Gå til innhold

Drittunge som ikke vil høre etter:(((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er rett og slett blitt umulig, hun er 7 år og tror hun er voksen:(

I dag spurte hun om og få låne mobilen min, jeg sa nei da hun ikke har behov for noen mobil når hun er ute her vi bor. Så har det altså seg slik at jeg tydeligvis har sovnet av på sofaen etter middag og hun har tatt mobilen min selv om hun ikke hadde lov.

Hun har tidligere drevet og tatt bilder av alt mulig og lastet ned en haug med diverse applikasjoner.

Jeg kjenner det holder på og klikke for meg og når hun kommer inn så blir jeg ikke blid, men hvordan ta dette opp med henne på en saklig måte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en saklig måte sier du. Ja, da bør du nok slutte å si drittunge når du refererer til barnet ditt. Kjenner faktisk at jeg ikkke klarer å ta deg seriøst. Kan du ikke forklare henne på en fin måte istedenfor å kjefte. Du kan fortelle at mobilen har en verdi og at det koster å bruke en mobil.

Skrevet

Haha,, hun skal da så visst bli tatt seriøst fordi hun kaller ungen sin en drittunge.. D må da være lov så lenge hun ikke sier det til henne. jenta har provosert henne og gått over streken med å ikke høre etter. Jeg tror jeg hadde kallt henne inn så fort jeg hadde funnet ut at den manglet og ikke latt henne fått gått ut igjen i kveld for å si det slik. snakk rolig o behersket så er det saklig nok.

Skrevet

Drittunge fordi hun har lånt en mobil? Hehe, jaja....du har mye å se frem imot jenta mi;-)

Hugser en jeg jobber med sa at barn under 10 år er rene drømmen. Og jammen stemmer det!

Skrevet

Du trenger ikke være så saklig. Datteren din stjeler fra deg. Du har til og med sakt nei rett før. Jeg synes en helt naturlig konsekvens bør være at hun mister noen privileger hun har hatt. 3 dager helt uten TV eller data, 2 dager uten å få treffe vennene sine eller noe i den dur. Når det er gjennomført kan dere heller sette dere ned og prate om mobilbehovet og mobilvett. Kansje hun kan bruke et vanlig kamera til å fotografere, lær henne å gjøre det skikkelig, hjelp henne å redigere og forklar henne hva hun kan ta bilder av og hva som ikke er OK.

Aplikasjoner ol synes jeg hun er for ung til å vurdere selv, men om 2-3 år vil det nok heller være mer aktuelt at hun får egen telefon. Da blir denne problemstillingen mer aktuell.

Ellers er det sikkert lurt å legge inn en god kode på din telefon nå. Så lenge hun ikke kan koden får hun heller ikke brukt telefonen og hun blir heller ikke fristet til å ta den.

Skrevet

Joda, barn under 10 år er som en drøm.. Enten en god drøm, eller et mareritt.. hehe

Jeg, derimot, forstår deg, HI.. Hender det renner over her også gitt.. Jeg er god mor, men kanskje ikke alltid heeelt pedagogisk riktig til enhver tid. Mangler ikke på kos og klem, ros, kjærlighet og oppmerksomhet, men herregud så forbanna de små trollungene mine kan gjøre meg innimellom ;)

Skrevet

Enig!

Det er lov å bli sint på barna, selv om det er nettopp det de er. Vi er tross alt mennesker.

Og barn har ikke vondt av å lære at foreldre (og andre) kan bli sinte, å være sint er en følelse. Man skal ikke være redd for å vise følelser. Mener da å vise at man er sint ved kanskje trampe litt, streng stemme osv, IKKE ved å rive tak i ungen og riste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...