Gå til innhold

fullamming = ingen smaksprøver før 6mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er nå 4mnd. Han våkner ca hver 3.time på natta for mat. Jeg har lyst til å fullamme til 6 mnd, men betyr det at jeg ikke kan gi ham litt grøt på kvelden? f.eks. etter amming (så det ikke går ut over hvor mye melk han får)? Hva med smaksprøver av annet? gleder meg sånn til å prøve :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan godt få smaksprøver og grøt fordi om du fullammer! Her var litjmor veldig glad i sviskemos da hun var 4 mnd, elsker det enda. Mange fruktglass du kan kjøpe eller mose selv, bare slipp fantasien løs ;) kanskje en fordel å gi grøten før du ammer, så han ikke er mett når du skal prøve å gi grøt, det er ikke mye de spiser til å begynne med, så han vil helt sikkert ha pupp etter grøten enda :) Lykke til, det er jo veldi gøy å begynne med smaksprøver!!!

Skrevet

Du kan godt starte med bittesmå smaksprøver, noen bruker laang tid på å venne seg til annen mat enn melk.

Her starta jeg med smaksprøver på grøt rundt 5mnd, og når han var 6mnd var jeg oppe i en full porsjon.

Men bruk fire dagers-regelen. og begynn på dagtid tilfelle han reagerer/magen slår seg vrang, så gir du heller på kveldstid senere når du ser at det fungerer. Introduser 1 ting om gangen, altså, gi han en ting i 4 dager før du begynner med noe nytt (for å se an reaksjon og hvordan magen tar det)

Og med smaksprøver menes ca 1-2ts. Så man starter smått og øker på etterhvert.

Du oppdager fort om baby er klar for annen mat enn melk, hvis han skyver maten ut med tunga, kan du vente noen dager å prøve igjen. (dette er visst en refleks alle er født med, og når den refleksen er borte er de klare for annen mat enn melk :)

Her er en flott blogg om barnemat, http://barebarnemat.blogspot.com/

Og helsestasjon kan også gi deg tips, jeg fikk en fin brosjyre som heter mat for spedbarn, hvor det står en del om å introdusere fast føde. Det står blant annet at noen barn kan bruke flere uker på å venne seg til en ting, og kan være greit å ikke gi når barnet er altfor sultent, eller altfor mett. en fin mellomting! Og hvis barnet er veldig skeptisk, kan man gi en skje kjent mat (melk) for å bli vant til å få mat med skje, og så gi en skje annen mat, annenhver gang.

Men bare prøv deg frem, og se hva som passer ditt barn.

Lykke til! :)

Skrevet

Ps, jeg merka ikke så forskjell på nattamminga før jeg var nesten oppe i full porsjon, så ikke bli frustrert over nattamming en stund til :D

Skrevet

Hva med dette fruktnettet? når begynner man med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...