Frk Fjong Skrevet 20. juli 2011 #1 Skrevet 20. juli 2011 Snart er ferien over, og tid for barnehagestart.... Har du hatt barn i barnehagen en stund, og har kanskje noen gode råd på lur? Hva trenger man, og hva er unødvendig? Takk for tips
TøffiTrynet☠ Skrevet 20. juli 2011 #2 Skrevet 20. juli 2011 Egentlig er det ganske enkelt. du trenger nesten det samme som om du skulle vært hjemme med barnet: Utetøy og innetøy. Sko og støvler. Regnklær. Innesko/tøfler. Vogn til å sove i, om barnet fortsatt sover, og barnehagen ikke har senger e.l. Matboks/Termos, om det ikke er matservering i barnehagen. En sekk å ha det hele i. Husk å merke absolutt alt! Selv bruker jeg merkepenn.
Fire småtroll Skrevet 20. juli 2011 #3 Skrevet 20. juli 2011 Enig med forrige her, du trenger ikke handle noe særlig til barnehagestart. Du må ha litt skiftetøy liggende i barnehagen, de minste barna har gjerne en kruv eller skuff du kan legge det i. Holder lenge med et par bodyer, joggebukse, sokker o.l. Husk å ha et par ekstra smokker i barnehagen om ungen din trenger det for å sove, plutselig er smokken borte og da er det greit med noen ekstra blant skiftetøyet. Jeg merker slike ting som smokker med en merkepenn beregnet på CD'er, de sitter ekstra godt på glatte materialer. Ellers er det utetøy til all slags vær som gjelder, regntøy og støvler, jakke og etterhvert dress, votter, lue og hals. Nå i august trenger du antagelig ikke annet enn kortbukser, t-skjorter, en jakke og regntøy. Forhåpentligvis er det enda en stund til vi trenger tenke vinterklær
Gjest Filifjonka Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 Du må også sende med bleier. De fleste barnehager vil ikke ha Up&Go-bleier, men den vanlige typen. Noen barnehager krever også at du sender med våtservietter. Vi brukte ikke det på våre barn, så vi sendte med slike engangskluter av papir - det funket fint. Og som noen andre har nevnt: Merk alt!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Her kommer noen tips fra ei som jobber i barnehage:) Noen tips etter erfaringene mine. Jeg har også alltid selv fulgt de tipsene jeg vil gi deg her:) Skiftetøy, skiftetøy og atter skiftetøy. Det er spesiellt viktig til de under 4. Som jeg sier sørg for å ha masse skiftetøy, for det er så mye som kan skje, de kan tisse gjennom bleia, det kan lekke litt bæsj, de kan søle på seg og hvis det regner/er snø ute kan de bli bløte gjennom uansett om vi kler på de godt. Og husk at det er i prinsippet helt nødvendig med skift til utetøyet og, litt kjipt hvis dressen blir bløt gjennom eller regnbuksa blir bløt innvendig(skjer oftere enn dere tror i regnvær) Så her kommer en iten liste 3 langarma bodyer/gensere 3 kortarma bodyer/ t skjorter 2 tjukkere gensere ( velg type etter årstid, bommull/fleece/ull) 3 par bukser 3-4 par sokker 3 par strømpebukser hvis det er sen høst/vinter trenger du også ekstra ullundertøy og ulltøy (evnt fleece) 2-3 par votter, ikke godt med bløte votter. Tjukke ullsokker, i hvert fall 2 par, ekstra luer, et par stykker i hvert fall. Hvis det er sommer trenger han gjerne 2-3 par shorts og et par tre singletter og. Alltid regntøy og gummistøvler(bytt det ut til cherrox eller goretex på vintern) En høstdress/vinterdress + gjerne en ekstra. Du trenger ikke to 1200:- dresser, en brukt fra finn til 100:- er også greit som ekstra:) Og alltid at par skift i sko. Jeg har på vinteren alltid vintersko og cherrox, på sommeren alltid sandaler og joggesko. Hvis et par sko blir bløte er det greit å kunne ta på dem et par tørre, uansett om de kanskje ikke er helt ultimate til været. Men bedre enn bløtt skotøy:) Han trenger i tillegg innesko/tøfler matboks(er) vannflaske® ekstra smokker hvis han bruker det vogn, hvis de sover ute i det vognpose/tepper etter årstid myggnetting regntrekk Det var det jeg kom på nå, og husk at merke allt veldig nøye. Det er et mareritt hvis du ikke vet hvems bukse, sko eller vannflaske du holder i handen. Og vær så snill merk det med fornavnet til ungen (og kanskje første bokstav i etternavnet) Det tar mye ekstra tid å finne ut hvems ting det er når det bare står etternavn. Man kan ikke gå rundt å huske på alles etternavn i tillegg, det går ikke. Og i hvert fall ikke de man ikke har hovedansvar for. Og tenkt hvor vanskelig det er for vikarer, som kanskje så vidt kjenner de til fornavn. Jeg håper du ikke føler at jeg er vanskelig og kravstor. Men dette er da basert på erfaringene mine fra jobben og jeg har som sagt selv alltid gjort det på denne måten selv:) Har du noen spørsmål så spør ivei:)
Gjest MariRari Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Jeg har hatt to unger i bhg i fire år og syns den listen over her er helt ekstrem. Min erfaring er at skiftetøyet nesten aldri blir brukt og plutselig er altfor lite når det en dag endelig kommer på. Jeg mener det er viktig å ha en av alt liggende og så tilpasse det etter barnet. Jeg hadde f.eks en som badet i dammer og måtte da passe på å ha flere skift i regnvær. Har man et barn som slever mye trenger man sikkert flere topper... Mine barn har aldri hatt mer enn en dress per sesong og heller ikke mer enn ett par tykke votter og et par ullvotter. Man trenger ikke mye men må holde orden i kurven og passe på at ting er tørt og rent hver dag.
___ Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 De mengdene med klær er det ikke mulig å ha hos oss, ikke har det noen gang vært nødvendig heller. Det er ikke plass til så mye klær og utstyr. Hva som er nøvendig varierer med barnehagen. Mange sender ut en liste litt før barnehagestart. Forhold deg til den. Hos oss brukte de or eksempel ikke drikkeflaske på småbarnsavdelingen mens det var viktig på storbarnsavdelingen. Hos oss er regelen et fult skift i barnehagen og et skift i sekken. Om vinteren trenger de ski og badetøy på storbarnsavdeling men ikke på småbarnsavdeling. Andre steder er det helt unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå