Gå til innhold

Om innkreving av barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om hvor løse rammer nav innkreving har når de skal fatte vedtak om betalingsordning. Jeg vet de har en øvre grense de må forholde seg til av hensyn til bidragspliktige og dennes evt familie, men finnes det en nedre grense?

Bidragspliktige er selvstendig næringsdrivende og nav innkreving kan dermed ikke igangsette ordinær tvangsinnkreving (trekk i lønn) hvis han ikke betaler. Dette bruker de som begrunnelse for at han selv skulle få lov til å legge frem et forslag til betalingsordning som ligger langt under hva han er i stand til, uten at nav innkreving fattet et formelt vedtak i saken.

Da jeg hadde innsigelser på dette, satte de beløpet opp noe, men det ligger fremdeles godt under hva de faktisk kan innkreve med tanke på hvilke inntekter og utgifter han har. Bidragspliktige overholder heller ikke denne bestemmelsen, nav innkreving gjør ingenting. Sagt med andre ord; han viser ikke betalingsvilje, nav innkreving oppfører seg noe likegyldig i forhold til det.

Hvilke rettigheter har jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV lokalt eller NAV forvaltning fastsetterbidraget, bidragsplikten. NAVI, som er NAV innkrevjing krever inn, og har null med fastsettelsen å gjøre.

Skrevet

Kjære deg, jeg vet da det :o)

Nav forvaltning har jo fastsatt det for lenge siden, men når han har gjeld, så er det nav innkreving som fatter vedtak om betalingsordning i innkrevingssaker, men takk for svar likevel.

Skrevet

Om han får igjen penger på skatten så kan de ta dem. De kan også ta pant i bil(er) eller annet som kan selges for å få innfridd gjelda han har.

Men det kan tid før de går til slike skritt

Skrevet

Ja, jeg vet, men kan nav innkreving "føle" seg frem til hva han bør betale? Skal ikke søknaden behandles formelt og vedtaket fattes ut i fra hva de har kommet frem til ut i fra dokumenterte inntekter og utgifter?

Jeg vet ikke, men for meg høres det fryktelig rart ut. Han eier et helt hus, så trekk i lønn er ikke den eneste trusselen de kan rasle med, men det virker som om de ikke er villig til å gjøre så mye siden lønnstrekk ikke er aktuelt i denne saken.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Har nå tatt dette opp med Nav Innkreving, og de har nå sendt meg to brev på 18 mnd, hvor de i begge brevene lover å ta dette til etterretning til en viss tidsfrist dersom han ikke overholder purringene de sender ham. Begge tidsfristene er utgått for 6 og 12 mnd siden, men likevel fastholdt purreordningen selv om denne ikke fører noe steds hen.

Han har søkt om å endre betalinsordning, men til tross for Innkrevingens vedtak om at han er betalingsdyktig for kr 6000,- i mnd for løpende bidrag og nedbetaling av gjeld, ignorerer han dette, og de, på sin side ignorerer hans ignorering.

What to do? Bør jeg klage på Innkrevingens behandling til en øvre instans? Deres behandling av saken er for det første på kant med loven, for det andre er den også på kant med all moral i og med at jeg aldri har samtykket i at bidragspliktige skulle ta opp et privat lån hos meg. Jeg vil ha pengene mine tilbake så snart som mulig av flere årsaker.

HI

Skrevet

Hva med å bare la dette gå? En dag vil du få igjen pengene dine og da er det jo blitt en skikkelig sum med penger.

Her har jeg i hvertfal gitt opp å få noe barnebidrag ut av BF. Han har opparbeida seg en god gjeld nå, men jeg gidder ikke å mase meg til de pengene jeg vet jeg en gang vil få.

=)

Skrevet

Hva med å bare la dette gå? En dag vil du få igjen pengene dine og da er det jo blitt en skikkelig sum med penger.

Her har jeg i hvertfal gitt opp å få noe barnebidrag ut av BF. Han har opparbeida seg en god gjeld nå, men jeg gidder ikke å mase meg til de pengene jeg vet jeg en gang vil få.

=)

Jo, selvfølgelig har jeg til dels muligheten til å velge å la det gå, men hvorfor skal jeg det? Han har på sin side all mulighet til å betale, hvorfor skal jeg bli satt i en situasjon hvor jeg må vente unødig lenge? Dessuten er dette helt på siden av saken.

Skrevet

Er nok ikke så mye annet du får gjort, desverre. Sånn er systemet. Selv om det er deg han skylder penger, er dette en sak mellom BF og de som krever inn pengene. Med andre ord har du "ingenting" med saken å gjøre..

=)

Skrevet

Er nok ikke så mye annet du får gjort, desverre. Sånn er systemet. Selv om det er deg han skylder penger, er dette en sak mellom BF og de som krever inn pengene. Med andre ord har du "ingenting" med saken å gjøre..

=)

Har du satt deg inn i dette? Vær ærlig. Navi jobber alltid for to parter i private innkrevingssaker. Jeg har dermed like mye med dette som bidragspliktige, ellers hadde alle bidragssaker vært offentlige, og det er de ikke.

Skrevet

Du, sinnataggen. Har vært igjennom dette selv. Du får ikke gjort noe mer. Du kan ikke kreve inn disse pengene selv, selv om jeg er 100% enig i at slike saker bør gå fort.

Derfor står jeg fortsatt på forslaget mitt med å bare la det gå. Glemt de pengene nå, og bli heller posistivt overrasket når BF blir slått konkurs / mister huset / bilen eller lignende for at du skal ha pengene dine.

Den som ler sist, ler best vettu. Alltid.

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...