WildPrincess Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Sitter og ser på fødeavdelingen nå og ser at mange der føder liggende på ryggen... jeg hadde fått panikk om noen ba meg ligge slik Fødte i vann sist og håper på det denne gangen også... men om jeg må gjøre noe annet så er alle andre posisjoner å fortrekke fremfor ryggen... Hva er dine planer eller erfaringer???
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Endte på ryggen forrige gang da jeg var så sliten at jeg ikke klarte å røre meg, selv om jordmor egentlig ville ha meg på knær. Denne gangen håper jeg å få til en mer aktiv fødsel i åpningsfasen hvor jeg håper å få til å gå og stå mer og at selve trykkinga og stillinga vil komme som en naturlig følge av det. Men hovedplanen er å være uthvilt når jeg går i fødsel, dvs sove og hvile når jeg er trøtt og sliten de siste ukene før termin og ikke når klokka sier at jeg burde sove og hvile.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Begge gangene har jeg sittet oppreist i senga, med puter og div bak ryggen slik at jeg sitter helt rett og får masse hjelp av tyngdekraften... Hadde ikke kunnet ligge slik som jeg ser veldig mange gjør...
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har født to ganger, begge gangene liggende på siden mens jordmor/barnepleier støttet det ene beinet. Jeg har slitt myye med bekkenløsning siden tidlig i graviditeten med førstemann, og dette var fødestillingen jeg ble anbefalt av jordmor og fysio - måtte for all del ikke ligge på ryggen! Da andremann var på vei, lå/halvveis satt jeg i senga på føden med sånne ctg-målinger på magen, da pressriene plutselig begynte. Det er det værste jeg har opplevd! Sinnsykt vondt i bekkenet (i tillegg til de andre "normale" fødselssmertene) og pga av at pressriene så og si var sammenhengende uten pauser i mellom, så tok det meg flere pressrier og masse hjelp fra mannen min, jordmor og barnepleier før jeg omsider -på utenkelig smertelig vis- klarte å få snudd meg over på siden, og da ble i alle fall belastningen på bekkenet mye mindre. Har ikke rukket å reflektere så over dette med fødestillinger, for jeg har kommet på sykehuset i så kort tid før pressriene har startet, og derfor har jeg ikke fått tid til å prøve ut noe særlig. Og blir det sånn raskt med tredjemann også, så regner jeg med at det blir på siden da og ;P Men tar gjerne imot tips jeg og - med tanke på fødestillinger for de med kraftige bekkenplager.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Sist fikk jeg beskjed om å legge meg på rygg når pressriene startet og legge bena i sånn tradisjonelle gynekologskinner. Frem til det hadde jeg stått på kne i senga lent inn til sengeryggen som var i oppreist stilling. Hvorfor jm absolutt skulle ha meg i 'tradisjonell' fødestilling vet jeg ikke. Har ikke tenkt noe over hva jeg vil denne gangen, så ender vel med å følge jm sine befalinger denne gangen og tenker jeg. Hva nå det måtte bli.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Jeg startet fødselen med å sitte delvis oppreist i en vanlig seng opp mot en saccosekk. Jm ville egentlig ha meg opp og gå, men det fungerte overhodet ikke for meg. Endte opp på rygg i en vanlig fødeseng med beina i sånne bøyler. Det var pga CTG registrering og at jm ville ha bedre oversikt. Denne gangen har jeg bittelitt planer om å føde i badekaret på ABC om det går, hvis ikke så tar jeg det rett og slett HELT som det kommer. Tror det er ok å tenke over på forhånd, men ikke planlegge for mye, ting går ikke alltid som planlagt.
esam Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Hadde planer om at gubbers kunne ta seg av det denne gangen jeg!.... Men det blir vel det det blir når den tid kommer, Vet jo ikke det før det er i gang! Det eneste jeg vet sikkert er at jeg vil være på sykehuset!
