Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gry1986
Skrevet

har ei lita som fikk si første tann 12 juli, den merka vi ikke før den var der.......

på lørdag og søndag hadde hun høy feber og siden lørdag er hun grinete mangen ganger om dagen og når hun skal sove hyler hun når vi legger henne fra oss. og i kvel våknet hun etter 2 timer og bare hylte! er dette normalt ved tenner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Min prinsesse fikk sin første tann for en uke siden. Da hadde hun vært urolig i 4 dager uten at vi skjønte hvorfor. Hun klarte ikke finne søvnen, hverken på dagen eller kvelden, og det var gjerne bare puppen som hjalp henne i søvn. Da jeg plutselig kjente tannen ble jeg veldig overrasket, da jeg ikke hadde tenkt tanken på tenner. Hun hadde heldigvis ikke feber og heller ikke mye skriking. Bare en del "klynking" og urolig i kroppen.

I dag har hun vært litt lik, så jeg lurer på om det er en ny tann på gang...

Prinsessen synes hvertfall at det er godt og gøy å pusse tannen:)

Skrevet

Nei, det er nok ikke tennene som gir den høye feberen, så hun har sikkert fått et virus av noe slag. Her merker vi tenner ved at hun sover urolig, gråter en del i søvne og har vanskelig for å roe seg hvis hun våkner om natta.

Skrevet

Tenner kan gi høy feber. Mathias hadde 39,9 i feber sist gang han fikk tann! og gangen før der var det tett oppunder 39 i feber da også.

Skrevet

Her fikk vi god bruk for Dentinox idag. Gutten har vært mye urolig og klynker fort, selv ved puppen,, de siste 3 dagene. Idag ser jeg at nr 2 er på vei igjennom. Han har vært litt varm, men har ikke målt denne gangen. Han fikk første for 10 dager siden, og da merket vi ikke noe annet en bittelitt temperatur (under 38), og litt syting på kvelden. Var ikke forberedt på tenner da, så hadde bare en fuktig klut i kjøleskapet som han fikk å bite på når han klaget.

Skrevet

Men for all del, det kan jo være noe annet enn tenner. Ville sjekket med lege hvis det går mere enn 3 dager med feber.

Skrevet

Tenner i seg selv gir ikke høy feber, men tennene kan ofte komme opp samtidig som barnet er sykt med feber, fordi feberen gjør tannkjøttet mykere og lettere gjennomtrengelig.

En venninne av meg som nettopp er ferdig utdannet tannlege lærte dette på studiet, om tannfrembrudd hos babyer;

Det er noen symptomer som kan være assosiert med tannfrembrudd: irritabilitet/sutring, nedsatt apetitt, diare, søvnproblemer, forkjølelsesaktige symptomer, utslett, vondt i øret og feber. MEN: de fleste studier viser at det ikke er noen sammenheng mellom feber, infeksjon og tannfrembrudd- heller det at dette sammenfaller med en generell periode i barnas liv der de er hyppig utsatt for infeksjoner. De har også funnet at de fleste foreldre og mange helsepersonell tror det er en sammenheng og da ofte assosierer tannfrembrudd med en eller annen form for infeksjon/symptom etc.

Det er noen lokale funn som er assosiert med tannfrembrudd: de kan ha hypersalivasjon (altså sikle litt mer) og noe bitetendens/kløe i munnen- noe som kan bedre med en myk bitering.

Så kanskje er det en kombinasjon av tannvondt og febersykdom som plager henne, ikke så lett å vite alltid- men hvis feberen ikke gir seg ville jeg nok kontaktet lege for en sjekk kanskje.

God bedring til jenta di, håper hun snart får fred og god søvn igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...