Gå til innhold

Tidlig ultralyd - sjekk av Downs?


resiba

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen her inne som skal sjekke for Downs på tidlig ultralyd?

Jeg har lest litt på nett, og så vidt jeg har forstått så er det kun i uke 12 en kan se det. I tillegg til hjertefeil og hodeskader.

 

Jeg er i uke 11...kanskje for sent til å bestille time.

men veldig usikker på hva jeg skal gjøre...

Har andre noen tanker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fikk en tidlig ul på sykehuset når jeg var 11+5. Fikk ul fordi jeg har hatt flere MA etter everandre. På Ul så gynekologen en fortykket nakkefold, hvilket er en indikasjon på at det kan være noe galt med barnet. Jeg fikk en så dårlig odds som 1/7-dels sansynlighet for downs, men jeg er jo også såpass gammel at sansynligheten i utgangspunktet er forholdsvis høy.

Vi ble sendt til morkakeprøve dagen etter, alt viste seg heldigvis å være normalt med den lille i magen.

 

Det er veldig betryggende å ta tidlig ul, men samtidig må man kanskje ha tenkt igjennom hva man faktisk ønsker å gjør dersom det viser seg at de finne unormale ting på ul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på rikshospitalet og sjekke bla dette i begynnelsen av uke 12. Men grunnen til dette er at svangerskapet endte galt forrige gang, da var det store skader på fosteret. bla 3 sett med kromosomer istedet for 2. Barnet kunne ikke overlevd dette uanz, så vi slapp for såvidt å ta noe valg. Håper det gåe bedre denne gangen! Er nå i uke 9, så er ganske spent! Men hittil har jeg ikke merker noe unormalt ihvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vart på ultralyd på uke 13 (12+1). Alt gikk bra! :)

Jeg ANBEFALER dette!! Det er fantastisk! Du kan se på babyen din :) hvordan han/hun beveger seg og ser ut :) Og sjekk av Dawn....

Det var ganske lett å bestile tid på Majorstuen "kryss kliniken" (husker ikke navn nå), ingen kø.

Jeg er veldig glad at jeg har gjørd dette! Gjør det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg var på ul i går, 11 + 1, ville sjekke for downs men når jeg sa det til legen så lo han litt av meg å sa han ikke fikk sjekket det, er vist bare 5 sykehus i landet som driver med tidlig diagnistosering på slike ting :/ så det spørs om du skal på et av de 5. jeg var på et "lite" sykehus så fikk ikke noe helt konkret svar men han sa alt såg bra ut :) han sa han mest sansynelig hadde sett om det var noe unomalt og henvist meg videre om det hadde vert noe "rart".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet ikke lovlig å teste for Down i Norge. Det er dog visse unntagelser, bl.a. kvinnens alder, om man tidligere har vært gravid og hatt et foster med skader. Jeg ble oppfordret av min gynekolog til å få en nakkefoldsscanning på ferie i DK, men var desverre for tidlig. Det kan foretas frem til 13+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ned til et sykehus på mandag og få sjekket nærmere på engelen i magen. Det var en fortykket nakkefold, gikk fra bakhodet og ned til ryggen. Så det blir spennende å se m dem finner ut av noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

vi har også sjekket dette.. Eller.. Vi skulle sjekke.. Men iogmed at det ikke er født noen med Downs i slektene våre tidligere og vi er 26/27 år, sier statistikken at jeg må føde i overkant av 1500 barn for at 1 skal fødes med Downs.. Det har jeg ikke tenkt å prøve.. =)

 

Uansett så var det helt utrolig å se den aktive huleboeren sparke og slå i morkaka og sutte på tommelen.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...