Gjest happyfeet<3 Skrevet 23. juli 2011 #1 Skrevet 23. juli 2011 Er førstegangs, og nå er lille jenta blitt 8 uker. Melka kom så vidt den 4.-5, dagen og fikk aldri nok, snuppa fikk tillegg på sykehuset og det har vi bare mått fortsette med i tillegg til amming. (Tror kanskje at det enorme ammestyret på sykehuset kan ha litt av skylden, følte meg som det store problemet på avdelingen og alle peset noe innmari, fikk aldri høre at dette kunne være normalt og ingen har noen gang sagt at "Ja ja, går det ikke så går det ikke"... Følt det hele tiden som min skyld :-/.....) Ammet i timesvis og pumpet i tillegg men til ingen nytte. Har aldri hatt antydning til melkespreng eller lekket.. Har også brukt nesespray. Etter 4 uker kuttet vi ut å amme for hun ble helt krakilsk over at det var lite og den kom sakte vil jeg tro.. Endte med grining for mor og barn og all kos var borte, følte meg helt låst hjemme.. Men jeg fortsatte å pumpe meg ca 5 ganger i døgnet men får ikke ut noe særlig (vet at babyen får ut mer enn pumpa), i starten fikk jeg ut ca 50 ml tilsammen på begge bryst etter 30 min pumping. Nå er jeg nede i få ut tilsammen 15 ml, noen ganger 20-25 ml.. Dette samler jeg opp iløpet av et døgn og gir før mme.. Hvor lenge er det vits i å fortsette med dette? Hvor mye har 50-60 ml morsmelk i døgnet å si i forhold til antistoffer osv..? Noen som vet noe om dette og kan hjelpe...?
MegOgSkjønningen Skrevet 23. juli 2011 #2 Skrevet 23. juli 2011 Hei. Først av alt, du har gjort en fantastisk jobb med å holde ut så lenge med pumping i tillegg til forsøk på amming og gi mme! I forhold til hvor lenge det er vits i å fortsette med det vil jeg si så lenge det ikke blir for mye styr for deg. Slik det høres ut nå så er det mye arbeid for lite og tar opp tid du heller kunne brukt til å kose deg med snuppa di. Hun har fått mm i de første 8 ukene og har da fått en god start med antistoffer. Barn vokser fint opp på mme, og det er viktigere for henne å ha en mor som har overskudd enn å få litt ekstra mm. Du har gjort en flott jobb, og bør ikke ha dårlig samvittighet dersom du velger å avslutte pumpingen nå! Lykke til videre.
rouble Skrevet 23. juli 2011 #3 Skrevet 23. juli 2011 Hei:-) Jeg er også førstegangs og sliter også med for lite melk. Har vært litt opp og ned egentlig føler jeg. Jenta mi er ihvertfall ikke fornøyd etter kun å ha fått pupp på dagtid og kveld lenger. Det er bare på morgenen etter 5-6 timer siden sist amming at hun blir mett. Har sittet sånn som deg og ammet hele døgnet de første 3 ukene. Nå er hun 5 uker. Nå så ammer jeg først og så får hun mme etterpå på flaske. Da går 100 ml med mme fort ned. Har gitt henne tre flasker i døgnet hittil. Resten ammer jeg. Hvor mye mme gir du og hvor ofte til frøkna di? Synes absolutt du har gjort det du kunne for å øke produksjonen, så ikke vær lei deg for det. Men jeg skjønner godt hvordan du har det.
Gjest happyfeet<3 Skrevet 23. juli 2011 #4 Skrevet 23. juli 2011 Litt godt å høre vi er flere i samme situasjon. Jeg syns det var veldig vanskelig å vite hvor mye hun fikk fra meg og hvor mye vi skulle gi av mme.. Nå får hun 140-160 med mme 5-6 ganger i døgnet og virker fornøyd med det. Til frokost får hun da den oppsamlede mengden mm + mme opp til ca 140-150 ml totalt. Hun har gått fint opp i vekt. Veide 3500 v fødsel men gikk ned til 3100 på sykehuset. Nå på 6 ukers kontroll veide hun 4600. Har inntrykk av at dersom babyen får morsmelk og er litt rulten er det kjempebra, men dersom det er mme derimot, så er det ikke like bra:-/ Gjør du det samme på natta? Amme først og deretter mme? På natta orket jeg ikke amme siden det tok minst 1 time og ikke fornøyd alikevel.. På natta ga jeg kun mme også pumpet jeg meg heller etterpå.. Litt styr dette her ja, men nå har jeg verdens blideste babyjente og alle er fornøyd. Men lurer litt på hvor lenge jeg skal forsette med pumpinga av de skarve 50 ml..
