Gå til innhold

Hææ? Har de sluttet helt med bekkenmål?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom beskjeden fra Haugesund sykehus. De måler ikke bekken lengre. ALLE har stort nok bekken. What?

Jeg har fått målt bekkenet mitt ved sykehuset jeg tilhørte før, etter et akutt KS i 06. Fikk målene trang sumutgang: 28,8. Ergo = Skal jeg få barn på 2500 gram eller over må jeg ha KS. (Uttalelse både skriftlig og munlig fra overlege ved kvinneklinikken).

Denne gangen hører jeg til Haugesund Sykehus, desverre. OG babyen sitter i SETE. (Jeg har lite fostervann, så har fått beskjed om at han kommer sannsynligvis ikke til å snu seg).

Men bekkenmål, DET bryr de seg ikke om.. Hjeeelp!

Noen med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes jo heeelt borti natta ut!! :-O

Syns det er merkelig at de mener alle har stort nok bekken og absolutt skal ha kvinner til å føde barn i setefødsler. I de fleste andre land anbefaler man keisersnitt ved setefødsler - og det skal spesieller tilfeller til for å få lov til å føde normalt. De vurderer faren som for stor, rett og slett.....

Uansett, siden du har et hastesnitt bak deg pga trangt bekken så burde du jo automatisk få tilbud om keisersnitt! INGEN kan tvinge deg til å føde i seteleie hvis du ikke vil, så stå på ditt!! Kanskje ikke så lett alltid, men IKKE gi deg :-)

Og vil de ikke høre på deg på Haugesund, så dra til et annet sykehus!! Fritt sykehusvalg i Norge :-)

Bedre å reise litt og få keisersnitt, enn å risikere din og baby'n sin sikkerhet!

Skrevet

Jeg drar tilbake til sykehuset hvor jeg fødte førstemann. (Må reise 70 mil da, men det er det definitivt verdt!) Det er helt horribelt at de skal ha en sånn policy. Haukeland skal være ganske så sære på bekkenmål og KS de også. En tysk bekjent av med fikk førstemann med KS (seteleie) i hjemlandet. Nå skal hun ha igjen (igjen seteleie) men blir altså TVUNGET til å prøve å føde vanlig før de setter igang tiltak (les KS). Dette er også Haugesund.

Snakket med en jordmor der (siden jeg ble klassifisert som gravid kvinne med alvorlig fødselsangst fordi jeg ikke vil føde barn i seteleie med mine bekkenmål). Til og med hun sa: -Reis til et annet sykehus. Ingen får KS uten en meget sterk medisinsk grunn hær. Vi legger inn epidural på alle som ønsker det, for å se om det åpner seg normalt før vi vurderer KS. Noe er galt. Overlegen satt å kjefta meg i trynet å påsto at jeg ikke ante hva jeg utsatte barnet mitt for ved å ville ha keisersnitt. Han påsto også at jeg kunne heeeelt fint føde barn på 4 kg. Hahaha! (Sønnen min var 2600 gram og kom ikke ned i bekkenet)

Skrevet

I alle dager!

Fikk innvilget KS hos byens mest konservative overlege...

Dette pga to fødsler med komplikasjoner av ulik art...

Skjønner godt du reiser et annet sted. Leger som han du nevner som utsetter mor og barn for unødvendig risiko!

Skrevet

Hva er det for noen folk som du har vært i kontakt med i Haugesund egentlig??? Unnskyld at jeg høres litt krass ut, men det du forteller er vanvittig! Kan du ikke få KS i Stavanger istedet?

Du burde jo automatisk fått innvilget KS! Hadde aldri i verden funnet meg i å føde vaginalt med den fødselshistorikken som du har.

Skrevet

ALDRI i verden om jeg hadde satt mine ben inn på det sykehuset der igjen hvis jeg hadde vært deg! Makan til oppførsel :-O Vet ikke overlegen hvilke skader som kan komme av setefødsel?? Syns det er vanvittig at de kan oppføre seg sånn og mene at det er greit!! Ville nesten vurdert å skrive et klagebrev.... Sånn går det jo ikke ann å behandle folk!

Jeg har ei som ligger på tvers/sete nå, i uke 35-36. Snur hun seg ikke riktig vei så skal jeg ha ks. Jeg har født flere barn, helt naturlig, men jeg føder IKKE babyen med rumpa først.

Forøvrig så syns jeg det er merkelig at sykehus i Norge anbefaler setefødsler fremfor ks. Det er helt omvendt i store deler av europa!

Skjønner godt at du drar 70 mil avgårde, langt, men som du sier - verdt det!!

Masse lykke til :-)

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd det samme. Min førstefødte ble tatt med hasteKS. OG siden min mormor og søstar har hatt ks i alle sine fødsler grunnet for smalt bekken, tenkte jeg det var greit at jeg målte mitt. Så jeg evnt. kunne være klar til fødsel nr. 2.

Fikk beskjed på Ahus om at de ikke målte bekken lenger og at det mest sannsynlig kom til å gå fint med nr. 2. Og det gjorde det. Nr. 2 ble en vanlig fødsel. Ofte er det ikke bekken som er trangt, men ungen som ikke gjør de nødvendige "turn" nedover i bekkenet for å komme seg ut. Kanskje snur de feil vei etc.

Men jeg syntes det var litt rart.

Har en venninde som har hatt haste ks 2 ganger. Hun har fått besekjd om at hun får spesialoppfølging om hun skal ha flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...