Gå til innhold

Verdens strengeste foreldre...sukk, andre som også føler seg slik av og til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna har innetid kl. 19 på skoledager (7 og 9 år), og 19.30 på lyse sommerkvelder. Senere dersom vi er ute også.

 

Barna legger sg kl. 20 på både hverdager og i helger. Kan få være lenger oppe når det er noe spesielt, og av og til ellers, men de blir så muggsure dagen etter av å ha vært sent oppe at vi som oftest ikke lar dem få være det.

 

Om sommeren får de ikke spille Nintendo, eller se tv, før de har lest minst 10-15 minutter i en bok. Vi gjør det for at de skal holde lesingen ved like.

 

De får ikke spille Nintendo og PS3 mer enn maks 30 minutter sammenhengende og maks 1 time pr dag.

 

De får ikke lov til å se noen filmer med mer enn 7 års aldersgrense uten om når vi foreldre ser dem sammen med dem. F.eks har de ikke fått se Pirats og the Carrabian, Indiana Jones osv, men de har fått sett store deler av Transformes 1 og 2 sammen med oss voksne.

 

De får ikke se på tv midt på dagen, kun litt om morgningen og kvelden. Kan gjøre unntak dersom de har vært mye ute og det pissregner, da kan vi sette på en film.

 

De må ut hver dag uansett vær, og de må være med på turer ol.

 

De får ikke lov til å leke, eller gå ut med venner, før de har ryddet etter seg dersom de har fått beskjed om å rydde.

 

Osv, osv...

 

Synes egentlig ikke vi er så veldig strenge, at vi har fornuftige grenser for barna våres, men når jeg ser på nabobarn og klassekameratene deres, så vet jeg sannelig ikke. Ser nabobarna flyr ut til både 21 og 22 om kveldene i helger og ferier, eller er aldri ute på regnværsdager. I følge barna vres får de spille mye tv-spill og se mye tv de dagene. Barna våres har av og til kommet hjem fra kamerater der de forteller at de har sittet på rommet til vennene og sett filmer som de aldri villet få se her hjemme. F.eks Star Wars 3 som er rimelig dyster og skummel. Jeg vet at de ikke lyver, for de gjenforteller scener fra filmene som jeg kjenner igjen. De forteller også om tv-spill som har 18 års aldersgrense med mye vold og sånt som de aldri ville fått lov til å spille hjemme hos oss.

 

Så nå lurer jeg litt, er vi virkelig veldig strenge, eller er det andre foreldre som er veldig slappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg reagerte litt på her, er at det var mye "får ikke lov..". Kan være at det bare er formuleringen din her inne, men tenk litt på dette :)

 

Ellers syns jeg det skal være forskjell på inntider og leggetider for en på 7 og en på 9. Det ER forskjell i alder, og eldste spesielt må få føle seg eldst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres fornuftig ut:) Nå er min eldste blitt 13, så tidspunktene har endret seg noe. Men har ganske strikte regler på ting.

 

Unger sitter altfor mye inne foran en skjerm og lærer seg ikke å aktivisere seg selv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snålt at en 7-åring og en 9-åring må legge seg samtidig. Når la 9-åringen seg når han var 7-år?

Det er, som nevnt over her, forskjell og en 9-åring bør få lov til litt mer enn lillebror og lillesøster.

 

Ellers så var det mye "får ikke lov".... Sier du "nei" mange ganger iløpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest formulering her inne ;) Vi prøver å ha fokus på alt de har lov til, men nå skulle jeg jo ramse opp ting de ikke har lov til.

 

Ellers å vil faktisk barna legge seg samtidig. Vi forsøkte en periode å legge eldste 15-30 min etter minste, men det ble bare til at minste lå våken og ventet på eldste, og eldste hadde masse ha ville fortelle minste, og så tok det enda lenger tid før de faktisk sovnet. De deler altså rom. Og er veldig knyttet til hverandre.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på omtrent det samme lenger oppe :) Sier ikke ofte nei i løpet av en dag, vi prater mye sammen og finner på masse gøy med barna, men maser de på noe de vet de ikke får lov til, så får de jo nei da. Med en forklaring på hvorfor.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, når de har det sånn, så blir det jo litt annerledes :) Men du bør ha det i mente, for om et par år blir den mentale forskjellen mellom dem større :)

 

Jeg har selv snart voksent barn, i tillegg til noen yngre :)

 

første NN som svarte deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal flytte om en stund, og da får de egne rom. Tenker det vil være naturlig å la eldste legge seg senere da :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være noen av delene da? Dere har de regler som passer best for dere, mens naboen har regler som passer for dem:) Alt med måte sier jeg, og legger meg ikke oppi hva naben gjør.

