Gå til innhold

Hvor mye penger får man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jo at det varierer, men sånn ca tenkte jeg på :)

Lurer fordi jeg er usikker på om jeg klarer å ta vare på en unge pga økonomien...

Jeg er 20 år, har ingen utdannelse, jobber litt (2-3 dager i uka og kan ta noe ekstra) og får kanskje utbetalt rundt 6000 kr i mnden. Tipper jeg kommer til å jobbe fram til permisjonen, og muligens gå på skole. Er ikke sammen med barnefar som er 18 år og går på skole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har jeg krav på liksom?

Skrevet

Hei! Jeg kan ikke si hvor mye du får, men som aleneforsørger har man krav på en del støtte.

-Overgangsstønad (skattepliktig) Full sats utgjør 12607 kr. pr. mnd. (Reduseres dersom arbeidsinntekten omregnet til årsinntekt er 38000 kroner eller mer)

-Dobbel barnetrygd (1940 kr. pr. mnd.)

-Bøstøtte. (Har du lav inntekt og forsørger barn alene så kan man få bostøtte)

-Bidrag eller bidragsforskudd.

-Foreldrepenger eller engangsstønad

Gå inn på www.nav.no les om stønader til enslig mor eller far.

Kontakt ditt lokale nav-kontor og få en saksbehandler til å hjelpe deg.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg var 21 da jeg ble alene med mine to barn som da var henholdsvis 1,5 år og 3 mnd. Jeg hadde ingen jobb før jeg ble gravid og hadde ikke krav på fødselstipend fra Lånekassen, men hadde krav på alt Nav yter til aleneforsørgere + bostøtte fra Husbanken. Jeg hadde sjelden mye penger å sløse, men vi klarte oss mer enn bra nok, hadde aldri for lav noe :) Nå, 7 år senere, er jeg fortsatt alene, og har hatt støtte fra Nav frem til nå. Har alene kjøpt hus og tatt vare på barna på de stønadene jeg har fått + lån og stipend fra Lånekassen, så det er absolutt mulig å forsørge et barn alene!

Jeg ville tatt meg en tur til Nav, er lettere å få en oversikt over hva du har krav på når du snakker med noen enn å lese på nett, syns jeg da. Bostøtte fra Husbanken er det god informasjon om på husbanken.no.

Ønsker deg lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...