Gå til innhold

10 kg opp på 3 månder (gravid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i mine første 3 månder av svangerskapet, og pga vekta mi, har jeg unngått sukker, snop, brus, fast-food osv. Men likevel har jeg klart å gå opp 10 kg?! Er dette normalt? Sist svangerskap gikk jeg opp 8 kg alt i alt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke normalt sånn sett. Men ikke helt uvanlig. Sansynligvis vil vektøkningen avta etterhvert.

Skrevet

Fra uke 14 da kvalmen forsvant til uke 20 gikk jeg opp 10kg.

Nå er jeg i uke 40 og har totalt gått opp 20kg.

Noen legger på seg en del, andre ikke. Kommer mye an på startvekt og bmi også. Jeg var veldig undervektig, derfor har jeg gått opp en del.

Kommer også an på mengden vann i kroppen.

Skrevet

Hi her, jeg var overvektig allerede ved starten, var det sist svangerskap også :-/ Er derfor jeg ikke liker å se at jeg har gått opp 10 kg på SÅ kort tid.. Fikk refs av legen, til jeg forklarte at jeg ikke har spist annet enn sunn mat. Da sa han ikke mer, men han begrunnet ikke noe heller :-/

Skrevet

Hei! Jeg gikk opp 12 kg i første trimester og tilsammen 28-30 kg innen jeg var ferdig. Det var ganske fortvilende. Jeg var i utgangspunktet slank, og de aller fleste kiloene la seg på ræva. Jeg hadde ikke noe særlig vann i kroppen, dette var kun fett.

Jeg trente minimum tre ganger i uka til jeg var rundt uke 30. Den eneste endringen i kostholdet var mer raske karbohydrater, pga fysing :) Også spiste jeg selvfølgelig noe mer enn vanlig, men ikke så mye at det skulle gitt slike resultater - jeg føler jeg kan si det, har tross alt litt peil på kroppen min etter maaaange år med spiseforstyrrelser. Det var som om kroppen bare sugde til seg og tviholdt på ALT av kcalorier!!

Jeg var tilbake til min normale vekt 4 mnd etter fødsel. Ammet ikke, og trente mye i begynnelsen, så sporadisk, og etterhvert ikke i det hele tatt, fordi jeg presset meg så hardt i begynnelsen at immunforsvaret gikk ned for telling.

Fikk en ny forståelse for at det faktisk kan være sant når overvektige sier "jeg spiser sunt og trener, men det hjelper ikke". Moren min la på seg like mye da hun gikk med meg, så regner med det bare er de superdupre genene.

Poenget med dette lange innlegget om meg, meg, meg, var at det gikk av igjen da poden var ute. Noen legger på seg mye, andre legger på seg lite, det kan variere fra svangerskap til svangerskap og fra person til person, det er det fint lite man får gjort med. Så lenge du vet med deg selv at du spiser og lever sunt, så må du prøve så langt du kan å drite i hva legen sier (eller insinuerer).

Lykke til....!!

:)

Skrevet

Takk for svar!

Blir bare så frustrert, når jeg er overvektig fra før, så skal jeg jo ikke gå opp for mye mens jeg er gravid, pga risikoene ved det.. Derfor veldig frustrerende..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...