Gå til innhold

Noen med hannhunder her? Eller har erfaring med hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har overtatt en 1 år gammel hund av liten rase. Virker som han har hatt ganske fri oppdragelse men han er godheten selv da. Problemet er at han tisser inne. Både markerer og noen uhell med vanlig urinering eller hva jeg skal kalle det. Han har markert på noen møbler og tisset i senga mi, på stol, mine barns klær osv. Slik det er nå kan jeg jo ikke ta han med på besøk til noen og en blir litt låst.

Begynner å bli litt fortvilt nå og siden jeg har åpen retur er det klart jeg tenker i de baner. Er alene med barna og føler jeg må fotfølge han hele tiden og at han stjeler all tid og oppmerksomhet. Har hatt han i 5 uker og problemet har verken blitt større eller mindre.

Vil jeg klare få han til å slutte med dette? Noen gode råd på veien? Noen som har noen erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dette problemet med vår hund, men dette var mens han enda var under 1/2 år.

Jeg fotfulgte han noen dager, eller dvs rundt 1 uke. Idet jeg så at han skulle til å tisse/bæsje inne, så klappet jeg med hendene eller laget en annen høy lyd, slik at jeg fikk oppmerksomheten hans. Sa fy/nei, med streng stemme, før jeg geleidet han utenfor huset, og tok meg noen runder med han, slik at han fikk gjordt det han skulle- utenfor

Vasket huset grundig og satte matskåler rundt der hvor han hadde markert seg (de gjør ikke fra seg i matfatet sitt). Dette var måten jeg ble kvitt innetissingen/bæsjingen hans. Nå trenger jeg ikke lenger matskåler på tidligere tisseplasser, for han ble husren etter noen runder med denne behandlingen.

Skrevet

Viktig å følge han ut hver gang han har gjort noe inne, blir som å trene renslighet på hvalp, bare litt lengre trening. Må regne med at det vil bli en del løping ut i starten.

Gjerne la han være ute til han har gjort noe, også hente han inn.

Skrevet

Jeg har gått veldig mye ut med han. Han er heller ikke vant med å stå ute alene så må være med han hele tiden så tok litt tid før han klarte skjønne at han skulle gjøre fra seg, og ikke leke;)

Har tatt han på fersken de fleste gangene og båret han ut før han er ferdig. Virker som han overhodet ikke skjønner han ikke skal gjøre fra seg inne, og han har null forståelse for det å gi beskjed når han vil. Har opplevd å vært lenge ute med han før han så kommer inn å tisser.

Takk for svar :)

Skrevet

Æsj da, så ekkelt...

Jeg har hatt 14 hunder, flere av de var hannhunder, men jeg har aldri opplevd å ha en hund som markerer inne - heldigvis!!!

Dette kan enten skyldes sykdom, eller et markeringsbehov. Det jeg synes er rart er at han tisser på seg inne også, som du skriver.

Det med markering er et større problem på små hunder, enn store hunder, og jeg tenker kanskje at kastrering kunne vært en idè.

Enten kjemisk, eller skikkelig.

I tillegg er han jo kanskje fortsatt en unghund, og i en pubertetsalder.

Men jeg tenker nok at kastrering er det beste før det er gått for lang tid, da blir det vanskeligere å snu problemet.

Skrevet

Start å gnikk salmiak der han tisser, til slutt har han ikke fler steder å gjøre noe, og velger å gå ut.

Har slitt med det samme her, da vi tok over en 4 åring, men salmiak lukten er ikke godt av, og hunden vil trekke seg unna det, blir nok salmiak lukt over alt, men bedre enn konstant urin lukt og uhell hos hunden. Tok oss 3 uker med dette, men da var det slutt også.

Skrevet

Takk for råd:) Skal prøve dette:)

Skrevet

Ja, har hatt masse hunder selv og oppvokst med dem, men aldri hannhund. Og ja, det er ekkelt. Derfor jeg revurderer hele hundeholdet nå. Veldig synd, for han er en kjempehund ellers så vi blir alle å savne han så har alldeles ikke lyst gi han tilbake.

Jeg vurderer kastrering, emn det er dyrt og dumt om ikke problemet opphører. Har snakket med dyrlegen og han mente det ikke var noen garanti da uvanen kan ha satt seg. Det positive er jo at den sterke lukten vil bli borte.

Skrevet

Min erfaring er at hunder ikke løfter foten ved sykdom, skvetter her og der, men blir flau. Markering, "her bestemmer jeg", da løfter den foten så høyt at den nesten tipper over på siden. Har det vært hunder i huset tidligere, som den må markere høyere enn, og hadde han samme problem hos forrige eier?

Skrevet

Den løfter foten ja;)

Mine foreldre har en tispe som er her avogtil, og jeg har en katt. Kan katten føre til et markeringsbehov?

Hva når denne tispen til mine foreldre får løpetid? Kan den reagere med å markere da?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med hund/katt, og min erfaring er at den bare markerer der hvor det har vært andre hannhunder. Gjelder å tisse høyest :) Må jo bli lukt i huset, av en såpass voksen hund. Tisset den inne tidligere?

Skrevet

Det er absolut ingen grunn til å ikke kastrere hunden såfremt den ikke er et ekstremt spesielt utstillingseksemplar. Du kvitter deg med en hel del problemer ved å kastrere hunden jo før jo heller. Hundene blir mindre stresset (de tenker ikke så mye på å markere seg), roligere sammen med andre hunder, og du slipper å tenke på tisper som har løpetid. Noen hannhunder værer løpende tisper på mils avstand, og stikker lett hjemifra hvis de får muligheten. Min anbefaling er helt klart å kastrere hunden.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå inn på www.canis.no og bli medlem. Koster ingenting og du får tilgang til forumene der inne, der du kan stille alle spørsmål du måtte ha om hund, og du får alltid gode råd og svar. Jeg har ikke hatt dette problemet med min hund, men har hatt mange andre små problemer med han, og da gikk jeg inn dit og leste og spurte om råd. Og rådene jeg fikk funket, og jeg var kvitt problemet på utrolig kort tid!

Ellers kan jeg si at hvis jeg hadde hatt dette problemet så hadde jeg begynt på nytt med renslighetstreningen, belønnet hunden når han går på do ute(i form av ros, ikke godbit!) og luftet han ofte slik man gjør med valper.

Jeg håper du får problemet vekk, og at dere kan kose dere med hunden i mange år fremover! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...