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Håper på å føde i badekar. Har aldri født før, så vet ikke hva jeg går til. Liker vann da;)
WildPrincess Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2011 Er veldig enig at man ikke bør ha noen absolutt forventingn til hvordan man skal føde, for det er mye som kan skje som endrer planene. Sist hadde jeg ønske om å føde i vann og det gikk som planlagt. Men jeg fikk meg et lite støkk da jeg fikk fullstendig panikk da jeg måtte ligge på ryggen. Klarte så vidt å holde ut slik at de fannt hjertelyden og fikk sjekket at alt sto bra til i maven :S Tenkte der og da til og med at jeg hadde lyst til å si til de at "...denne ungen kom til å komme på den ene eller andre måten uansett så drit i den overvåkningen..." Sååå om planen om vann skulle gå i vaksen denne gangen så vil jeg ha en alternativ måte å føde på klart.... som ikke innebærer ryggleie på noen som helst måte.
Edelweis Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Jeg har født en gang i senga liggende på siden og en gang i badekaret liggende på rygg omtrent litt sittende. kommer til å velge badekaret denne gangen også om det er ledig! det var absolutt og anbefale
Fru.Antonsen Skrevet 29. juli 2011 #11 Skrevet 29. juli 2011 Jeg stod på mine knær over en saccosekk jeg og kommer nok til å gjøre det denne gangen her og pga tyngdekraften og at det er litt enklere å ta i selv. ligger man på siden eller på ryggen og prøver å ta i med bena på en måte blir man forhindret av manglende motstand.
Tindretingen Skrevet 30. juli 2011 #12 Skrevet 30. juli 2011 Har ingen reelle planer enda, men er veldig nysgjerrig på vann. :-)
Dolis Skrevet 30. juli 2011 #13 Skrevet 30. juli 2011 første gangen fødte jeg på siden. jordmor som anbefalte det pga bekkenløsning. hadde den øverste foten i bøyle, og barnepleieren støtte mot foten sånn at jeg fikk 'brukt' den når jeg pressa. andre gangen planla jeg å føde på kne, sto sånn helt til jordmor skulle ta vannet, da måtte jeg ned på ryggen. pressriene starta med det samme vannet gikk så jeg ble liggende på ryggen, kom meg ikke opp igjen.. hadde bekkenløsning den gangen også, og det var pyton å ligge på rygg! stort press på halebeinet også. denne gangen tar jeg det som det kommer, vil ikke planlegge noe på forhånd, annet enn at jeg IKKE skal på rygg!
Underveis --> Skrevet 31. juli 2011 #14 Skrevet 31. juli 2011 Min plan er å ikke ha noen plan! vel, jeg skal på fødselsforberedende samtale denne gangen, for jeg vil ha litt mer kontroll på hva som skjer og når. Utover det så kan fødselen gå relatvit smertefritt, eller det kan bli som sist: nesten 4 døgn med vonde maserier uten fremgang, deretter igangsetting, babyen ute på 3 1/2 time inkl vakuum. Heftig, altså. Jeg vil gjerne forsøke vannfødsel, men blir det som sist, så får jeg ikke lov til det. Jeg tror jeg lå på siden for det meste under åpningsriene, og på ryggen, selvsagt da vakuumet ble satt. Mitt eneste ønske er at jeg kommer i gang av meg selv og får oppleve en normal fødsel med fremgang fra første lille rie.
totette* Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 Jeg fødte på en fødekrakk sist gang, og kan anbefale det .Prøvde ut endel forskjellige stillinger underveis, og endte med krakken. Likte det pga at da klarte jeg å slappe av i bena for de kunne henge 'fritt' Føltes som å sitte på do I tillegg får man god hjelp av tyngdekraften.
Brillefint - Jadda! Skrevet 1. august 2011 #16 Skrevet 1. august 2011 Huff. Jeg GRUER meg! Sist ble jeg igangsatt. Liten effekt av egne rier så fikk drypp. Når jeg fikk dryppet måtte jeg ligge helt i ro i senga, fordi når jeg rørte på meg mistet de fosterlyden. Akkurat det var helt grusomt. Heldigvis fikk jeg epidural med svært god effekt. Eneste plan denne gangen er at jeg håper jeg slipper å være lenket til senga halve fødselen.
LanzaroteJenta Skrevet 1. august 2011 #17 Skrevet 1. august 2011 Har ikke tenkt saa mye paa dette. Regner med at jordmor har noen gode forslag paa hva som gjör födselen enklest mulig? Tenker litt at aa bruke tyngdekraften maa vel väre lurt, f.eks paa sitte paa knärne, eller paa krakk. Krakken höres bra ut synes jeg, som noen over her sa" Det föles som aa sitte paa do". Da vet vi jo hva vi har aa gjöre Ut skal han da hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå