Gå til innhold

Kvalme


Pil

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som sliter med den berømte kvalmen?

 

Min har blitt spesielt ille de siste dagene og jeg sliter med å holde på mat. Jeg er sulten, men ingenting frister. Det ender opp med at jeg presser meg til å spise, bare for å få i meg noe.

 

Er det noen som har noen gode tips? Har lest en hel del, men f.eks tørre kjeks og te på morgenen, og det å spise lite og ofte, funker dårlig. Alt kommer ut. Igår klarte jeg å holde på mat etter klokken 18.00 på kvelden og til i dag tidlig (kl 05.00). Men det betyr at jeg ikke fungerer før sent på kvelden. Kjipt i disse ferietider!!

 

Hjelp?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tidligere fått tips om å suge på sterke lakrisdrps, type rusten spiker eller lignende. Mulig det bare var placebo, men jeg syns det hjalp sist. Denne gangen syns jeg det å være opptatt med noe krevende har hjulpet mest. Gir meg mulighet til å flytte fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Rustne spikre skal prøves! Det er bra det hjelper for deg å være opptatt med noe, for meg kommer jeg meg ikke i god nok form til å starte dagen. Men i dag er en ny dag med nye muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist slet jeg veldig med kvalmen og da hjalp det faktisk med noe som kalles akupressur eller noe! Det er to bånd som settes på håndleddene med en liten "knapp" som presser et bestemt sted. Det fine er at det ikke er medikamenter eller noe du må spise som kan gjøre kvalmen værre, og så koster det ikke så mye i forhåld til mye annet vi kommer til å kjøpe nå!

 

Det funker for noen men ikke alle, så jeg har kjøpt inn nye nå for å ha i bakhånd så fort kvalmen dukker opp for meg óg.

 

Det kan kanskje være verdt et forsøk? Ca 159,- på apoteket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at ingefær hjelper. Fåes som kapsler på helsekost.

Eplejuice blandet m farris

Seaband, kjøpes på apotek

Ellers hjelper d m noe salt for meg, eller friske bær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådene. Har prøvd alt dere nevner en god stund (fått det anbefalt av andre). Det er lite som hjelper. Håper legen kan hjelpe meg. Skal dit på tirsdag. Holder på svært lite... både væske og mat. Dette blir enebarn gitt!! *sliten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg stortsett tydde til forrige gang, (da hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme) var tyrkisk pepper... funket litt på meg, så det er verd å prøve.:) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Sliter noe enormt med kvalme her også, klarer så vidt å få i meg næring, kaster opp en del.. Hadde gått ned 3 kg fra tirsdag til i går :-/ Blir utslitt av det, og prøver samtidig å være aktiv med sønnen på snart 6 månder, ikke lett bestandig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der traff kvalmen meg også!

 

Det er jammen godt vi glemmer fort, for jeg kan ikke huske at det startet så rett på sist!? Jeg har nå måttet ty til "sea-bandene" mine og skal imorgen prøve å stå opp en time før datteren min for å kanskje være litt mer mor for henne da enn jeg klarte i dag! I tillegg har jeg begynt å ty litt til helt tørre knekkebrød, ikke noe spesielt godt, men det hjelper ihvertfall med å binde litt for meg.

 

Men sån er det med det meste; noe som kanskje hjelper for meg kan gjøre det værre for en annen? Lykke til, håper du etterhvert finner noe som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ingefærkapsel - på pakken står det at man må rådføre seg med lege og at det er begrenset erfsaring. Store mengder ingefær bør ikke tas under graviditet... Utrolig irriterende, det er jo når man er gravid at men trenger store mengder, ikke om man skal på en enkelt biltur i ny og ne...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en liten håndfull stenfrie druer med jevne mellomrom, prøve å holde blodsukkeret jevnt, og noen druer hindrer at det faller for langt ned, litt sjokolademelk kan også gjøre susen. Få sjekket blodtrykket, for er man svimmel kan man fort bli mer kvalm. Er trykket lavt så hjelper faktisk lakris (og salt) pluss at det er viktig å drikke jevnt og trutt gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:) Vet nøyaktig hvordan du har det. Er dødkvalm selv og har prøvd alt fra seaband, ingefær, farris, mariekjeks, the og gud vet va. Kjøpte Ifa her om dagen og foreløbig er det d eneste som fungerer litt hos meg, Men skal til legen i morgen og få meg kvalmestillende, så får vi håpe at d hjelper:) Lykke til for deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hvordan du har det! har selp prøvd det meste (reseptfritt og på resept) men ingen ting har hjulpet! nesten ikke fått ned mat eller drikke på to uker, alt kommer opp før det er kommet ned! var hos legen i dag og ble sendt rett på sykehuset... så her ligger jeg med intravenøs væske og vitaminer... bare å krysse fingrene på at det hjelper sånn at man kan komme seg ut og på beina igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som hjelper for meg og mot all logikk så er det sjokomelk!! Et stort glas med oboy til frokost og så er det bare å fortsette utover dagen...hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bedre med deg tmb, når jeg leser det du skriver så synes jeg ikke jeg har det så ille likevel... Får håpe det er på det værste nå, for mange stbiliserer kvalmen seg litt etterhvert, før den om noen uker til og med blir borte! Jeg husker jeg sist hadde et par uker først hvor jeg var kvalm konstant hele dagen for så å gå over til å kun være morgenkvalm frem til uke 15, og jeg har allerede begynt å føle at den er på vei til å stabilisere seg litt (hvis ikke det er det at jeg begynner å bli vandt med det nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ut diverse medisiner mot kvalmen. Var hos legen i går og fikk noe som heter zofran blir gitt til folk som går på cellegift og strålebehandling. Ser faktisk ut til at de virker super bra. Spydde de 4 første mnd med førstemann og ikke veldig interessert en gang til men slapp ikke unna. Har vært våken i 3 timer nå og er ikke kvalm eller noe. Tror disse er vidundermedisinen for meg for orker ikke å spy hele døgnet i 2 mnd til.

 

Snakk med legen din om å få Evt de eller andre kjærringråd kan gå å legge seg. Funker absolutt ikke, ihvertfall ikke på meg.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...