Gå til innhold

Hva tenker dere om Lystgass og Epidural?


AugustBaby<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eg prøvde lystgass sist, men likte det ikkje! Vart heilt nummen i ansiktet og fikk en merklig prikkande følelse der og i armane. Syns det var skikkelig ekkelt! Så eg kutta den ut og fødte uten. Brukte maska for å ha kontroll på pustinga, men kun med oksygen. Syns det gjekk veldig greit, så går for det dinna gangen og! :-)

 

Epidural veit eg ikkje kordan er, det har eg ikkje prøvd. Fødselen min gjekk så fort sist at eg hadde ikkje bruk for det, 4 tima fra 4cm og til han var ute.

Tvila på eg rekker det dinna gangen heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Fantorang08

Jeg har født to ganger, første med lystgass på pressriene og ellers bare badekar og massasje i ryggen. Med nr 2 spurte jeg om epidural med en gang jeg kom på sykehuset (hadde så fødselsangst).

Nå skal jeg føde igjen om 3 ukers tid, og jeg vet sannelig ikke hva jeg foretrekker!

 

jeg synes det var veldig ekstremt vondt mot slutten av åpningsfasen med nr.1, men da fikk jeg ikke epidural, de mente jeg var kommet for langt, så tok de vannet, og da var alt gjort innen veldig kort tid. Lystgass hjalp noe (pgafokus/ konsentrasjon), men jeg synes det var innmari ekkelt å bli kvalm/høy. Epidural med nr to var innmari deilig, det tok all smerter, og jeg lå og leste blader mens riene stod på i ca 2 timer, men de skrudde den av da pressriene startet og det var et H*LVETE!! selv om den lille var ute på 3 press.

 

jeg har lest mye om smertelindring den siste uken, Jeg tror jeg skal forsøke badekar igjen og spørre om Pudental blokade for pressriene. Noen som har erfaring med pudental??? hørt at det gjør innmari vondt å sette sprøytene, men det er vel den samme sprøyten man får v sying? for jeg måtte sys begge gangene med de to andre. stikk klarer jeg å takle....tror jeg. Har også hørt at det er svært varierende om denne sprøyten virker eller ikke.

 

Fra første ri til baby kom ut gikk det 26 timer med første fødsel, derfor kunne jeg tenke meg nå i etterkant at det sikkert hadde vært lurt med epidural siden jeg var så innmari sliten og trøtt og det hadde vært godt med en "pause" før siste innspurt. Med andre fødsel tok det 9,5 timer fra første ri til baby kom ut. den tiden gikk utrolig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som sverger til lystgass og sa det var helt toppers. Så jeg håpet at det skulle hjelpe meg gjennom forrige gang. Men jeg ble så kvalm av den at jeg ikke orket å bruke den.Fødselen min gikk så fort at jeg ikke rakk å tenke på andre alternativ. Så ble fødsel med akupunkturnåler og rispose som eneste smertelindring. Var sinnsykt vondt, men er likevel ikke redd for å gjøre det samme nå. Hørt flere bli kvalm av lystgass, så kan være lurt å være mentalt forberedt på at lystgass kanskje ikke funker for deg. Men det kan også likegodt fungere helt topp (som f.eks som for venninnen min som har reklamert veldig for det).

 

Epidural har jeg litt skrekk for. Hadde jeg visst at jeg måtte ha epidural så hadde jeg gruet meg mer til det enn til selve fødselen. Men har egentlig ingen spesiell grunn for min 'edpiduralskrekk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass prøvde jeg ikke engang, da jeg følte jeg skulle få klaustrofobi.. Og epidural er ikke et tilbud her vi bor. Så jeg har født uten smertelindring før, og er faktisk mer redd for å ta i bruk virkemiddel nå om jeg skulle få tilbudet. Jordfaren jeg går til sier om pudentalblokkade, at ut av 100 fødsler er det kanskje 3 som ikke har vært fornøyd. Men de som setter den må virkelig vite hva de driver med, da de skal treffe på nerver. Det er ikke samme stikkene som man får under bedøvelse!!!

 

Kjenner jeg kvier meg skikkelig til fødsel, håper det går heeelt etter boken, og at det er over på dugelig tid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lystgass fungerte for meg etter jeg ikke fikk ligge i badekar lenger, inntil da var varmt vann og pusting nok. Tror ikke det var så mye gass, mest oksygen. Ble først kvalm, men da skrudde de ned nivået, og etterpå gikk det greit. Masken hjalp meg til å holde fokus på pustingen, som var den beste måten å lindre smerter. Ønsket ikke epidural forrige gang, og vil heller ikke bli tilbudt det denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 2.gangsfødende, og jeg tar gjerne epidural om det er mulig. Sist prøvde jeg først badekar(hjalp litt), så prøvde jeg akkupunktur(hjalp ingenting, var bare ubehagelig), så var det over på lystgass(hjalp med at eg da fikk fokus på pustingen, men det var litt ubehagelig, og smertene var der fortsatt like kraftig). Det endte med at jeg måtte få epidural ved 1 cm åpning, hvis ikke hadde jeg ikke hatt krefter til å gjennomføre fødselen, iflg jordmora.

Og det var befriende, jeg slappa av og kjente ingenting før den skulle ut. Det gjør jo fortsatt vondt da, fordi om man har tatt epidural. Så jeg tar gjerne epidural så snart det kan denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...