, er det ok å ta imot noe så stort? ville dere gjort det, og da mener jeg om vi gir ha pengene vi får inn på utleie huset.

Han fortalte oss dette i går, og må ha svar snart, mannen mener vi skal si ja, men jeg tviler litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Vi har en fritidsbolig, som svigerfar har tatt opp lån for å pusse opp litt. Mindre bestemmelsesrett over eget eie har jeg ikke hatt siden jeg var 5 år gammel og mamma mente at det ikke var ok å ødelegge leker hun tross alt hadde betalt for.

Skrevet

Ja, men bare hvis dere skrev en kontrakt på hva slags "regler" dere vil ha på ting. F.eks at dette er deres bolig, og at dere kan pusse opp osv uten å spørre først og uten sure miner!

Fantastisk ting å gjøre for noen da :)

Skrevet

Hi her..

Svigerfar er ikke av de som vil bestemme noe som helst, han finansierte oppussingen på huset til svogeren min, det er da huset svigerfar vokste opp i, og han sa at svogeren min kune gjøre tingene som han ville, for han ville bare gi han muligheten til å gjøre huset til sitt eget.

Svigerfar bygget opp det huset han og svigermor bor i, fra bar bakke. Og er "kongen på haugen" der. Svigermor er av den stille typen, som sjeldent deler sine meninger i noe, eneste hun bestemmer i, er hvordan møbler skal stå hjemme hos seg selv og farger på egene vegger. De er veldig rolig og snille, og jeg har jo kjent de i mange år nå, og de har aldri ytret noe i forhold til noe, gitt tips og råd ja, men aldri forventet at vi skal følge det de sier.

Svigerfar har også finansiert ny bil til svogeren min, og da leverte han bare over pengene og ba han skaffe seg en brukbar bil, han ga tips om bra merker, men sa ikke noe på det når svogeren kom hjem med noe helt annet enn hva han hadde tipset om.

Det jeg tenker mer på, er at han blir sittende med et bolig lån på oss.

Skrevet

Det spørs litt på hvordan forholdet deres er egentlig. Altså om han kan finne på å bruke dette mot dere for å få viljen sin i alt, ville jeg takket nei.

Skrevet

Hva om dere betaler han like mye i mnd som dere betaler i mnd der dere bør nå, og i tillegg gir han leieinntekter for utleieleiligheter?

Høres ut som en utrolig snill mann! Tror jeg hadde gjort det, mn få en skikkelig kontrakt!

Skrevet

Ja, men da er det jo litt anderledes.

Da ville jeg takket pent, og skrevet en avtale på det :)

Skrevet

Jeg ville takket ja, om han jeg var helt sikker på at han har råd. Han ønsker tydeligvis bare å hjelpe barna sine, siden han har hjulpet svogeren din også.

Skrevet

Nei. Og det er en enslig grunn til at jeg ikke ville tatt imot det.

Han får for mye å si. Dere kan risikere å bo på nåde, dersom dere velger feil i hans øyne.

Skrevet

Tror du bør lese hva HI skriver lenger opp her ang sin svigerfar.

Skrevet

Dette må jo være en fantastisk måte å gi forskudd på arv på... Det er jo nå dere trenger hjelp om ikke når dere selv er ettablerte. Jeg ville latt mannen min bestemme dette...

Skrevet

Svigerfedre som vil hjelpe er helt gull :)

Da mannen min ble arbeidsledig pga innskrenkninger under finsanskrisen var min svigerfar på plass med en gang han også. Mannen min gikk jo med dagpenger ganske mye ned i lønn, 60% av det du er vant til merkes godt!

Jeg ville heller ikke følt meg komfortabel med den løsningen sin svigerfar skisserer, hva om dere plutselig finnes ut at dere mistrives og vil selge huset igjen, hvordan vil han reagere på det?

Kan han ikke heller gi dere et beløp i måneden for å spe på og hjelpe dere med hverdagsøkonomien da?

Om han frem til dere skal flytte setter f.eks 5000,- kr i måneden inn på en bsu konto i deres navn, og etter at dere flytter fortsetter sette inn 5000,- kr på kontoen deres?

Da får dere økonomisk hjelp uten at han må ta opp lån osv...

Da mammaen til en venninne av meg vant i lotto gjorde hun det for de to barna sine, i noen år satte hun et fast beløp inn på kontoen deres. Så utrolig deilig!

Det var det svigerfar gjorde for oss også, han kom med 3000,- kroner i måneden til oss helt til mannen min fikk seg ny jobb (det tok bare 3-4 mnd, men likevel).

Skrevet

tja, jeg er av den typen som helst vil klare meg selv, så for meg hadde det blitt helt feil.

også forstod jeg det sånn at svigers må ta opp lån? jeg ville ikke satt mine svigers i gjeld selv om jeg visste de kunne betjent den, annerledes viss de var full av penger og kunne cashe ut.

huset skal stå på dere? hva skal han stille i sikkerhet for lånet da?

Skrevet

Vi bor sånn. Betaler ingenting, han betaler strøm, komm. avgifter og lånet...bortskjemt ja. Men vi slet økonomisk og takker ikke nei til noe sånt.

Skrevet

Jeg hadde jublet av takknemlighet, danset seiersdansen og gitt svigerfamilien min verdens beste klem før jeg hadde takket ja! Det hadde føltes som å vunnet i lotto.

Skrevet

Jeg er også av de som gjerne vil klare meg selv, mens han misteren i huset mener vi bør ta imot dette av hans far.

