Gå til innhold

Fødebag


Snartmamma:)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenkte jeg skulle begynne såvidt det er å pakke fødebagen siden man aldri vet når noe skjer.. Har dere noen tips til hva den skal inneholde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er lista eg brukte når eg pakka :-) Er ikkje heilt ferdig endå då, mangla toalettsaker o.l, men det bruka eg jo kver dag. Så får hive det med meg når det starta :)

 

-Joggebukser/tights

-Singletter

-Cardigan

-Ammevennelig tunika

-Sokker

-Ammebher

-Innesko/tøfler

-Toalettsaker:

Shampo/balsam u/parfyme

Dr.greves skum til intimvask (anbefales)

Dusjsepe u/parfyme

Deo

Tannbørste/tannkrem

Ansiktsvask/krem

Hårbørste

Strikk/klemmer

Sminke

-Kamera+lader

-Snacks ;)

-Mobillader

-Ammeinnlegg

-Brystvortekrem (vart ganske sår fra dag en sist)

-Vannflaske/juice eller noko slikt uten kullsyre

-Helsekortet

 

Bur 5 min unna sjukehuset, så viss eg føla eg trenger noko meir får sambo eller nokon andre kjøre å hente det for meg.

Blir nok ikkje så veldig lenge på sjukehuset så trur eg har med meir enn nok :-) Ang. mjukt dopapir droppa eg det, på sjukehuset eg skal føde har dei en liten dusj ved sida av do man kan skylle med mens man tisser. UBESKRIVELIG deilig. Husker sist eg tenkte å grubla på ka eg skulle gjere uten dusjen når eg kom heim, dusjen vår rekker ikkje akkurat bort t do :P Så då kom eg på ideen om å koke et par store imsdal/oldenflasker med drikketur som eg fylte med vatn og skylte mens eg satt på do. Genialt :-)

 

Liste over ting til Babyen:

 

-Hentesett til heimreisa

-Bodyer

-Sokker

-Sparkebukse

-Helseteppe

-Lue

 

Bleier og slikt utstyr har dei på sjukehuset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakket min istad faktisk, og jeg har tatt med:

 

2 ammesingleter

1 ammegenser

2 joggebukser

1 tights

4 hipster fra Pierre Robert, de anbefales, absolutt de beste!! Selv om man antageligvis blir å bruke sykehusets elegante "bleier" etterpå ;)

3 ammebhér

Ammeinnlegg

Shampoo, balsam, dusjsåpe, Spenol, tannbørste, tannkrem, sminke(?), hårføhner, rettetang, parfyme etc.

Videokamera og digitalkamera

 

Til baby:

 

2 bodyer

1 strømpebukse (må kjøpe flere, hadde visst bare 1 igjen etter førstemann som var fin:p)

1 lue

1 pysj

1 smokk

2 par sokker

1 sparkebukse

1 liten nusselig kjole

1 fleeceteppe

1 helseteppe

 

Tror ikke jeg har glemt noe da? :) Hvis du har med deg dette, så tror jeg at du har fått med deg det viktigste. Lurt å la alt av ringer, smykker etc ligge hjemme, så er man sikker på at det ikke blir stjelt :) Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også pakket min:-)