"Man skal ikke plage andre,

man skal være snill og grei,

og forøvrig kan man gjøre som man vil:)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig i dine regler her HI. mine barn er 3 og 5 år da, men de har samme regler bortsett fra at de må være inne kl 18.30 og legger seg kl 19.00 og 19.30. Ja, å så leser de ikke bok da:p hehe... men ellers så høres det bare fornuftig ut at barna må ut å leke seg og være aktive i stedet for å sitte inne å se på tv. Jeg føler at jeg er mye strengere enn mange andre foreldre ja, men jeg skjemmes ikke av den grunn. mange som sier til meg at jeg er så streng, men jeg sier at jeg er egentlig ikke det, jeg er bare konsekvent på det jeg har sagt at er lov og ikke. noen ganger er jeg slepphendt i spesielle tilfeller, men det skal man også være. da tenker jeg på om det er bursdager og vi er borte til venner o.l

 

Hvorfor har 9 åringen bruk for å sitte oppe 30 minutter mer enn 7 åringen? hvis de er klare for senga og liker å legge seg sammen så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres hel normalt ut! Ingen barn tar skade av trygge rammer, forventninger og grenser. Stå på hi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen interesse i å leke politi for barnet vårt, hun er ute så lenge nabobarna er det, og vi foreldre har blitt enige om at halv ti er passe innetid for 10/11 åringene våre. Hun regulerer tiden sin godt, og spiller litt på Wiien sin, går ut og leker, kommer inn, ser litt på TV, går ut på trampolinen osv.. Hun bor her, det er hennes hus like mye som oss, så å begynne å ha regler om alt mulig er ikke helt vår stil. Hun lærer rett og galt av oss, selvfølgelig, men ellers er vi mer som et familieteam enn at vi er foreldre og hun er barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at det skal være forskjell på voksen og barn. barn har ikke evnen til å bedømme selv hva som er best for dem. ikke at jeg sier at de tar skade av å se på tv eller spille wee.. men nå har vi 6 mnd med vinter,kulde og mørke og noen mndr med regn og surt vær, så når det er godt vær og oppholds, så synes jeg at vi kan benytte tiden ute! hanlder ikke om å leke poiliti mener jeg at barna har klare regler for legging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du virker så kjempe streng, uten om dette med utetiden og legge tiden i sommerferien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alt her var "normalt", men med de innetidene frarøver du ungene kvalitets leketid med andre unger.

 

I sommerferien er det jo helt faktstisk kjekt for ungene å få være litt senere opp enn normalt, springe rundt med vennene sine og finne på artige ting. Lyst og fint, perfekt for lek i skogen, fotball, piknic and the list goes on.

 

Her må 6 åringen inn 21.00 nå, frem til påske var det 19.00 så utvidet vi til 20.00 fra april-juni, og nå skolen begynner blir det innetiden igjen frem til det begynner å bli kaldere.

 

Mine beste minner fra barndommen er lyse sommerkvelder sammen med ungene i gaten :)

 

Men, super strenge totalt sett synes jeg ikke dere er!

Ungen har godt av faste rutiner og klare rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell selvfølgelig! Men så lenge hun regulerer sin egen tid fornuftig, så får hun bestemme mye selv. Er det pent vær er hun gjerne ute og leker hele dagen, regner det, som i dag, er de litt ute og mer inne. Akkurat nå har hun besøk av en venninne og de sitter og prater og leker inne på rommet hennes.

 

Anonymen du svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge ungene, og voksne for den del, kan være oppe er jo avhengi av når de står opp. Det er ikke bare kveldene som er lyse og fine om sommeren, det er morgenene også. Grunnen til at mange foreldre lar ungene være lenge oppe om sommeren er vel ofte at de håper at de skal sove lngre om morgenen. Når foreldrene ikke kommer seg i seng i tide er det mer behaglig at ungene også sover lenge om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger!

 

Jeg har tenkt litt på det med utetid nå om sommeren, men problemet er at de våkner før fuglene fiser uansett når de legger seg. Og våkner de ikke selv, blir de vekket av lille på 1,5 år som ikke klarer å være stille om morgningen selv om vi hysjer på henne. Dermed blir de sure, krangler, sloss, vi blir kjeftete osv. Da synes jeg det er bedre å få dem i seng slik at vi har hyggelige dager sammen der ingen er trøtte og sure. Det er heller ikke så mange barn her vi bor, bare 2 til på deres alder, så de reagerer ikke så veldig på at andre er ute lenger enn dem. Når vi flytter blir det mange flere barn i nabolaget, og da må vi kanskje la dem være lenger ute likevel og heller "tvinge" dem til å sove lenger på en eller annen måte.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...