Makko med to små gutter Skrevet 23. juli 2011 #5 Skrevet 23. juli 2011 Har du sjekket at alt er i orden, med deg, ungen og sugeteknikk ol. -Tenker siden dere har trøblet siden starten. Jeg er også i "samme" situasjon, bortsett fra at mini har blitt 6mnd. Har hadde godt med melk i starten, men etter 3mnd har det vært magert. Jeg pumper 2-5 ganger om dagen og ammer tilsvarende, som regel opp mot 7ganger i døgnet. Når jeg mistet melken gjorde jeg en kjempe innsats, pumpet/ammet 2-3hver time hele døgnet i nesten 3uker. Etter det har jeg gått inn i normal "dagsrytme". -For min del ville det sikkert blitt bedre om jeg også la på to måltid om natta, men det får heller bare være. Jeg må SOVE (babyen sover igjennom natta). -Har aldri orket å lage flaske på natta, kanskje derfor han sov fra tolv til sju i en alder av 4mnd? Jeg har bestemt meg for at vi får "surre" i tralten, med pumping og flaske til han er 9mnd, da legger jeg ned... Vi har fryktelig mye (og alvorlig) allergi i familien, og jeg har rett og slett ikke samvittighet til annet. Jeg fikk det forøvrig mye bedre når jeg gav opp tanken på at jeg aldri kom til å fullamme igjen. Da KAN jeg hoppe over en pumping om det ikke passer ol. MEN det viktigste er at du har overskudd i dagen! Som man sier det er bedre å "mamme", enn å amme! For min del er det nesten litt godt å gi ansvaret på ungene til mannen å snike meg unna å pumpe 15-20min. Men har man ikke muligheten, blir det bare stress ville jeg nok vurdert å gi opp. Unger lever FINT på mme også! Her jeg bor nå har alle helsesøstrene innstillingen at det ikke er noe kjempe nederlag å ikke greie å fullamme, unger må få mer mat om de er sultene! Der jeg bodde før var det ikke slik... Hva slags pumpe har du? Om du velger å fortsette litt til vil jeg på det STERKESTE anbefale deg å låne/leie/kjøpe en dobbelt pumpe fra medela. Jeg fikk ut omtrent det doblete av hva jeg gjorde med en enkelt pumpe (uansett type). MYE kortere tid tok det også! Jeg har også nok pumpe utstyr til at det rekker med at jeg koker en gang om dagen. Lykke til!