Og i dag fikk jeg lagt med litt sjokolade og snop også, så da kan babyen bare komme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig med deg parfyme? Er ikke det litt dumt å bruke i nærheten av nyfødt baby og andre fødende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg virkelig tenkt til altså. Jeg har ikke tenkt til å spraye på verken en nyfødt baby, eller på de andre fødende, kun meg selv ;-) Er som om jeg skulle tatt med meg en stringtruse, kommer ikke til å bruke det uansett rett etter fødselen. Men hvis jeg vil lukte godt under sykehusoppholdet, så hvorfor ikke? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan reglene for bruk av parfyme er på føde-/barselavdeling.. Jeg jobber selv på sykehus, og på de fleste avdelinger oppfordres det til å unngå bruk av parfyme (også på poliklinikkene). Dette fordi det er så mange forskjellige mennesker samlet på ett sted uten at en vet hvilke diagnoser de kan ha. Det er utrolig hvor lite som skal til for å irritere luftveiene til f.eks en asmatiker, så du trenger ikke spraye på dem for at de skal få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, det har jeg faktisk aldri hørt noe om i det hele tatt. :-) Jeg tar nå med meg parfymen min, samt alt annet som ligger i toalettmappen min, om jeg bruker den er noe annet :P he he. Men det er alltids kjekt å vite uansett, for det har jeg aldri hørt noen sagt verken på sykehuset eller ellers. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så aner jeg ikke om det samme gjelder på føde/barsel, men det kan være greit å ha i bakhodet kanskje:) Ellers i samfunnet er lungepasienter klar over at de må ta sine forhåndsregler, men på sykehus har du liksom ikke noe valg, der må en være når det er nødvendig. Det var absolutt ikke meningen å kritisere deg, men siden jeg daglig jobber med lungepasienter, så kunne jeg ikke dy meg.. He he:) Lykke til med den forestående fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du bare sprayer på deg selv vil jo andre kjenne lukta. Sykehuset er ikke stedet å gå rundt å dunste parfyme. SÅÅ forfengelig er du vel ikke at det går ut over hensynet til andre? Babyen din setter sikkert veldig pris på at du lukter mamma og ikke chanel no5 liksom, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tok det ikke som kritikk i det hele tatt :-) he he. Men det visste jeg overhodet ikke! Har ikke tenkt på det igrunn heller faktisk. Men greit å vite uansett ;-)

 

Jo, takk for det! :-):-) gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jo ikke jeg heller sagt at jeg skal "stinke" parfyme heller, har jeg vel?:-) Det faller meg helt naturlig inn å ha med parfyme sammen med alt annet av toalettsaker, om jeg bruker det vet jeg ikke, men hvis jeg føler for å lukte godt, så skader det ingen, kjære vene. Andre kjenner vel lukta av parfyme om du sprader rundt på et kjøpesenter og?:-) Kan ikke skjønne hvorfor det plutselig ble så negativt av enkelte at man ville ha med seg parfyme selv om man skal føde. :-) For min del har det noe med å føle seg vel :-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skønner forskjell på å lukte parfyme på et SYKEHUS og til og med på barsel og et kjøpesenter så begynner jeg å lure litt på hvordan du er skrudd sammen. Babyen din har helt sikkert godt av å slippe å ligge inntil parfymelukta sine første dager, de bruker jo luktesansen for å bli kjent med deg og finne puppen, og andre rundt deg har veldig godt av å slippe parfyme"stank". Mange stinker parfyme uten å være klar over det, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! La no dama få ta med seg parfyme viss ho vil :) Så legger du din igjen heime. Det er vel ikkje nåkke meir å snakke om?

Respekter at folk er forskjellige og tar forkjellige valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

angående parfyme er det faktisk endel mennesker som sliter med parfymelukt. F.eks. moren min får vondt i hodet av veldig mange parfymer, selv når det bare er folk rundt henne som har det på seg. Så hvis du deler rom/gang med en som har dette problemet, er det jo veldig kjedelig for dem.

 

I tillegg er visstnok de små nyfødte veldig vare for lukter, og man ønsker jo ikke å sperre "mammalukten" for dem? :) Jeg lot selv være å bruke parfyme de første månedene for babyens skyld, og ville ikke vært særlig glad om det kom masse parfymelukt fra den jeg delte rom med på sykehuset heller, for å være helt ærlig.

 

Så jeg ville latt parfymen ligge hjemme, av hensyn til de du skal dele rom/gang med etter fødselen. :) Det er jo kun snakk om noen få dager, så kan du gjøre som du vil når du kommer hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du Fantorang08 + augustbaby11! (",)

 

Vi har ulike behov og meninger, og bør vel i denne tiden støtte hverandre istede for å anklage hverandre! :) Rådet i seg selv om å vurdere å droppe parfyme var jo bare velment, og det er positivt med inspill fra andre. Men man trenger ikke å bli ufin og "angripe" hverandre pga parfyme vel...

 

Skal straks igang med å pakke fødebag, og takker for alle gode innspill, Jeg har plukket litt fra både den ene og den andre, og har nok ikke noe nytt å tillegge listene. Nevnte noen lesestoff?? Har i allefall en venninne som syntes tiden ble veldig lang siden snuppa sov veldig mye. Jeg har akkurat bestilt Kate Morton "En svunnen tid" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sitter faktisk på sykehuset nå! Har født og vært her siden 26.07.

Jeg kan godt kommentere hva jeg har hatt bruk for til nå.

 

Helsekort

Liten notatbok til spørsmål, opplevelser og følelser du vil skrive ned

Toalettsaker+sjampo

Kamera

2 joggebukser

2singletter ( de samme som er brukt i svangerskapet)

2 cardiganer ( veldig greit å ha over, og så skjuler det litt at du går med singlett uten noe under)

1 ammebh ( ellers har jeg gått uten noe under singlettene for å lufte litt)

1 par sokker ( er varmt inne på sykehus)

slippers ( har bare sånne flippsy-flopp, men tenker at det hadde vært enda bedre med sånne vanlige)

Sminke ( har bare brukt litt maskara)

Ull ammeinnlegg til når jeg bruker bh`en

ladere til tlf og kamera

vannflaske

litt smågodt som kan spises underveis før fødselen er igang, og rett etterpå når man er fysen på noe...

 

Til babyen har jeg med

Et fullt skift

Henteklærne

En ekstra tynn lue

 

Vår erfaring har vært at det er sommer så vi har kun brukt en body fra sykehuset og deres tepper og dyner.

De har også bleier til babyen og det den trenger til stell

 

De har både bind, nettingtruser og innlegg til oss mammaene så jeg har ikke brukt noe av mitt undertøy eller nattbindene jeg hadde med.

 

Ellers så har vi erfart at det er greit å ha litt ekstra plass på toppen i bagen for pussig nok så blir det et par ekstra gaver som skal med hjem som ikke var der da man dro!

 

Jeg kan si at vi har vært både på føden, barselavd og barselhotell.. så disse erfaringene bygger på det vi har trengt ( og ikke trengt fordi de har det) på de ulike plassene!

 

Håper dere kan bruke erfaringene!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er PARFYME det er snakk om, verken nybakte mødre eller nyfødte dør av om de lukter parfyme! Høres ut som om jeg er i ferd med å gjøre noe kriminelt, haha. Jeg tar med meg parfymen min på sykehuset enten DU liker det eller ikke, så får du bry deg om hva du har tenkt til å ta med deg istedet for hva andre tar med seg. :):) Det er forsåvidt ikke din sak hva andre putter i bagen heller :) Parfymen min stinker ikke, den lukter godt ;-)

 

Er vel kanskje derfor du er anonym også.......

 

Lykke til resten av dere andre damer, med å pakke bag og selve fødselen!:-) Jeg gleder meg hvertfall veldig masse, dette blir så stas! Og det er lov å føle seg vel etter fødselen, med sminke, lotion, eller f.eks parfyme ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med litt snickers og kjeks sist gang - og det var veeeldig godt å ha etter fødselen :) var ganske kjedelig å tygge tørre brødskiver på barsel hele dagen - det var ganske trist mat de serverte der :)

 

Skal prøve å få tatt med noe sånt denne gangen også, hvis jeg rekker det - kan ikke kjøpe så lang tid på forhånd for da spiser jeg det opp lenge før det kommer ned i bagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårføner er greit å bruke etter man har vært på do.

Det er ikke noe særlig å tørke med papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...