Gå til innhold

Nasjoalisme og nasjonalister


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser rundt på nett og litt her inne at nasjonalisme skal være stygt.

Men er det ikke det som er grunnsteinen vår? det som norge og andre demokratiske land er laget av?

Opplys meg om jeg har feil nå

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalisme

 

For om jeg har rett så er jo nasjonalismen en god ting,og den som gir oss fellesskapet nå i denne tunge tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være umaken verdt å slå fast at fedrelandskjærlighet er oppriktig tilknytning til sitt eget land og folk og til hele folket. At den ikke er en kampstemning rettet fra en del av nasjonen mot en annen del. At den ikke er ønske om fordel for seg selv og sine egne allierte innenfor nasjonen, men derimot viljen til å oppofre disse særinteresser til fordel for hele nasjonen. At det derfor er et skjendig misbruk å anvende fedrelandskjærlighet og nasjonalfølelse som slagord i en kamp som et parti eller en gruppe fører mot en del av folket.

– Trygve Bull: Mot Dag og Erling Falk, Oslo 1968

 

Skrevet

Jeg ser på nasjonalromantikken som ei god tid for Norge, der det ble skapt mange fine malerier, nasjonalsangen, Grunnloven og en rekke andre ting.

Skrevet

Nasjonalisme er ingen dårlig ting. Handler om og skape, og ta vare på det som er vårt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...