Gå til innhold

Føler jeg ikke blir hørt av lege/jordmor


~ Kali ~

Anbefalte innlegg

Har vært skikkelig dårlig helt siden jeg ble gravid, og når jeg har fortalt lege/jordmor om det så bare avfeier de det fordi jeg er gravid og det skal liksom være sånn.

Jeg har hatt lavt blodtrykk hele veien(vet det er normalt), hadde skikkelig kvalme med oppkast i begynnelsen før det avtok, men så begynte jeg å kaste opp igjen forrige mnd, var da ikke kvalm. Nå virker det som det har gitt seg igjen. Det kan jeg egentlig leve med, men jeg er svimmel stort sett hele tiden, og har lett for å besvime. Jeg har besvimt flere ganger, og vært sengeliggende utrolig mye av tiden for jeg orker ikke gjøre noe og blir skikkelig svimmel, uvel og ustødig på beina når jeg står/går og til og med når jeg sitter. Jeg har fortalt dette til både lege og jordmor, men begge sa det var vanlig siden jeg er gravid, og jeg har derfor bare gått rundt å hatt det sånn i mange mndr nå.

Jeg har også problem med å gå opp i vekt, har ikke lagt på meg en eneste kilo på 3-4 mndr, dette var jordmor litt bekymret for, men jeg fikk bare beskjed om å spise mer. Men problemet er at jeg ikke har plass til mer mat enn det jeg allerede presser i meg. Blir mett etter en skive til frokost, og trykker i meg det jeg klarer til middag. Etter det så sier kroppen "stopp" og jeg kan da ikke spise noe mer uten å kaste opp.

 

Høres dette normalt ut for dere? Tenker da spesielt på det med svimmelheten og besvimelse. Er det som plager og bekymrer meg mest, og sambo er ganske bekymret for det også. Han går å passer på hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest isimagen

Dette minner meg veldig om de symptomene jeg hadde når jeg hadde jernmangel anemi. Det er veldig vanlig av jernlagrene tappet i løpet av svangerskapet fordi babyen tar endel. Har legen sjekket Ferritin og HB ved å ta en blodprøve på deg i begynnelsen av svangerskapet?

 

Det er lurt å få sjekket ferritinnivåene både i begynnelsen av svangerskapet og rundt uke 25-30 slik at man rekker å behandle en evt jernmangel før fødselen. Jeg hadde ihvertfall aldri klart en fødsel med jernmangel - man har rett og slett ikke energi i kroppen, helt elendig kondis og jeg fikk i tillegg pusteproblemer ved fysisk aktivitet. Var mye kvalm og svimmel, måtte spise ofte.

 

Min lege skrev ferritinnivået (Ferr) mitt i feltet for "merknader" på helsekortet mitt ettersom det ikke er et eget felt for dette. Så du kan jo se om han/hun har notert noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe på merknadene, bortsett fra at jeg har liten vektoppgang. Har tatt en blodprøve i begynnelsen, da fikk jeg et ark i posten med resultatet. Det stod hvilken blodtype jeg har og noe annet(husker ikke helt hva det var) Etter dette har de rett og slett ikke gadda å sjekke noe mer uansett hvor mange ganger jeg nevner plagene. Og det går jo veldig mye utover hverdagen min.

 

Skulle vel kanskje ha kontaktet sykehuset istede, der ble jeg grundig sjekket sist jeg gikk gravid. Da hadde jeg skikkelig sterke magesmerter gjennom hele svangerskapet, og da sjekket de alt de kom på og jeg hadde flere ultralyder for de ville følge med på barnet. De fant ut av problemet 4 mndr etter fødselen den gang, viste seg at det ikke hadde noe med svangerskapet å gjøre i det hele tatt, men de sjekket både meg og babyen ofte, og det var ganske betryggende, selv om de ikke fant ut av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til fastlege og forlang blodprøve..

Hadde det tilnærmet likt og mineralbalansen min var svært lav. Noe var innenfor referanseverdi men lavt...

Så var det bare å begynne å spise kostilskudd. " uker etterpå var jeg betydlig bedre :-)

Jeg hadde for lavt ferretin, kalsium, magnesium og b12.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isimagen

Ja, jeg ville også dratt til legen igjen og mast mer på dem. Evt bytt fastlege eller få tatt prøvene på en privatklinikk. IKKE finn deg i å bli overtalt til at dette er helt normale symptomer.

 

Du kan jo begynne å ta jerntilskudd og multivitaminer uansett, hvis du ikke gjør det fra før. Kanskje har du ingen vitamin- eller jernmangel, men det skader ikke å ta tilskudd med mindre du allerede tar andre typer kosttilskudd samtidig (da kan du få for mye). De fleste gravide har litt lave jernnivåer og i Danmark blir alle gravide bedt om å ta tilskudd av jern hele svangerskapet uten at de sjekker Ferritin først.

 

Kan jo kanskje ta kontakt med sykehuset, ja - men jeg trodde de bare sendte deg tilbake tilfastlegen fordi du ikke er "deres" før de siste ukene før fødsel og de første ukene etter fødsel?

 

Uansett, lykke til! Skriv en oppdatering her etterhvert - hadde vært interessant å høre hva som skjer videre og hva som er årsaken til symptomene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på nesten samme måte... eneste er at jeg mangler å svime av., men jeg reiser meg veldig forsiktig og blir jeg veldig svimmel så finner jeg fort frem til senga. Var slik i første svagerskap også og følte at jeg ikke helt ble trodd.... men at jeg overdrev litt symtomene.

 

Har det på samme måten nå og har tatt en haug av utvidede blodprøver, mange UL pga andre ting som bla blødning... så vet at alt er "normalt" med meg og den lille har det bra.

 

Slår meg til ro med at noen av oss bare ikke er så gode på å gå gravide ;) kroppene våre liker det rett og slett ikke :( Fordelen jeg fikk var at så fort ungen var ute sist hadde jeg MASSE energi. Dusjet et par timer etter fødselen, var nede i kaffeteriaen og handlet snop :) og alt var toppers :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...