Gå til innhold

Noen som har blitt tvunget til å ha barn i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En får vel ikke velge barnehage selv, hvis barnehage blir et pålagt hjelpetiltak?

Blir en mye uglesett da, av de ansatte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at om du er samarbeidsvillig så har du et ord med i laget om valg av barnehage. Og nei, jeg tror ikke de ansatte vil uglese deg. Det er mange grunner til et hjelpetiltak og de er nok langt mer vant til slike ting enn man skulle tro. Det vil nok gå så bra skal du se:)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og det er ingen grunn til at du skal bli uglesett i barnehagen. Det kan være at dere blir fulgt opp mere enn andre barn, det skal du ikke ta negativt.Hvis barnevernet eller andre instanser er involvert i hjelpetiltaket, er det vanlig at det er samarbeidsmøter med foreldre, barnehage og alle instanser. Hos oss er det kun de ansatte som jobber tettest på barnet det gjelder, som har kjennskap til hvorfor barnet er i barnehagen. Ikke vær redd for barnehagen, de ansatte vil bare det beste for barnet. Vær så åpen ang situasjonen som du kan/orker med den pedagogiske lederen som har ansvaret for ditt barn. Det gjør det mye enklere for alle parter.

Skrevet

Jeg jobber som ped leder og vi har fler barn plassert hos oss som et tiltak og vi behandler både barn og foreldre på lik linje med andre. Litt mer oppfølging om det er språkvansker eller andre ting som kommer underveis. Hos oss er det bare jeg og styrer som vet hvor de kommer fra. Jeg forteller ikke de "under" meg om dette om det ikke er en absolutt nødvendighet.

Skrevet

Det er ganske mange unger som har plass betalt av barnevernet. Og det er veldig mange ulike grunner. Ped. leder og styrer vet som regel om hvem som betaler (ped.leder må skrive halvårsrapport om barnet), men det er over hodet ikke noe tema i personalgruppa!

Men det kan være kjekt for personalet å vite det om det er noe du sliter med slik at de kanskje kan tilby hjelp utover det vanlige uten at du må spørre selv.

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt barnehageplass og skyss til og fra bhg betalt av bv.

Dette pga min økonomi, som er heller trang pga min langvarige sykdom. Jeg er i tillegg alene med barna uten avlastning/samvær med far.

Min erfaring er at bv var greit nok, men de hadde jo heller aldri noen som helst grunn til å "plage" meg med noe, siden det aldri var noen bekymringer ang meg fra deres side.

Når det gjelder bhg og det at bv betaler plassen er mine erfaringer veldig dårlige.

Jeg har hatt to barnehager til barna, og i den første gikk dette ut over barnet (bare den eldste gikk der), i den andre bhg, som er en bedre bhg, hadde barna det bra, men jeg ble mødt usaklige beskyldninger. Det ble endel styr, inntil jeg sa opp bv og satte styrer kraftig på plass. Etter dette har det vært bra, og bare smil.

Min konklusjon er at det er ikke mulig å ha støtte fra bv, uansett årsak, uten at enten du som forelder eller barna blir ulgesett. Desverre. Jeg er en åpen og pratsom person, og har på alle måter bydd på meg selv i forhold til min lille kontakt med bv. Jeg har ikke informert noen annen enn styrer om at bv betaler, og har prøvd å ha en positiv og god dialog med de ansatte i begge barnehagene. Derfor syntes jeg at dette var veldig leit å oppleve. Jeg vil heller ikke ta sjansen på at bv "blir med" over i skolen når eldste skal begynne der, derfor avsluttet jeg omgående da jeg forsto hvordan dette hadde virket inn på forholdet mellom oss(barna og meg) og barnehagene.

Så nå bytter min syke mor og jeg på å kjøre dem til og fra bhg, og gruer oss til neste vinter, men vi må bare klare det fordi barna trives. Har måttet gå ned til 60% pga dette, håper at det gjør at vi klarer det.

Mine barn er 5 1/2 og 3 1/2, så det er viktig at eldste får et kontinuerlig og bra barnehageår nå før skolestart.

Jeg vet ikke hva din situasjon er, men jeg kan ikke skjønne annet enn at du bestemmer hvilken bhg og hvor mye barnet skal være der.

Jeg hadde kontakt med bv pga far i forkant av dette og da lurte de på om jeg ville ha bhg til eldste, takket jeg bare pent nei, og hørte ikke mer om det etter dette.

Slik jeg har forstått dette er bhg et veldig vanlig tiltak, da har bv litt "kontroll" på barnet og dermed deg, men for min del har det vært frivillig og uproblematisk, det har vært bhg som har vært problemet.

Jeg vil også legge til at jeg tror at det er veldig forskjell mellom barnehagene på hvor "bra" de tekler/håndterer dette. Igjen desverre...

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...