UpsyDaisy Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Min er 4 mnd. Eneste rutinen vi har enda er at vi går på badet halv syv om kvelden, ammer på sengekanten og i seng ca kl 19. Han våkner gjerne to ganger for mat på natten. Ammer ca hver tredje time på dagen. Tenkte jeg skulle begynne med grøt veldig snart for han er en stor gutt, og det begynner å bli mye nattamming så synes jeg.. På dagen er det helt ilfeldig hvor mye han sover. Er vi ute og han ligger i vognen kan han sove MYE, andre dager kan han ha tre dupper på en halv time.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Her er snuppa 13 uker, og vi har vel heller ikke noe rutiner enda.. prøver selvfølgelig, men stresser ikke med det enda. Hun sovner rundt 2130, spiser i 3-tiden og i 6-tiden... om dagen prøver jeg å få inn en lur om formiddagen, og en på 2-3 timer før middagstid:) Sover gjerne en liiiiten halvtime i 6-7 tiden på ettermiddagen.. Inatt våknet hun kl 0100 og hyyylgren, ville IKKE ha pupp... sovnet ikke igjen før kl var 0230, jeg var/er livredd for at hun skal snu døgnet..eller kanskje det er tenner når jeg tenker meg om, for hun våknet i dag tidlig også av grining...
♥lykkelig♥ Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Begynner og legge hun kl.8. Hun er nå 3 1/2 mnd. Ammer hun i søvn eller så bruker hun smokken og sovner ( litt forskjellig), så legger jeg hun i senga si. Hun våkner på natta for mat ca 2 ganger, og da tar jeg henne i senga og ammer igjen, så sovner vi som regel der begge to. Da spiser hun oftere. vi våkner alt fra 7- 11 på morgenen.. Hun sover 3 økter på dagen som regel, alt fra en halvtime til 3 timer .. :-P ammer hun hver gang hun våkner på dagen, eller mer om hun ønsker det. litt opp og ned. disse rutinene har vi hatt i 4 uker ca ) Før dette slet jeg med og legge hun, + alt var bare kaos.. :-p Men det har gått seg til :-) Hun tok ikke smokken før, men tar den eendelig nå! hallelujah.. haha Mi våknet også i natt av skriking i 1 tida :-p Og i dag tidlig, men jeg trodde det var magevondt, og det var det nok siden hun bommelomma 4 ganger før kl var 11 i dag tidlig! noe som her er unormalt pluss mye luft som kom ut.
Libido- Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Vi har ei på 4 mnd. (2 mnd korrigert) Står opp mellom 8 og 10. Mat & stell. Sover til 12 ca. Mat & stell, våken til ca 15. Mat. sover til ca 18. Våken fra 18 - 19/20 Mat og stell. Legger seg for kvelden i 20 tiden. Våkner av og til for mat i 23 tiden. Sover til neste dag. Sover veldig mye siden hun er prematur.
Gjest Madolyn Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Her står vi opp kl 07, så er det lek i en times tid før det blir dagens første trilletur. Da bruker gutten 2 til 40 min på å sovne, og han sover i ca 30 minutter. Vi måtte trene med vogn daglig i nesten 2 mnd før han aksepterte den. Så er det mer lek og moro, trening på magen osv. Vi har 2 stk babygym, vippestol og leketeppe i flittig bruk. Neste trilletur er gjerne i 11-11:30 tida når han sover i 30 min til (han klarer ikke å finne den dype søvnen i vogna så det er svært sjelden han sover lenger). Siste dupp for dagen er mellom 15-18 en gang; da sover gutten oppå mamma en time eller halvannen for å kunne oppnå 2 timer med søvn på dagtid. Om jeg ikke tilrettelegger søvn for ham, så sover han ingenting, og dette jobber vi mye med. Gutten får 60 ml mme + ammer 1 bryst hver 2 t 45 min Går det lengre mellom maten blir han kjempesint! Hehe... Stor gutt på 64 cm og 7,6 kg (3 mnd ktr i dag). Legges mellom kl 19 og 20 en gang. Pysj og bleie, mme på flaske fra far og ammes i søvn av mor (jobber med å klare å sovne til natta uten pupp). Deilig kosestund med faste nattasanger,, og gutten sovner alltid ila 5-20 små minutter <3 Han sover da 2,5-3,5 t, våkner for mme/mm, sover 2-3 t til og ammes. Sover svært urolig fra kl 03 og utover; må da ligge i foreldresenga inntil mamma med pupp i munn.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 Madolyn, hvordan har det seg at du gir mme + bare 1 bryst ved hvert måltid? Beside the point, men lurte bare. Kan og nevne at gutten her har begynt å like å bli lagt i senga si etter amming. Han sovner fortsatt på fanget etter kveldspupp, men han akseperer villig å bli lagt i senga etterpå, selv om han våkner. Det gjelder også på dagtid og på natta etter oppvåkning. Så jeg trur det er håp for oss :-)
Gjest Madolyn Skrevet 21. juli 2011 #8 Skrevet 21. juli 2011 Han får 60 ml mme før bryst ved hvert måltid, fordi han blir mye mer trett da enn om han kun får mm Det er litt trist å ikke fullamme mer (jeg har jo nok melk), men han er mye lettere å roe ned/få til å sove om han får 60 ml mme + 1 pupp enn begge bryst. Mye prøving og feiling for tida for å få til denne søvnen! hehe... SÅ deilig med en gutt som kan legges i senga for søvn etter amming! Grattis februarmamma, hvordan gikk det til? Krysser fingrene for at vi også kommer dit en dag *drømme*
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. juli 2011 #9 Skrevet 21. juli 2011 Det gikk bare plutselig av seg selv. Trur han har blitt en tryggere gutt rett og slett. Håper det varer!
litenprins + spire Skrevet 21. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. juli 2011 Jeg må også gi mme i tillegg til pupp, men har bare begynt gitt på kvelden jeg da for å se om han legger på seg noe mer.. Han sover fra 19/20.00 - sånn ca 07.00. UTEN mat Er ikke så mye rutiner her om dagen heller, sover nesten ingenting med mindre vi er ute å triller, da sover han en lengre økt eller to Ammer vær 3 time, men kanskje jeg skal prøve 2t,45 min jeg også så kanskje jeg får smetta inn et ekstra måltid før natten
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 21. juli 2011 #11 Skrevet 21. juli 2011 Madolyn: Interessant det med 60 ml mme og pupp etterpå, det tror jeg jaggu meg jeg skal prøve for her må vi hjelpe snuppa i søvn hele dagen, og det er sååå utrolig slitsomt. De siste 3 ukene har hun fått 1-2 flaske med mme om dagen fordi hun har puppenekt, men hvis jeg først roer henne med flaske også tilbyr pupp etterpå kan det jo gå, for det går jo ikke med pupp først... Ikveld sovnet hun faktisk før kl var 9, lykke! Fikk seg litt pupp etter flasken, ikke ofte hun gidder det, og det funket;) Må som oftes ligge ved siden av henne helt til hun er i dyyyp søvn..
Valiana Skrevet 21. juli 2011 #12 Skrevet 21. juli 2011 Jenten min ble tre måneder i går, og vi har de siste 2-3 ukene begynt å få ganske faste rutiner for kvelden. Hun er i pysjen (inkl. bleieskift) klokken syv. Hvis hun skal bade (det gjør vi annen hver dag), så bader vi ca kvart på syv, og så i pysjen. Så ser vi det litt an på hvor trøtt hun virker, om hun får pupp umiddelbart eller om vi venter 15-20 min. Senest halv åtte får hun da pupp i stuen, før vi deretter går ned og gir siste puppen i sengen, før hun legges over i sin egen seng (bed side crib). Der synges to nattasanger de antall ganger som er nødvendig - dvs 1-3 runder, samtidig som hun strykes lett over hodet. Da sovner hun som regel, eller blir iallefall så trøtt at det går greit å gå ut av rommet. Sover dermed nå mellom 19.30 og 20.00. I løpet av første timen må vi som regel inn og putte i smokken et par-tre ganger. Sover nå som regel 8-10 timer sammenhengende før hun skal ha pupp. Sover deretter videre til mellom 07 og 09 :-) Er happy så lenge dette varer!! På dagtid er det veldig varierende hvor mye hun sover, noen dager masse, andre dager nesten ingenting. Før sov hun alltid en 3-timers lur midt på dagen, mens nå er det sjelden mer enn maks halvannen om gangen. Stort sett en blid og lite grinete jente :-)
gullis Skrevet 21. juli 2011 #13 Skrevet 21. juli 2011 Madolyn, har du vært til noen behandling med gutten din siden han har så problemer med å sovne?
ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 22. juli 2011 #14 Skrevet 22. juli 2011 Her er gutten vår akkurat 3 mnd. Ikke så mye rutiner ennå, men noen legger seg jo til ganske tilfeldig. Vi har vært på mye ferie di siste ukene,Pluss storesøster er hjemme fra BHG, så da har vi tatt alt som det kommer, og supert å fullamme på ferie;-) vi har litt andre rutiner i vanlig hverdag når bare jeg og han er hjemme.. - men ellers er dagene Ca at han våkner til første måltid rundt 06.30. Spiser da av begge puppene og får ikke sovna fort nok igjen!! Så da legger jeg han i sengen igjen. Da sover han 2-3 t til. Så da sover enten mor også til elsdte jenta våkner, ellers står jeg opp og får den tiden på badet!:-) Stell, lek og kos før mat igjen. Og da utover dagen varier søvnen helt i forhold til hva vi gjør. Men d er en utrolig tålmodig gutt som krever veldig lite, har et super godt sove hjerte og sovner hvor som helst!! Spiser Ca hver 3 t på dagen.kjapt og effektivt, hvor d måtte være! Sover siste gang i 18-19 tiden. Så er det stell og siste måltid rundt 21. Så legges han i egen seng våken, og sovner før jeg får gått ut døra. Sover da uten en lyd til 06.30 igjen. Evig takknemmelig for godt sovehjerte, for slik har han sovet natten gjennom siden han var 5 uker..
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #15 Skrevet 22. juli 2011 Valiana: da har vi veldig like leggerutiner Bortsett fra at gutten vår får hele kveldsmåltidet inne på mørke soverommet, og at han må få litt pupp oppi sprinkelsenga før han sovner Lillelykkelig: så godt å kanskje kunne være til hjelp Gullis: jeg trur at babyer som ikke klarer å sovne av seg selv er mer vanlig enn mange tror, men foreldrene opplever nok litt mer "skam" over det enn disse med normale sovebabyer som sovner litt mer "hvor som helst", derfor hører man nok ikke altfor ofte om det. Jeg gikk selv gjennom en lang periode hvor jeg følte meg mislykka fordi jeg trudde det var jeg som hadde "ødelagt ungen" da han kun klarte å sovne inntil en kropp og ikke kunne legges ned, og siden han ikke klarer å finne søvnen selv. Han har blitt bedre med alderen når det gjelder urolighet og selvstendighet, og han sovner nå uten pupp i munnen på kvelden <3 I tillegg har han hatt 5 behandlinger hos barnekiropraktor pga nakkelåsning, mest sannsynlig ifbm lang utdrivingsperiode under fødselen. Dette har gitt ham en deilig, myk nakke men dessverre ikke gjort noe med søvnproblemene Vi prøver av og på med minifom men usikker på effekten.
gullis Skrevet 22. juli 2011 #16 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har selv hatt det slik som deg med datteren min og tenker virkelig ikke at du gjør noe feil. Min datter fikk skulderen ut av ledd under fødselen og hadde mye vondt p.g.a dette. Gikk til kiropraktor uten stor forbedring, men når hun var 7 mnd gikk vi til osteopat med henne og det hjalp virkelig. Når vi fikk en sønn for tre mnd siden hadde vi bestemt oss for å gå til osteopat så fort vi merket at han hadde noe magevondt. Nå har vi en sønn som bare er superhappy med livet. Helt utrolig at det går an å ha to barn som er så forskjellige men veldig godt å se at han har det så bra. Jeg tror ikke det er vi som gjør noen stor forskjell fra sist men at han ikke har så mange plager som søsteren sin.
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #17 Skrevet 22. juli 2011 Ja vi drar nok til kiropraktoren en gang til men da han er 45 min unna hver vei med bil, og koster 300 kr hver gang for 3 min behandling, så holder det med 6 behandlinger for oss... Skal tilbake til manuellterapeut 15. august (tar jo ukevis å få tid der da de er gratis), for å se om han kan oppdage noen flere låsninger/vondter, men er egentlig ikke helt fornøyd med ham da vi gikk til ham før vi gikk til kiropraktoren.. Manuellterapeuten trodde bare at han var stiv i nakken, og bare oppfordret oss til å bære ham i b la babystilling og viste oss en treningsøvelse. Dette førte til mye smerter hos gutten hver gang vi forsøkte å være "flinke" med rette bevegelser og øvelser, og førte videre til at gutten illskrek HELE tiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå