Gå til innhold

Har mannen min en hjerneskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er ganske distrè av seg. Men det er nå en ting. Av og til blir jeg bekymret.

Det tok ham f.eks flere år å huske bilveien ut til foreldrene mine,selv om den ikke er vanskelig. Jeg måtte alltid gi beskjed om at han skulle svinge av i rundkjøringen.Sånn som normale folk ville ha husket etter en gang eller to.

Da han var liten glemte han veldig ofte igjen ryggsekken sin på skolen. Han vet ikke nødvendigvis hvem kristin halvorsen er eller husker at det er nav som betaler ut penger når en går i permisjon. Han sier selv han har vanskelig for å tenke klart når han snakker i tlf. Ellers er han ganske så normal, men av og til begynner jeg virkelig å lure på ham! I går måtte jeg be ham bremse ned,da hadde han ikke sett de røde lysene rett foran på veien! En vei som vi ofte kjører også.

Noen der ute som har forslag til hva som feiler ham? Dette er jo ikke bare å være normalt distrè?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, noen er jo ekstremt distre uten at det nødvendigvis "feiler" dem noe spesielt.

Når det er sagt, er det jo slik at mennesker som over tid har store vansker knyttet til konsentrasjon og oppmerksomhet kan ha ADHD. Det er en diagnose som ofte gjør at en har større vansker enn andre ift å huske rutiner - det kan for eksempel bli vanskelig å huske veien til et sted selv om en har kjørt der mange ganger før (eller å huske at skolesekken skal hjem hver dag...).

Hvis han selv føler seg plaget av sin distrehet, kan han jo ta det opp med fastlegen og eventuelt be om en utredning for en eventuell ADHD-diagnose. Mange med ADHD kan få god effekt av medisinering med sentralnervestimulerende medikamenter (f.eks Ritalin eller Concerta), dersom han skulle utløse diagnosen og selv ønsker å prøve ut medisiner.

Lykke til.

Skrevet

Høres ut for meg som dette kan være begynnende alzheimer, ville i alle fall fått det undersøkt for og utelukke evnt nevrologiske lidelser!

Skrevet

Han har også store problemer med nakke og rygg. Og det er noe han føelr setter ham ut psykisk. Men siden han har vært så distrè da han var liten også,tror jeg ikke det kan være årsaken.

Kan han ha ADHD da? Jeg trodde de personene var hyper av seg..han er treig og distrè. Han sier han har et stort sinne da. Som han holder inni seg..

Skrevet

Disse diagnosene er i forandring om dagen, jeg har en nevø som fikk diagnosen add, da har de konsentrasjonsproblemene og distreheten men mangler hyperaktiviteten. Men nå tror jeg ikke det er noe som heter add lenger? Men det har vel bare fått en annet navn?

Skrevet

add...må sjekkes ut! HI

Skrevet

Takk for bra linker. Her var det mye å sette seg inn i. Jeg er ikke sikker på om han har problemer med sosiale koder da. Han liker ihvertfall å være midtpunkt og best, men han har sosial kontakt veldig sjeldent på grunn av at det alltid er noe som er viktigere. Og så blir han satt ut med en gang kvelden nærmer seg,da blir han dautrøtt.Så han må alltid gå hjem tidlig,mens han er på topp.

Da han var liten hadde han problemer med å skrive av tavlen. og læreren sa han var særdeles kvikk og hadde mye bra i hodet, men han så ikke ut til å få det ned på papiret.

At han har dårlig finmotorikk stemmer kanskje. Noen har oppfattet ham som klumsete i bevegelsene,selv om jeg ikke har tenkt over det. Skriften hans ser ut som barneskrift fra tredjeklasse. Men gym har faktisk vært det faget han har gjort det best i da,han var god på løping.

Ellers har han alltid følt seg anderledes da..

Skrevet

Det skal langt mer til for at man skal konkludere med at en ung person har begynende Alzheimer. Hos de helt unge kommer symptomene da ofte som personlighetsendringer heller enn hukommelsessvikt. Dessuten har han jo hatt problemer siden han var liten.

Han kan snakke med legen sin om å utredes for ADD. Det er ADHD uten hyperaktivitet.

Skrevet

Ja,jeg tror ikke det er alzheimers. Kan også nevne at han har et veldig godt ordforråd,kan fremmedord som de færreste kan. Men lesing er ikke læremåten hans, han må se video eller høre lydbok for å lære best.

Han blir ansett som både veldig inntelligent og litt mindre innteligent. Han har mye i toppen ihvertfall, men han føler vel at han sliter hardt for å lære seg ting,mens andre kan få det nærmest gratis, men gidd ikke lære seg noe.

Skrevet

Det er et karaktertrekk ved ADD at de som lider av det har høy intelligens men problemer med å sette det ut i praksis grunnet manglende konsentrasjon og problemer med hukommelse. Min samboer har vært under en slik utredning nylig, men det ble konkludert med at han ikke hadde det.

Skrevet

12:21 var HI. En annen ting er at sånn som i fysikk f.eks, forstår han veldig godt sammenheng og hvordan ting fungerer, men ikke hvordan han skal utføre regnestykket kanskje, mens andre som ofte bare forstår hvordan det skal utføres, men ikke hvordan det egentlig fungerer.

Takknemmelig for innspill:)

Skrevet

Ja,da kan det jo høres ut som vi er på sporet av noe.HI

Skrevet

Jeg som har snakket om ADD før:

Min mann har aldri klart å fullføre skolen, han skjønner seg ikke på utregninger osv. Men han vet med en gang svaret, og jobber til daglig med intrikate utregninger som de fleste ikke klarer., Han gjør ikke utregningene, men ser svaret. Han skjønner også, nesten intuitivt, fremmedspråk, men har aldri klart å gjennomføre en eksamen. Han er veldig distre, og kommer aldri tilbake fra butikken med det han skal kjøpe. Slik jeg ser det så er det som om at hjernen hans er overloaded. Den er så full av tanker og ideer at hverdagens tjas og mas ikke får plass.

Skrevet

Hvis han klarer utregninger som ingen andre klarer bare ved å vite svaret høres han jo ut som en med savant syndrom. Mannen min er ikke sånn da,men det andre er likt med din:)

HI

Skrevet

Mannen min er definitivt ikke autist :)

De regnestykkene han gjør er ikke så kompliserte at andre ikke klarer dem. Det er regnestykker om dimensjoner og rom som de fleste snekkere behersker, eller dem som har gått mattefag. Men min mann skjønner det av logikk fordi han er god på faget sitt, men han bruker ikke formlene, for han har ikke lært dem :)

Han er også veldig sosialt intelligent, og har et stort nettverk - han bir på magisk vis kompis med alle han møter. Og når vi spiller TP har det skjedd at jeg ikke engang har kommet meg ut av midten før han er ferdig :/

Skrevet

Jeg ville nok undersøkt det de over har foreslått med add og andre ting.

Kan også vurdere et besøk hos en kiropraktor med spesialisering i nevrologisk rehabilitering (ikke bare "vanlig" kiropraktor) da ubalanser i nervesystemet kan gi mange "pussige" problemer.

Det kan være en ekstra grunn til det siden du skriver at han har mye problemer med rygg og nakke. Langvarig smerteproblematikk kan (i tillegg til ubalanser i nervesystemet) også gi problemer med innlæring og hukommelse fordi hjernen er mer opptatt av smerten enn av andre ting (ikke psykisk, men rent funksjonelt).

Det finnes ikke så mange av disse kiropraktorene i landet, men i Oslo-området er det minst to, mener å ha hørt at det er en i Bergen også, andre har jeg ikke oversikt over, men vet det finner flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...