Gjest happyfeet<3 Skrevet 23. juli 2011 #6 Skrevet 23. juli 2011 Ja skal jammem si at du har gjort en bra innsats der!! Jeg følte jeg prøvde det meste, når hun var våken så lå hun på puppen hele tida og sugde til og fra ofte i opptil 2 timer, så hvilte jeg puppene i max en halv time så var det på'n igjen.. Det jeg ikke gjorde var å kutte ut å gi mme og bare tilby pupp i noen dager for å se om det hjalp, men det hadde jeg ikke orket. Ja på sykehuset sa de bare at: "Ja det ser riktig ut" når jeg spurte om ammeteknikken. Jeg har medela elektrisk. Må lirke ut melka når jeg pumper, sitter framoverlent og masserer og styrer, plutselig stråler melka ut i max 1 min så er det stopp og så kommer det bare dråpevis i saaaakte tempo.. Har ikke forsøkt andre pumper, bortsett fra noen forferdelig forhistoriske og brutale varianter på barsel, grøss og gru.. Siden jeg må massere ut melka mens jeg pumper så tror jeg dobbeltpumpe blir vanskelig.. Kjenner jeg misunner de som har melkespreng og lekker som en sil. Det sitter litt langt inne å kutte helt men føler det begynner å bli mye styr for 50 ml. Har dobbelt sett m pumpe-utstyr så må koke 2-3 ganger om dagen, men har kjøpt avent sterilisator så det hjelper:)
rouble Skrevet 23. juli 2011 #7 Skrevet 23. juli 2011 Jeg også synes det er vanskelig å vite hvor mye hun får fra meg. Hun legger ihvertfall på seg. Hun var 4000 ved fødsel, gikk ned til 3600 og var ved sist kontroll 4400. I begynnelsen gråt hun hele tiden, så etterhvert ble det mere melk, men ikke fornøyd for det. De siste to ukene nå, har det blitt mindre melk igjen. For noen kontroller siden gikk hun opp 300 g på en uke. Men jeg ammet jo hele døgnet pluss 1 flaske mme, så hun fikk jo i seg mengden til slutt. Litt redd for at det skal gå for fort opp også når hun får begge deler. Har jo egentlig ei stor jente og hun krever litt mat. Det har vært sånn siden fødselen. På natta har jeg bare ammet, da har det samlet seg opp litt men kan fint sitte en time eller mer jeg også før hun er fornøyd. Men hadde jeg vært deg så tror jeg hadde gitt meg når det bare er skarve 50 ml som du sier. Hun har jo fått mm fram til nå og det er bra det hører jeg mange sier:-) Mye kjekkere ihvertfall når de er blide og fornøyde, samt sover bedre og lengre. Da er alt så mye bedre for mamma'n også:-)
lillenims Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Har du forsøkt håndmelking? Mange får ut mye mer da enn med pumpe. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/91/Handmelking , der finner du også video. Ellers er det faktisk ikke nødvendig å koke pumpeutstyr mellom hver pumping. Skyll i kaldt vann (for å fjerne protein), så i varmt vann (fjerne fett og sukker), og så vaske i såpevann og skylle. I følge Medela holder det faktisk å koke en gang i døgnet. Dette er en VIKTIG forskjell fra MME-flasker. I morsmelk er det anti-bakterielle stoffer som hindrer bakterievekst, i tillegg er det en spesielt agressiv bakterie i MME som man ønsker å beskytte mot ved koking. Når det gjelder antistoffer i melka så viser en undersøkelse at melka faktisk inneholder mer antistoffer 1 år etter fødselen i forhold til rett etter fødselen. En teori her er at dette går på mengden melk, og at antistoffene blir mer konsentrert når det blir mindre melk. Da er det naturlig å tro at dette også gjelder når mor produserer lite melk tidligere i ammeforløpet. Det er ikke sikkert at dine 50 ml inneholder like mye antistoffer som 1 liter ville gjort, men det er helt klart verdifulle dråper! Som andre sier så er det viktigste at du ikke sliter deg ut. Det virker som du blir sliten av dette, men samtidig virker du veldig motivert for å gi barnet ditt denne melka. Om du orker å pumpe så er det bra - og bestemmer du deg for å kutte ut så er det også bra. Du må selv finne ut hva som er riktig for deg og hvor sliten du kan være før det er for mye. På http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping kan du finne noen tips om pumping.
rouble Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 Akkurat sånn har det vært her også. Hun lå på puppen hele tiden da hun var våken og hvis ikke så gråt hun. Var våken nesten hele dagen pga at hun var sulten. Fikk jo høre av hs at hun kunne ha stort suttebehov, men har prøvd mange smokker og vil ikke ha dem. Samt at vi har bært og bysset og kost. Men kun fornøyd da hun lå ved puppen. Og nå når hun får mme i tillegg så har ting endret seg masse. Mye roligere og fornøyd på dagtid og natt, sover også flere timer.
lillenims Skrevet 23. juli 2011 #10 Skrevet 23. juli 2011 Forresten, har du sjekket om hun har noen skjevhet i nakken etc? Jeg ville kontaktet en manuellterapeut som behandler barn ang dette, mange barn med skjevhet i nakken har problemer med amming. Det er vanlig dersom fødselen var veldig rask eller veldig lang, eller ved keisersnitt (men også ellers).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå