Gå til innhold

Puppenekt, flaskenekt, tenner og skriking!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen komme med noen gode råd til oss?

Plutselig vil ikke mini (nesten 8 måneder) ta hverken pupp eller flaske. Det startet så vidt før helgen, og nå er det full streik. Han sliter skikkelig med tenner om dagen, tror han er i ferd med å få fire tenner oppe på en gang. Er dette noe som kan gi puppe/flaskenekt? I tillegg har jeg fått den første skikkelige menstruasjonen nå, har hørt at det kan gi litt ammeproblemer, noen som vet noe om dette? Og jeg har begynt å jobbe igjen ila helgen - mye forandring på en gang her.

Han spiser heldigvis normalt med fast føde, og det er jo noe væske i det, men har får ikke i han noe flytende, og bleiene er nokså tørre og urinen konsentrert.

Noen som kan hjelpe...?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her sliter vi med flasken, guttungen driver å får tenner, ser ut til at han vil få 4 nede og 2 oppe på veldig kort tid :-/ Han klør veldig, og er lei seg, flasken må "lekes" tom, altså, få han til å fokusere på noe annet enn at han drikker av flaska.

Skrevet

Mensen kan endre smaken på melka, ja, men det pleier endre seg tilbake igjen etter eller under mensen (endringen skjer visst før mensen kommer).

Tenner kan absolutt gjøre sett også, og mange barn reagerer på endringer (slik du selv antyder).

Jeg synes du skal tilby pupp så ofte du kan, og om du synes det er ammesituasjoner som fungerer bedre enn andre så prøv å gjenskap disse. Om han feks tar pupp om natta så prøv å amme i et mørkt rom, prøv andre ammestilliinger etc.

I tillegg er det viktig med MYE kos og nærhet. Bæring er kjempebra, har du sjal eller bæresele? Hudkontakt er også flott. Du finner eksempler på http://www.ammehjelpen.no/video på hvordan du kan amme med bæretøy, og også på noe som kalles å starte på nytt, der barnets instinkter kan vekkes. En del av triksene kan være nyttige.

Jeg tror det er best om du står for det meste av kosen og nærheten siden du sannsynligvis ønsker å få amminga på plass igjen (pass forresten på å pumpe om du merker spreng). Men når du ikke er der så kan noen andre helt fint stå for nærheten i stedet for deg, og det er helt i orden å få avlastning også.

Ellers er det viktig at han får i seg nok væske, så ha fokus på "flytende føde", feks fruktmos, fruktjuicer, suppe osv. Har du forsøkt å gi melk med skje eller kopp (se video om koppmating hos ammehjelpen) i stedet for flaske, evt med tutkopp?

Når du sier at urinen begynner å bli konsentrert så antar jeg du ser at den er blitt mørkere? Da ville jeg gjort ekstra mye for å få i han væske, gi han saft om han vil ha det. Kontakt gjerne helsesøster for å få en vurdering også, hun vil kunne vurdere om han står i fare for å bli dehydrert.

Hvordan er humøret? Virker han grinete eller er han blid som vanlig? Virker det som han har vondt, feks i ører eller svelget? Slike smerter kan bli verre når han dier eller får flaske, og det kan være lurt å få en lege til å sjekke ørene i tilfelle han har ørebetennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...