Anonym bruker Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Stemmer det at du er vernepleier som nå holder på å utdanne seg til førskolelærer?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Ja det stemmer. Og jeg heter Eirin.. Sikkert noen som vet hvem jeg er=)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Men, tjener du ikke mer som vernepleier i en barnehage, enn en førskolelærer gjør? Du går vel ned i lønn, for ikke å snakke om hva du taper når du bruker 3 år til på et studie og ikke kan jobbe fullt...
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Det gjør jeg helt sikkert! =) Og jo..jeg taper masse..får stort lån osv.. Men nå er det slik at her i trondheim hvor jeg bor..så er det ikke veldig enkelt for en nyutdannet vernepleier å få seg jobb i barnehage eller skole.. (som jeg også ønsker)... størsteparten av mitt kull fra vernepleien måtte flytte til andre steder i landet for å få jobb.. det er realiteten.. Jeg kan ikke flytte herfra, da jeg og pappan til min datter ikke er sammen. I min siste praksis var jeg på en barneskole..stortrivdes..og hadde håpa jeg fikk en fot innom..men det er ikke ressurser til å ansette vernepleiere i slike instiutisjoner.. De slet med å få nok pedagoger generelt. Videre var ikke utdanningen helt det jeg søkte.. Og trivdes ikke veldig godt i de praksisene/sommerjobbene jeg forsøkte meg i. Jeg vil heller være pedagogisk leder og kan velge å søke jobb i barnehage hvor det er hovedsaklig funsksjonsfriske barn... slik det er nå. Mulig dette endrer seg senere..og da kan jeg velge å søke etter vernepleierstillinger i barnehage! =) Uansett får jeg en fot innom. I tillegg tror jeg at jeg vil ha en kjempefordel når jeg skal søke jobb som pedagogisk leder når jeg har vernepleiekompetansen i ryggen. (komme lengre opp i bunken) Og for meg er ikke pengene viktigst! Jeg må trives og gjøre noe jeg vil! =) Jeg kan alltids jobbe som vernepleier senere.. ser på meg som priveligert som kan velge mellom to yrker senere..
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Fikk du svar på det du lurte på eller?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Jeg liker deg jeg Sussa85! Du velger jobb kun etter trivsel og ikke lønn(virker det som), så derfor kommer du til å bli en fantastisk førskolelærer! Måtte bare kommentere det! ikke Hi..
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Tusen takk for det anonym 17.28! det var veldig hyggelig skrevet! Ja jeg tror det er viktigere å velge etter trivsel.. nr 1 for å holde ut i yrket sitt...og nr 2 for å gjøre en god jobb! =)
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 Glemte å skrive en ting i første innlegg.. Det er ikke så ulik årslønn på førskolelærer og vernepleier.. så det eneste jeg taper økonomisk på er det ekstra lånet på disse 3 årene med skole... Men jeg vinner en jobb jeg liker;)
*Miss Flua* Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Hei sussa85! Så gøy å se andre i samme situasjon her inne Jeg er utdannet vernepleier, jobbet første året som nyutdannet i barnehage. Jeg flyttet, og savner virkelig bhg! Så planen er å ta noe videre utdanning for å komme meg inn i bhg igjen, for her er det virkelig håpløst å få seg jobb som vernepleier i bhg. Grunnlønna er forresten det samme som vernepleier og førskolelærer, men høyere som ped.leder. Det man ofte får ekstra penger for som vernepleier er kveld/natt-tillegga! Men jeg er mest intr. i dagjobbing uansett
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #11 Skrevet 28. juli 2011 Så gøy! Ja jeg skulle ønske det var noe jeg kunne ta som tilleggsutdannelse til vernepleien for å bli mer interessant i trondheim..men vernepleiere uansett videreutdanning her blir ikke prioritert virker det som.. første jeg tenkte var spes.ped 1 år. Men jeg fikk høre at vernepleiere som tok det ikke ble tatt seriøst, og ikke vurdert. Så da fant jeg det for godt å starte på nytt=) Og angrer ikke en dag.. hærlig miljø på DMMH og sinnsykt flinke lærere! Gleder meg veldig til å begynne på 2 året nå..selv om det blir permisjon fra januar av.. Kan også nevnes at jeg går estetisk linje da=) så har masse drama, teater og kunst... Hvilken utdanning tenker du på da? Og ja, jeg tenker å søke stilling som ped.leder=) Pga lønn + at jeg ønsker litt kontortid.. Syns det er spennende med litt skriftelig arbeid + planlegging. Men skiller de på ped.leder og førskolelærer da? det har de ikke gjort på de plassene jeg har vært i praksis/besøk. Det har vært en eller to ped.ledere/førskolelærere med overansvaret på alle plassene og resten har vært annerledes utdannet. Og jeg og vil kun jobbe dag=) vil være hjem med familie ellers..,og vil ha fri helg.., familien kommer først!
*Miss Flua* Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Ja er spes.ped blandt annet som jeg har vurdert, men vet ikke enda. Må få hørt litt rundt rett og slett, og ta det som er mest attraktivt! For bhg SKAL jeg inn i igjen hehe! Men jeg går ut i permisjon fra begynnelsen av desember, så blir ikke helt med det første uansett. Det er sikkert forskjellig rundt om i landet..men jeg jobbet på østlandet, og der var det 4 avdelinger i barnehagen. 1 ped.leder på avdeling + 1 førskolelærer ihvertfall + de assistentene som trengs. Så der ble det ihvertfall skilt! Nå bor jeg på sørlandet, og ettersom jeg har forstått på kjente så blir det skilt her også (sikkert ikke alle plasser da, kommer vel an på str på bhg også?!). Helt enig med deg, familien kommer først! Og sånn sett passer arbeidstidene i bhg perfekt
Sussa85 - snart 2? Skrevet 28. juli 2011 #13 Skrevet 28. juli 2011 Ja sikkert lurt å gjøre! =) som sagt.. her er d ikke høyt vurdert.. Har to venninner som gikk spes.ped etter vernepleien..for d første ble de sett rart på av lærere osv.. som ikke forstod hva de tenkte..,og de har heller ikke hatt nytte av den utdanningen etterpå..de angrer seg.. hu ene tok spes.ped 1 og hu andre tok 1 og 2. Så jeg droppa det..+ at mamma har gått det og var generelt misfornøyd.. =) høres jo veldig greit ut at det er skilt..og at man kan jobbe som førskolelærer uten det ansvaret en ped.leder har og..f.eks til å begynne med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå