Gå til innhold

Er det bemanningen i barnehager som ikke er forsvarlig, når det skjer alvorlige ulykker, som for eks med Daniel.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på denne saken:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10096705

 

Normal norm er ca 6-7 store barn per voksen. Men da er det færre voksne på avd tidlig på dagen og sent på dagen, og i tillegg under de voksne sine pauser, og av og til møter. Det er også færre voksne per avd når en av de voksne skal lage mat eller ta oppvasken. Under pause så kan det for eks være bare 2 voksne på 26 barn. Hva synes du er en forsvarlig norm på antall barn per voksen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke nødvendigvis slike tragiske ulykker skjer grunnet underbemanning. Hvor mange ganger i løpet av en dag slipper du treåringen ut av syne noen minutter? Det er ikke mer som skal til...

 

Når det er sagt, synes jeg det bør minst være en voksen pr 6-7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje de tror de har fjernet alle farlige ting, og lar barn leke alene ei stund. Og så viser det seg kanskje at noen større barn har vært innom barnehagen etter stengetid, og kastet fra seg en hoppestrikk. Noe som er veldig farlig for barnehagebarn.

 

I prinsippet bør barnehageansatte alltid overvåke barna, men det blir også feil på en måte at de skal sitte og stirre på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemanning er en ting, andre ting er ansvarsfølelsen til de ansatte. De er faktisk ansvarlig for sikerheten.

Man må være sykepleier for å legge paraceter og sovemedisiner i en dosert, ettetter liste fra lege. Men å ha total ansvar for en sjokk med andre sine unger kan alle ha.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell vil dessverre alltid skje.Også i barnehager. Man kan ikke vente at unger skal leke, lære og utvikle seg, og samtidig være 100% sikret fra skade. Jeg vet om barn som har fått hjernerystelse av å snuble i sine egne ben og skalle i et bord, som har brukket en arm etter å ha falt fra en sofa og som har vært nære ved å bli kvalt av et skjerf som hang seg fast i en kvist. Alt dette skjedde med barn som var sammen med foreldrene sine da det skjedde.

 

Det er naturligvis utrolig trist når slike ulykker skjer, men det er en del av realiteten. Samme hvor mye personale det er i en barnehage, så vil det skje ting man ikke ønsker. Samme hvor mye man jobber med sikkerhet og trygge lekeområder, så kan man aldri sikre seg mot alt.

 

Når det er sagt, så burde politikerne tenke grundig over denne hendelsen, og lese artikkelen en ekstra gang neste gang de legger fram et forslag om å redusere grunnbemanningen og kutte i budsjettene til barnehager. 3 små og 6 store pr. voksen er greit, og mulighet for å sette inn vikar under ferie og avspasering ( for det er egentlig ikke "lov").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener 02.27.. Er det ikke lov å sette inn vikar når vi på grunnbemanning i barnehage har ferie eller avspaserer?

Og syns du det er greit med 3 små og 6 store på en voksen? Bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bemanning er for lite og de fleste ansatte i barnehagen er mer opptatt og drikke kaffe og prate seg i mellom enn å passe på barna.Dette har jeg selv opplevd.

Det skal ikke skje ulykke i bgh.

De ansatte skal være der for barna uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste ansatte er mer opptatte av å drikke kaffe og prate", foreslår at du bytter barnehage eventuelt prøver å få et videre syn på barnehagepersonalet i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn hadde ikke eg valgt barnehage,er ikke intresert å utsette mitt barn til ansatte som er mest opptatt å drikke kaffe/tea og prate og ikke kan ha oppsyn på barna.

Det har vert så mye ulykke,dødsfall og att på til "glemt barn" i barnehage at eg ikke har noe tilitt til dem.

Og det er for lite voksne pr barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At personalet er mest opptatt av å drikke kaffe og skravle er jeg overhodet ikke enig i, om det er oppfatningen du har så BYTT BARNEHAGE!

 

Jeg synes ikke bemanningen i barnehagene er så gal, men uhell kan skje uansett hvor mange voksne de er. Det skal så lite til..

 

Har selv opplevd å måtte hente en skadet unge i barnehagen, hun danset, falt bakover og slo hodet i en bokhylle. Selv om det var 4 voksne rett ved siden som alle så det som skjedde kunne de ikke forhindret ulykken uten å ha nektet baret å danse rundt.

 

Unger må få bevege seg, de må få løpe, klatre, herje og leke, da vil ulykker skje av og til. Noen ganger blir det et brekt bein, andre ganger hjernerystelse og hull i hodet (jenta mi måtte sy flere sting i bakhodet). Ulykker kan skje hjemme og i barnehagen...

