Gå til innhold

Jeg vurderer sterkt å la et privat, rentefritt lån gå til inkasso. Kan dere hjelpe meg litt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet innlegg om dette tidligere, men en lang historie kort; vi har lånt 120 000 privat, av nær fam. Det skal nedbetales på 5 år. Div. krangling om annet enn penger har gjort at vi har kuttet kontakten helt, bortsett fra overføringen av de pengene vi skal betale hver mnd. Dette er mennesker som prøver så hardt de kan å gjøre livet surt for oss, og jeg angrer dypt og inderlig på at vi i det hele tatt sa ja til å låne pengene, men vi var i en alvorlig situasjon der vi ikke så annen løsning.

 

Menneskene vi har lånt penger av eier flere firmaer, og min mann har gjort en jobb for deres firma, som er fakturert for 40 000 kr. Nå nekter de å betale fakturaen, men skal i steden fraskrive beløpet på lånet vi har hos de. Dette går ikke for vår del, da min manns firma må betale moms og skatt av pengene han har fakturert de for, derfor taper vi endel penger når det skrives av på lånet. Vi ha lånt av de som privatpersoner, og dette med jobb skal jo ikke blandes inn. De sier nå at dersom vi ikke godtar å skrive av de 40 000 på lånet, så sender de hele kravet til inkasso.

Jeg lurer på hva slags betalingsløsning jeg kan få med et inkassobyrå, og evnt. hvor mye dyrere dette blir for oss.

Vi blir trakassert av de på mail, tlf, og til venner og bekjente, jeg blir rett og slett syk av hvordan de holder på. Så selv om jeg vet det vil koste meg ekstra om de sender det til inkasso, så lurer jeg på om det kanskje er verdt det, så slipper vi ihvertfall å ha mer med de å gjøre....

 

Vær så snill å del dine synspunkter med meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere en skriftelig avtale som beskriver både beløp og nedbetalingsplan?? I såfalll så skjønner jeg ikke hva de skal sende til inkasso. Så lenge dere har oppfyllt denne planen kan ikke de dra inn jobben som din samboer har gjort igjenom sitt firma... det har jo ingenting med hverandre å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller kontakt med advokat.

 

Jeg har eget firma, og vet hva staten krever. Dette føler jeg ofte for å si fra om til mine kunder.......

 

Ikke la det gå til inkasso, for det går på dere privat. At de ikke godtar en innbetaling og en faktura, betyr jo ikke at dere har brutt nedbetalingsavtalen dere har. Hva den familien mener, er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke en skriftlig avtale på lånet da? Isåfall må jo både de og dere forholde dere til den.

 

Om dere ikke har en slik avtale, så ville jeg også vurdert . en mulighet for at dere kan få et lån i banken og bare betale dem helt ut fortest mulig... Inkasso kan jo bli veldig dyrt.

 

Men dere kan jo alltids prøve med en advokat. En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig, men det blir jo på mange måter bare ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her:

Glemte å skrive at vi i utgangspunktet kun hadde muntlig avtale om at gjelden skulle tilbakebetales innen 5 år. Men da kranglingen startet og kontakten ble brutt skulle de ha et eksigibelt gjeldsbrev, noe vi nektet å skrive under på, etter at flere advokater rådet oss til å ikke gjøre det. Det på grunn av at lånet er gitt av mannens mor og far, og ble brukt for å betale gjeld mannen hadde. Sånn sett er det ikke jeg som har lånt pengene, og jeg er alvorlig syk, og har vært det så lenge at jeg nå er uten inntekt. Det gjeldsbrevet de ønsket går på at om min mann dør, så skal de inndrive hele lånet dagen etter, noe de også har sagt at de kommer til å gjøre, dersom så skulle skje. Det kan ikke jeg som er uten inntekt ta sjansen på. Vi har sagt at min mann kan skrive under på det, men ikke jeg. Det godtar de ikke. Uff, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem ta det til retten. De kommer ikke langt med en muntlig avtale, hvor dere kan vise dere har betalt hele veien ;) Skriv ikke under på noe, men betal som dere skal hele tiden :)

 

La dem kjempe på, men ADLRI MER jobb for dem eller send dem en faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett så kan ikke et tvista krav gå til inkasso. Så lenge dere er uenige om kravet så er det bare å ta kontakt med et evt inkasso selskap og si at dere er uenige i kravet... Da kan de ikke gå vidre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Jeg ser 22.18 sier at de ikke kan gå vidre med det så lenge vi er uenige i kravet. Men hva kan skjer da?

Føler jeg må vite alt som er å vite før jeg tar en avgjørelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et omtvistet krav kan ikke bygges høyere med salærer :) Da er det hovedstol og det som er kommet til FØR det blir tvist om.

 

 

Men så lenge det er en muntlig avtale, så blir det ord mot ord. Klarer dere stå i det med sannheten? Så gå for det. La dem dra det så langt de vil. De må bevise at de snakker sant. Dere har kvitteringer hos banken på at dere har betalt etter muntlig avtale. De har ingenting som sier at det endrer seg ved uenigheter ;) Slapp av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...