Gå til innhold

Gha..! Blir sprø av dette med feriepenger. Noen som kan hjelpe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har alltid trodd at det var enkel matte.

 

Ved 5 ukers ferie: Årslønn x 0,12 - 1/4 månedslønn.

Ved 4 ukers ferie: Årslønn x 0,102

 

Men så enkelt er det visst ikke?

 

http://www.infotjenester.no/show.aspx?CID=16804

 

Her står det forklart hvordan man regner ut feripenger for de som har 5 ukers ferie, men jeg har bare 4 ukers ferie og må forholde meg til 10,2%. Av hva? Av 12 mnd, av årslønn, av 11 mnd? Jeg får dette året bare jobbet 11 mnd pga vikariat fra og med januar til og med juni, og så vikariat fra og med august og ut desember. Jeg fikk ikke feriepenger i år, eller lite, fordi jeg ikke jobbet i fjor. Hva blir da mitt feriepengegrunnlag neste år? Vet det skal stå på lønnsslippene, men er jo bare ferdig med halve året så langt, og lønnen varierer en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepengegrunnlaget for et år finner du ikke ut av uten å vite hva du tjente året før :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpsomt altså..he he.. Ok, men jeg må vite sånn ca, for vi må planlegge ferien neste år alt nå, og da må jeg vite sånn ca hvor mye penger jeg får. Det må da være en måte å regne det ut på?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold deg til inntekten fra ferien i fjor til ferien i år. Det du har tjent mellom der, er feriepengegrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tjente ikke noe i fjor, var i ubetalt permisjon. Har bare jobbet siden januar av.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det du tjente fra januar til ferien i år, det som er feriepengegrunnlaget, da vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke regne ut hva du kommer til å tjene i år da?

 

De vet jo hva du har tjent til nå, og om du har omtrent hva du får i lønn fra aug til desember har du årslønnen.

 

Da har du feriepengegrunnlaget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg får nå da vel feriepenger for hele dette året, ikke bare fra første halvåret? Har i hvertfall alltid fått feriepenger av et helt år, ikke bare et halvt åt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du regner ut fra hva du faktisk har tjent, spiller ingen rolle om du tjener de på 4, 7 eller 11 mnd. De pengene du tjener i 2011 er feriepengegrunnlaget for 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...