Svigerfar vil måtte ta opp lån da ja, siden huset, eller småbruket heter det seg vel i utlysningen (to hus, stort uteariale og stort blekk uthus) vil koste noe mer enn det han vil klare å legge ut for, lånet vil i så fall komme på en ca summ av 90 000, hvor svigerfar mener han fint kan nedbetale 5000 pr månde. Grunnen til at han vil gjøre dette nå, er at min kjære har pratet varmt om den tomta og husene i 2 år nå, og plutserlig ligger det ute for salg, vi har nyerlig tatt opp lån på bil, så det å ta opp lån på hus, vil bli litt for krevende for oss.

Han mener huset skal stå på oss, og han skal sette sikkerheten i et hus han har utenom. Han ville egentlig gi oss det, men vi vet vi ikke vil trives der, de er like innpå en motorvei, og det er minimalt med lekemuligheter for barna. Det huset har større verdi enn den plassen han vil kjøpe for oss, men verdi og penger kommer ike før barna, og når man vet man ikke vil trives.

Hi

Skrevet

Nei, jeg er for ærekjær til det. Svigermor ville gi oss 200 000 til oppussing eller nedbetaling av lån på det huset vi har, men det føles ikke riktig for meg. Jeg har jobbet så hardt for å få det huset vi har idag og det betyr så mye for meg at vi har klart det helt selv :)

Men det er jo greit for din svigerfar, din svigermor, for din mann og for deg - så da er det vel ikke et problem? Og du er sikker på at han ikke vil opptre som huseier eller bruke det mot dere senere, så hvorfor ikke... Kjør på.

Skrevet

Svigerfaren din høres helt fantastisk ut! Det eneste dere må spørre dere selv (og ham) om er hva slags evner han har til å styre økonomien. Dersom han er fornuftig, har regnet på det og har en plan for hvordan han skal ordne det økonomiske høres det trygt ut. Om han skal ha leieinntekten eller ikke får bli opp til ham. Dere tilbyr han det og så får han bestemme hvordan det blir. Dersom han skal ha leieinntekten så lag en skriftlig avtale om hvor lenge dette skal gjelde, og hva som skjer dersom han skulle gå bort (for å slippe arvekonflikt senere, høres litt ekkelt ut siden han lever, men kan blir veldig nødvendig dessverre)

Jeg hadde tatt imot et slikt tilbud under forutsetning av at det ikke setter evt andre søsken i din manns familie i en veldig skjev situasjon. Det bli jo bli en slags forskudd på arv, og det kan bli konflikt i familien dersom penger fordeles ulikt på søsken. Er verdien av det din svoger har fått sammenliknbart med det dere får? Finnes det flere søsken?

Han høres ut som en ryddig og fornuftig svigerfar. Kan ikke se noen grunn til å si nei til sånt. Som du sier eier han andre store eiendommer også, så for meg ville dette vært å se som forskudd på arv. Bedre å få dette nå når dere trenger det, enn senere når dere ikke har så mye bruk for det lenger.

Skrevet

Svigerfar er av de nøkterne menn, han sier eller gjør ikke ting uten å være 100% sikker først. Han vet han kan betale dette, og om noe lån står igjen når han går bort, mener han at min mann og svoger skal selge det andre huset som står nyoppusset og tomt og fordele pengene. Svogeren har allerede fått hjelp til bil for 50 000 og oppussing av hjemmet sitt for litt under 20 000, mens min kjære ikke har ville tatt imot noe før nå. De er kun to brødre, og er gode venner, som altid har passet på hverandre, så er nok ingen av de som ville tatt til seg mer arv enn den andre.

Svigermor står som eier av det huset hun og svigerfar bor i nå, ikke at det har noe med saken å gjøre men..

Jeg sliter bare litt med at svigerfar skal ta opp lån på våre veier. Samtidig som dette er yndligs plassen til min kjære, han har snakket om denne plassen lenge, og jeg vet jeg og ungene ville trivdes der også.

Jeg kommer fra en familie hvor vi måtte klare å forsørge oss selv så og si fra vi var 16 år. Derfor er det vanskerlig å innse at svigerfar vil gjøre noe godt for oss, og ikke minst, for sine barnebarn. Han ønsker jo bare å gi de sikkerheten, gi oss det. Men det er så uvant for meg.

Hi

Skrevet

Da ville jeg tatt imot! Grenseløst snille mennesker! Fint at det finnes sånne.

Skrevet

jeg hadde takket ja, men fått en kontrakt på å ikke bli kastet ut, og stå på bar bakke....

men det det hadde kostet i lån, hadde jeg satt av på en konto, og brukt de en passende anledning.

kanskje be de med på en tur i den fjerne østen, thailand eller noe som er av interesse....

jeg håper dere vet hvor heldige dere er....

Skrevet

Ja, det hadde jeg glatt tatt i mot!!!

Så kan dere spare for harde livet - det dere klarer utenom, så kanskje en dag dere selv kan kjøpe noe.

Ta i mot sier jeg bare :) Men som noen sier - sikkert lurt å ha en form for kontrakt... men det kommer jo ann på svigerfaren din da , om han er typen til å "ta rotta på dere" i senere tid... eller om han er en grei kar...

Skrevet

Nå har jeg lest igjennom stort sett hele tråden, og mitt entydige råd er: Si JA TAKK! En sånn svigerfar ville jeg også gjerne hatt... (Har ingen, da, siden han døde i fjor.)

Smart å ha en klar avtale på vilkårene her, og smart av dere å spare tilsvarende det dere ville betalt på et boliglån. Sørg for å vise svigers at dere setter stor pris på hva de har gjort for dere, så en annen foreslo å ta dem med på ferie, tenkte på det samme jeg også. Helst til et sted dere vet svigerfar gjerne kunne tenkt seg å vært, men som han aldri har tatt seg råd til. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...