 

Men når det er sagt så er det uhell som er veldig unødvendige, hva gjør en hoppestrikk i klatrestativet, og hvorfor har de snorer på rullgardinene? Slike potensielle kvelningsfarer burde fjernes fra barnehagen, der må de ansatte være våkne og bruke hodet. Man skal ikke krisemaksimere og overbeskytte, men det skader ikke å tenke "tenk om-" av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før hadde vi ikke lov til å sette inn vikar for å dekke opp for ferie og avspasering, fordi det skulle bare tas ut når det er forsvarlig for driften. Vet ikke hvordan det er andre steder, og jeg jobber ikke i barnehage lenger.

 

Ja, jeg synes, 3 små ELLER 6 store pr. voksen er greit og forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge artikkelen så er det ingen som vet hvor lenge Daniel hang i hoppestrikken. To andre barn forsøkte å redde ham mens et tredje barn varslet de voksne.

 

Dette er helt forkastelig, og er definitivt IKKE en ulykke som kan skrives på kontoen "kan skje". Her har personalet sviktet totalt ved ikke å ha kontroll på barna. Med kontroll mener jeg ikke å henge over dem til enhver tid, men øyekontakt og ikke minst aldri la så små barn være alene med et hoppetau.

 

Jeg føler med foreldrene, og håper at de som var på jobb denne dagen stilles til ansvar. Sånn kan vi ikke ha det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politiet etterforsket ulykken, og har nå henlagt saken.

 

- Bevisene taler med styrke for at det ikke har skjedd noe straffbart, sier politiinspektør Ingar Bøen ved Sunnmøre politidistrikt til VG." fra artikkelen

 

Om de som har etterforsket saken mener at det overhode ikke har skjedd noe straffbart, så er det ganske friskt av en som ikke var der og som ikke vet mer enn det avisene skriver, å mene at personalet er ansvarlige og bør straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg får helt vondt i magen av sånne historier...

Men jeg tror ikke det nødvendigvis bemanningen det er feil på.

 

Mange ulike faktorer spiller inn. En hoppestrikk har ingenting i et klatrestativ å gjøre. Persiennesnorer har ingenting i en barnehage å gjøre. I likhet med at det må ha gått endel minutter mellom da personalet sist så ungen, til de fant han.

 

Og jeg blir vettskremt av å tenke på at det er mulig!

Har en toåring som går i barnehage. På slutten av dagen er der stort sett bare en voksen på hans avd. Denne voksne skal da passe på de barna som er igjen og i tillegg snakke litt med foreldre som henter.

 

Flere ganger har jeg funnet han "alene" ved et lekeapparat. Er ok om han "bare" kan falle og slå seg, men slike klatrestativer med tau/plastnett er jeg livredd!

 

Falkeblikket mitt kommer nok til å saumfare avdelingen for farer når han skal tilbake etter ferien;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du giddet å lese hva jeg skriver, så hadde du sett at det står stilles til ansvar. Hvis du mener det er synonymt med straff så får det stå for din regning.

 

Når det ligger og slenger ett hoppetau og treåringer leker uten tilsyn så er det kanskje ikke straffbart i lovens forstand, men det er totalt uansvarlig og det ansvaret må barnehagen ta, om ikke annet moralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver. Hva mener du da med å "stilles til ansvar"? Hva mener du skal skje med dem, som da ikke er synonymt med en straff?

 

Det var forøvrig et hoppestrikk, og ikke et hoppetau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, oi,oi.. Den kaffekoppen du oppi her påstår at de som jobber i barnehagen er så opptatt av, den har vært strengt forbudt i alle de barnehagene jeg har hatt praksis i. er akkurat ferdig med førskolelærer utdanning.

 

De fleste utfører jobben sin som de skal og er fokusert på barna. men det skal jo ikke mange minuttene til alene før noe kan skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du plutselig ser hva jeg skriver 14.10.

 

Det er flere måter barnehagen kan stilles til ansvar på, både moralsk, økonomisk og juridisk. I et sivilt søksmål er kravene til bevis forskjellige fra en straffesak.

 

At barn leker alene med et HOPPESTRIKK uten tilsyn av barnehageansatte, og at de heller ikke hører hva som foregår mens disse tre barna forsøker å redde fjerdemann, er merkelig.

 

Har selv jobbet i barnehage og var det noe som sto sentralt, så var det at man alltid skal se barna som et minimumskrav.

 

Slike ulykker verken kan eller bør skje, og det hadde vært interessant å vite hvor de voksne befant seg mens dette skjedde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...