Gå til innhold

Røykehetsen tar litt overhånd mener jeg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg begynne med at jeg ikke røyker, har aldri røykt, mine foreldre og søsken røyker ikke, mannen røyker ikke, familien hans røyker ikke, jeg er ikke vant med røyk i hverdagen, det er svært få både på jobb og i omgangskrets som røyker.

 

Mn fy søren, det har jo tatt helt av denne røykehetsen. Jeg kan aldri huske jeg har følt meg plaga av røyk, verken på utesteder, russebil, resturanger, cafeer, eller andre steder. Jeg er godt voksen, så mine utelivsdager var før røykeloven. De som røykte røykte inne, og de fleste barna jeg lekte med som liten hadde minst en røykende forelder.

Jeg husker kun en gang da venninna min sin far hentet på turn, og det regna, og han røykte inne i bilen, med vinduene igjen, og jeg var plaga med bilsyke.

 

Nå er det et hysteri uten like! Må vaske seg på hendene, skifte klær, og spise tyggis for å snakke med en unge etter man har røykt, og om røykeren selv ikke tenker på dette, så blir det pratet om.

Var på besøk hos ikkerøykende venninne, og en av de som var der gikk ut å røykte. Vertinna ble småsnurt fordi røyken kom inn et vindu som sto på gløtt, kjente ingenting, og sa det.

På campingplassen ble folk sure da det kunne komme røyk inni teltene om noen røykte når de satt utenfor.

Og noen som var så syndige å røyke mens det dytta en unge i vogn, var svært lite stilig.

 

Er lei av disse surmaga oppgulpene folk gjør om røykere hele tiden, blikk etc. At de ikke ønsker besøk av folk, tiltross for at de røyker ute. At de ikke vil dra på besøk til røykere, da de røyker utenfor sitt eget hus.

 

Synest mobbing er ukult, og det må da være verre ting å klage på enn dette? Ubehagelig i kretsen, pga ukoselige kommentarer om de som røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det de driver med kan faktisk gi de som puster inn skiten rundt dem kreft, så man må vel få lov til å ikke like tanken på det, og da gir man gjerne negative sanksjoner i form av "mobbing", negativ omtale o.l. Det er slik man markerer uakseptabel oppførsel i samfunnt, og du som er omgitt av et ganske ikke-røykende miljø, vil nok oppleve flere negative sanksjoner fra dette miljøet enn om du hadde vært omgitt av mange røykere. Jeg kjenner både røykende og ikke-røykende miljø (om man kan si noe slikt :-)) og merker stor forskjell på kommentarer osv fra ikke-røykere ettersom hvor de hører "hjemme".

 

Selv plages jeg veldig lett av røyklukt, hadde en far som røykte som en skorstein inne når jeg var liten, men har alltid hatet røyken etter det. Jeg var også ute på byen før røykeloven, og hatet all røykinga inderlig. Jeg dusjet helst når jeg kom hjem, ellers så klarte jeg ikke å sove pga den intense røyklukten fra håret mitt. Naboen under meg røyker på verandatrappa rett under her, og uansett hvor jeg er i leiligheten, og hvor liten gløtten på soveromsvinduet måtte være, så kjenner jeg plutselig den sure røyklukta komme sigende. Når jeg går for å lukke vinduet sitter alltid naboen der. Noen plages nok mer av røyklukt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er langt mer opplyst i dag enn tidligere på faren både ved å røyke og utsettes for passiv røyking.

Personlig driter jeg i om folk ønsker å dø tidlig fordi de på død og liv må ha den kreftpinnen sin, men de skal ikke gjøre det i nærheten av meg og mine barn. Først og fremst fordi det er skadelig, men også fordi det lukter så vanvittig dritt av røyk og den lukta setter seg dønn i klær, møbler og sikkert også i teltene på campingplassen som du refererer til.

 

Det handler om å ta hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at så mange hetser pga røyken, det er kun her inne jeg opplever dette. jeg røyker på fest og i sosiale sammenhenger, og det samme gjør de fleste av mine venninner.

 

greit at det handler om å ta hensyn til andre, men andre kan også holde seg unna steder hvor det er lov til å røyke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener du sikkert PÅ GRUNN AV at du ikke er oppvokst med røyk. Tror ikke de som er oppvokst i røykfrie hjem forstår hvor plagsomt det er, og hvor langt en er villig til å gå for å beskytte egne barn for dette ubehaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg Hi.

Hos meg har mine forelre røykt, jeg røykt, mine kjærester røykt osv. (Har slutta nå da). Eneste grunnen til at røyking plager meg er fordi jeg er røyksugen selv :P Synes folk er i overkant hysteriske, når de, som du sier, tar helt av gårde pga man løfter barnet fort oppi vognen, eller at det siver inn ett vindu . Skjønner at folk reagerer på at folk røyker inne når man har små barn osv, og i bilen, helt klart. Men om man passerer noen som røyker, eller har et barn ppå fanget etter en sigarett tror jeg ikke det fører til kreft - det er jo blåset HELT ut av proposjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i en røyksky og blir fremdeles kvalm av røyklukt blanda med parfyme. Mamma lukter slik og jeg er redd det er like ubehagelig for babyer med denne lukta.

 

Forstår bare ikke at noen vil utsette barn for røyk! Gidder ikke bry meg om røyking utendørs, men synes røykere bør holde seg unna barn etter de har vært ute og røykt.

 

PS: nå som jeg er gravid spyr jeg bare en røyker kommer nær meg, utrolig plagsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette, som det meste av annen hetsing, kommer av at mange folk har et stort behov for å hevde seg selv ved å liksom skulle holde andre nede.

Røykere hetses, feite folk hetses, folk som liker campinglivet hetses, folk som drikker alkohol utenom helgene hetses, folk som reiser til syden hetses, folk som ikke trener hetses...

Syns folk begynner å bli så driiiiiit kjedelige, alle skal være så like, A4, politisk korrekte og opptatte av trender som mulig...

Nesten så jeg har lyst til å begynne å røyke og spise middag på Mækkern hver dag bare for å irritere på meg den dødskjedelige bermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad når jeg lukter "gammeldame-parfyme" blandet med røyklukt. :) Dette fordi det minner om min avdøde bestemor.. Røyking i barndommen plager meg også fint lite, selvom foreldrene mine røket inne. Det som plager meg, er de som røyker inne, i bilen og med voksende mager i DAG! Vi er for opplyste i dag til at dette skal være nødvendig! Og ja, jeg har røyket før jeg også.. Sluttet så fort jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...