Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har jobbet i en bedrift i 1,5 år i 100% stilling..Min arbeidskammerat har jobbet i 2 år i 70% stilling. Nå har vi fått oppsigelse pga nedmeanning etter ny anbudsrunde...Oppsigelsen i følge min arbeidsgiver var att de siste annsatte måtte gå først noe vi forstod, men det som overasket oss var att 1 person som ble annsatt i februar i år fikk fortsette pga att denne personen gikk på en vikar kontrakt for enn langtidsykmeldt og var da "fredet"...Er du virkelig "fredet hvis du går for en sykmeldt? er det ikke mere retferdig att hun som har jobbet der 2 år fikk dette vikariatet i stedet? Ps: sikkert en del skrivefeil her...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Er han sykemeldt så kan man ikke sies opp. Og er det et menneske som går i vikariat i stillingen så kan ikke vikaren helles sies opp før kontrakten løper ut. Først da kan man ansette en ny i vikariatet.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Vikaren må først. Sykmeldte er ikke fullstendig fredet. Dersom det er på grunn av nedbemanning er jeg ikke sikker. Dette står nokså klart i arbeidsmiljøloven så vidt jeg husker. Slå opp på lovdata.no
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 hu som er sykmeld har vært sykmeldt i 1 år i nov. da kan hun vel sies opp? denne vikaren har fått beskjed om att hun blir tilbudt denne stillingen fast etter nov...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Arbeidsgiver har helt rett. Men vikaren skal ikke tilbys fast stilling etter vikariatet før dere får tilbud om å komme tilbake. Med mindre vikaren har en utdannelse som påkreves i stillingen som dere ikke har. Det er en del unntak man kan få gjennom ved nedskjæringer. Jeg har selv fått beholde jobben i en nedskjæringsperiode til tross for at jeg var sist ansatt. Dette fordi jeg er en nøkkelperson på jobben og da kan de med loven i hånd beholde meg mens andre må gå.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Noe utdanning har hun ikke, men er svigerdatter til min overodnede...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 hvis hun har blitt tilbydd fast stilling før nedbemanningene så kan man ikke ta fra henne det tilbudet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå