Gå til innhold

Er det lov til å nekte å ta imot en sykmelding??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med noe i magen som jeg for tiden er til utredning for, har tatt UL, og diverse blodprøver, skal på CT 4.august. Men foreløpig har de ikke peiling på hva det er, de hører visst en puls som ikke skal være der eller noe.

Jeg har vondt, men for min del er det på langt nær så ille at jeg ikke kan jobbe. Holder på å bli gal av å gå her, vært hjemme siden 6.juni, og ventelistene på de undersøkelsene jeg har gjør sykmeldingen lang. Legen vil ikke at jeg skal jobbe før de evnt vet hva det er. Neste legetime er 23(!!!) august, og jeg har blitt sykmeldt til da "enn så lenge"..nå gidder jeg snart ikke mer, har veldig lyst til å lyve og si at jeg ikke har vondt i det hele tatt og alt er fryd og gammen.

Har visst 3+ på blod i urinen hele tiden, og dette satt sammen med en puls som ikke skal være der er altså de utgjørende faktorene for at jeg er 100% sykmeldt i følge legene...jeg ser ikke helt hvordan det er verre å være på jobb enn å gå hjemme og vaske, gå turer ..osv..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress rett og slett.

Skrevet

Lær deg å strikke, og strikk varme klær til nyfødte barn på sykehuset!

Skrevet

Ehm? Noen som vil svare på spm?? Jeg har en jobb jeg liker å være i, og som hjelper andre mennesker!|||||||

Skrevet

Jeg synes du skal høre på legen din i denne situasjonen.

Skrevet

Snakk med legen din og be om å bli friskmeldt slik at du kan jobbe. Hvis legen din mener det er nødvendig kan du be arbeidsgiver om tilrettelegging.

Skal mye til for at legen skal nekte deg å jobbe.

Legen min ville sykmelde meg fullt 3 mnd før termin pga økt blodtrykk, men vi ble til slutt enige om 50 %, det hjalp masse å komme seg litt ut.

Skrevet

Jeg tror du skal høre på legen din!

Ro deg ned - og se om det er noe du kan tenke deg å gjøre som du lenge har tenkt til og som du ikke har fått gjort.

Vi alle har vel slike ting?

Skrevet

Altså, nå kan ikke dette sammenlignes i og med at jeg var syk på en helt annet måte, men jeg velger å kommentere likevel. Jeg fikk sykemelding av legen som jeg valgte å ikke bruke. Det var jo tross alt mitt valg. Jeg gikk derfor i mot anbefalingen fra legen, og fulgte magefølelsen(les: stahet!) i steden. Det resulterte i at jeg ble sykmeldt i et halvt år lenger enn det jeg i utgangspunktet skulle, fordi kroppen min ikke klarte å jobbe..

Så ja, jeg ville nok hørt på legen..

Skrevet

Og forresten, det er bra at du vil jobbe! Kjempe bra! Men tenk på kroppen din nå, og hør på de som virkelig vet hva de snakker om:)

Ano 15:38

Skrevet

Takk for svar alle sammen, ikke helt de svarene jeg ville ha men..hehe. Ja, jeg får vel vente da, orker ikke bli sykmeldt ENDA lenger fordi jeg var dum liksom... er bare så kjedelig, var syk hele svangerskapet, altså 8 mnd med sykmelding, så 6 mnd med perm. Rakk å jobbe 3 mnd før jeg ble sykmeldt igjen liksom..hehe

Skrevet

Ja, jeg skjønner det er kjedelig! Og det er jo bra det da, for da kommer du deg i allefall tilbake til jobb:) Er jo faktisk ikke alle som gjør det etter lang tid borte..

Lykke til HI, dette går bra! Du skal jobbe i maaange år til!

Skrevet

Ta en diskusjon med legen om det!

Legen min vil at jeg skal være 80-100% sykemeldt, men jobben min er så viktig for meg at jeg rett og slett blir deprimert av å gå hjemme..

Det kan hende det tar lenger tid for meg å bli fysisk frisk siden jeg "presser" meg på jobb, men det er jo ingen fordel å bli psykisk syk på veien..

Vi har derfor kommet frem til at jeg kan jobbe 50%, da slipper jeg føle meg helt ubrukelig, ensom og lei i tillegg til syk, samtidig som jeg er hjemme annenhver dag med hvilepuls.

Dette er det beste for meg selv om jeg er syk, hva som er best for deg må du og din lege komme frem til.

Er mange som ikke forstår hvorfor jeg vil jobbe, for det går utover alt annet i livet mitt. Men jeg forsaker heller konserter, vennebesøk o.l enn jobb, det er mitt valg siden jeg ikke orker begge deler.

Skrevet

lov å nekte ja.

Legen sa til meg når hun skrev ut syk.meld og jeg ikke ville ha: at jeg skulle ta imot og velge selv om jeg ville bruke den.

TA deg en syk.melding. ta vare på kroppen din, du skal ha den i 50-60 år til fremmover :)

Skrevet

Spør legen din rett ut om det kan være skadelig å jobbe eller om du kan jobbe hvis du orker. Noen ganger bør du holde deg i ro fordi det kan være skadlig å anstrenge seg. Ande ganger får du sykmelding fordi legen regner med at det vil være ubehaglig for deg å jobbe. Du må bare høre hva som gjelder for deg.

Skrevet

Kommer vel ann på om det er forsvarlig at du jobber med tanke på jobben din også? Kjører du buss f.eks kan du jo sette andre i fare om du har helseproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...