Gå til innhold

Er det normalt at nære venner blir fornærmet over at man velger å ikke drikke på fest?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fremdeles noen venner som ikke har barn, som jeg setter pris på, og det har fungert greit, selv om vi lever to forskjellige liv. Men en litt kjedelig opplevelse her, for følte at personen ble skuffet og fornærmet fordi jeg valgte å kjøre på en fest som var litt spesiell for denne personen. Jeg har gode grunner for valget, men allikevel ble det en greie ut av det, mye mas og en del dårlige kommentarer om min mann, som ikke hadde noe med dette å gjøre. Kjenner jeg ble skuffet, men usikker på om jeg skal ta dette som et tullete utbrudd, eller om jeg skal ta det opp og fortelle at dette ikke føltes greit.

 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt det opp.

I mine øyne er det ikke normalt at venner blir fornærmet av slikt. Man skal respektere hverandres valg uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner med barn og har mange venner uten barn, men det er ingen i min omgangskrets som bli sure eller fornærma når noen ikke drikker på fest. Er ingen som bryr seg om man drikker eller ikke.

Høres merkelig ut at noen lager stor ståhei for det å ikke drikke alkohol. snodige folk. Men jeg hadde ikke orket å ta det opp nå. Kanskje neste gang de finner på slikt tull enten mot meg eller mot andre som velger å ikke drikke på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd før å føle at jeg må begrunne eller forsvare slike valg, så jeg ble litt ukomfortabel. Værste var egentlig at hun fremstilte mannen min som dårlig, jeg forsøkte å blåse det vekk og si at det ikke var tilfelle. Ønsker ikke å diskutere det foran alle de andre heller. Kunne vært en artig spøk om ikke hun holdt på videre med det og jeg fikk følelsen av at det ikke bare var en spøk.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på grunnen din. Dersom ei av mine beste venninner hadde latt være å ta noen glass vin sammen med meg på f.eks 30-årsdagen min, ville jeg blitt veldig skuffet dersom hun ikke hadde hatt en veldig god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, 16:36? Blir bursdagen bedre av at venninnen din drikker vin? Blir bursdagen mindre verd om venninnen din drikker cola?

 

Skuffet over at noen ikke ønsker å drikke vin eller annen alkohol? Man kan faktisk kose seg og ha det morsomt uten alkohol. Man kan også sette pris på venner og feire dem uten å drikke vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med 16.36 jeg... Hvis dette var et viktig kalas eller liknende, inviterer man gjester man ønsker å feire med å ha det moro med - sjåfører er ikke like moro. Høres kanskje dumt ut, men sånn er det bare...

 

Virker som om venninnen din har en mening om mannen din (f.eks at han ikke "lar" deg drikke) og hun fikk "bekreftet" dette da du valgte å kjøre...? Synes du skal ta dette opp med henne og sette henne litt på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det var en god grunn, og jeg var også med hele veien, var i godt humør og var med på alt av leker og utfordringer.

 

Men ja, det var en spesiell anledning.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er avholds, og har ikke smakt noe alkohol på en del år. Dette vet alle mine venner om, og det har aldri egentlig vært et tema. Bortsett fra feiringen av min 30 års dag, da en av mine beste venner ble småsur fordi jeg ikke ville drikke vin sammen med henne. Hun dro også fram en alkoholfri vin, og skjønte ikke hvorfor jeg ikke i det minste kunne drikke den. Jeg hater smaken av vin, og DET har absolutt ikke noe med alkoholen å gjøre! :P Uansett; dagen derpå, i edru tilstand, ble det ikke sagt mer om saken, og jeg kan ikke si jeg har ofret den mange tanker i årene som har gått! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er avholds er jo saken selvsagt en helt annen. Men dersom man ellers pleier å drikke litt, men lar være i en venninnes feiring så er det ikke helt greit syns jeg.

 

16.36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel heller omvendt ... at noen blir fornærmet over at noen andre drikker for mye. snodig venninne du har. tipper at du er gravid, så vent med å ta det opp med henne til du gjør det offentlig, da kan du riktig gni det inn at grunnen til at du valgte å ikke å drikke, var pga graviditet, og du syns at det er umåtelig ufint av henne å presse folk til å drikke alkohol . ikke alle som er gravide til en hver tid, noen kan faktisk bestemme seg for å ha en hvit uke / måned fordi de merker at alkoholen begynner å ta litt for mye av deres tid og penger.

 

hun burde skamme seg, den venninnen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som blir sure fordi andre ikke drikker alkohol er enten særdeles lite intelligente, eventuelt påfallende umodne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man en god grunn syns jeg det er helt greit. Det burde egentlig være greit uten god grunn syns jeg av prinsipp, men kjenner følelsene ikke er helt med der. Jeg er en av de få av mine nærmeste venner som faktisk har barn, og selv om jeg kanskje burde være voksnere enn som så vil jeg gjerne slå meg litt løs og bli litt full når jeg først er ute. Da er det litt skuffende hvis få eller ingen av de andre på festen (spesielt når det er de nærmeste vennene mine) er i det humøret og stemningen aldri hever seg, spesielt siden jeg er så sjelden ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...