Gå til innhold

vi har et småbruk og jeg ønsker å starte med...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

dyrehold.. tenker å begynde forsiktig, da jeg ikke helt vet hvor mye tid jeg kommer til å kunne legge i det da vi venter en liten i tillegg til at vi har en på to år.. jeg er selv oppvokst med dyr av forskjellige sorter, men er litt usikker på hvor vi skal begynde..

 

vi har to katter, og vurderer kanin nå i sommer.. har 32 mål med både inn og utmark, stor løe der det har vert både høns, sau, geiter og hester siste 10 årene.. vi har plass og muligheter sådan.. vi er også passe hendig og jeg elsker å bygge ting og vil gjerne lage til fint og utfordrende uteområde så både kanin og høns kan gå noenlunde fritt over et større område på sikt.. skal vi hive oss i det?

 

haer dere tips til andre dyr det er greitt å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bare å hive seg i det :-) Ikke ha så mange forskjellige med en gang, ta et slag av gangen.Høns er jo koselig, kanin også forsåvidt. Men bare vær klar over at du er helt bundet mens du har dyr. Du kan ikke reise til syden, weekendtur, ferietur med mindre du har en pålitelig avløser på hånd. Noen dyr er mer avhengig av stell til faste tider enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer. Villsau.

 

Skulle ønsker jeg kunne fått med sambo til et lite småbruk.... Men han får angst bare han kommer utenfor bygrensa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer selv om å ha en eller to kuer på bås, bare for kosen sin del og for å kunne melke dem for hånd.

Men så er det som nevnt over, at man blir helt bundet. Og at kyrne vel ikke gir noe melk hvis de ikke kalver en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenger de beholder melka vet jeg ikke. Melkekyr er også veldig nøye på tiden, så de er man enda mer bundet med enn f.eks sau. Sauer KAN fores en gang daglig, tiden er ikke veldig viktig, mens kyr skal melkes til et fast tidspunkt HVER eneste dag. Julaften som sommerferie og påske. For ikke å snakke om dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauer må dessuten fanges inn en del ganger om året for å behandles mot innvollsorm og gis vaksine. Dessuten hvis de skal klippes eller merkes, eller hvis Mattilsynet krever å få "treffe" sauene.

Derfor er det en fordel å ha slektninger som villig hjelper til med å jage inn sauene, eller rett og slett sørge for å ha en godt oppdradd sauehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi har snakket om villsau på sikt, da bruket ligger ved sjøen og har mulighet til utegang hele året, men det er ikke stort nok til å fore villsau hele året (i følge reglene skal de vel ikke ha kunstfor for å kunne klasifiseres som villsau, med tanke på kjøttproduksjon)

 

ellers er sau ganske utelukket om de må på fjellbeite og vi må gå etter dem ganske ofte, siden vi har to små.. vil ha noe vi han ha her hele året. noe barna også har glede av..

 

så vi hadde tenkt oss noe litt mindre til å begynde med, noe som klarer seg selv med for og vann i en dag eller to.. de skal selvfølgelig ha daglig tilsyn, kos og klapp, ivertfall for kaninen, høns er vel ikke særli kjælne av seg..

 

kyr er ikke så veldig aktuellt pga melking og at en må ha de faste foringstidene..

 

noen som har peiling på alpakka forresten?

 

-HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://alpt.no/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=29

 

Ikke usannsynlig at man kan reise fra alpakkaene ei helg, men da må det være bombesikkert gjerde så de ikke kan rømme. Kjedelig å være borte ei helg og få telefon om rømt alpakka. Felleskjøpet selger noen for-innretninger som gjør at dyrene kan spise i flere dager. Vann også, tror jeg. Ikke så lurt å sette igjen bøtter, for det kan ende med at bøttene blir veltet og vannet renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha dyr for å tjene penger på det bør du ta en prat med landbrukskontoret i kommunen. Det er en del krav som skal være oppfylt i forhold til hygiene, regnskapsføring og utdanning for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en snill ponnie :)

det skal jeg ha når vi flytter på småbruk!

er voskt opp med hest, islandshest...

blir nok en ponnie til barna eller en islandshest her etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nei planen var bare hobby nå til å begynne med ivertfall, mannen jobber 140% og med to små barn og 100% jobb i tillegg blir det for mye om vi skal legge så mye penger i det at det skal være lønnsomt..

 

planen er at de skal kunne gå inn og ut som de selv ønsker, og de skal ha kontakt og bli trygge på mennesker, det skal være koslig og noe barna skal lære litt av og ha glede av også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal begynne veldig forsiktig hvis du ikke har erfaring med dyr fra før.

 

Å ha dyr er et stort ansvar. De å basere seg på at de skal holde seg selv med mat og drikke over noen dager, er rett og slett hverken realistisk eller ansvarsfullt.

 

Med levende vesener kan det skje uforutsette ting: De kan bli syke, kan sette seg fast i gjerdet, en fremmed hund kan bryte seg inn og jage dem, de kan bryte seg gjennom gjerdet.

 

Man SKAL ha daglig tilsyn til dyrene, det er nesten uavhengig av hva det er. Et mulig unntak for voksne katter som har kattedør og dermed kan komme og gå som de vil, samt tilgang til mat. Men det bør heller ikke være mer en en, max to netter.

 

Når det gjelder sauer, lama og alpakka, så er ikke det "enkelt" dyrehold. Spesielt med lama og alpakka er det faktisk et stort problem at norske veterinærer ikke har kunnskap om de spesielle sykdommene som kan ramme dem.

 

Når det gjelder sauer så skal man ikke undervurdere nødvendigheten av å klippe dem, for eksempel. Å klippe sauer er et håndverk som man ikke blir født med kunnskap om. regn med svette og skitne timer, og vær forsiktig rundt spener og kjønnsåpning så du slipper å nødslakte (lett med en sprellende sau)

 

Nødslakt er for øvrig også en kunst du SKAL kunne hvis du har dyr. Du har ikke rett til å la en sau blø ihjel fordi du ikke orker å avlive og dyrlegen ikke har tid til å komme på timen.

 

Til og med med kaniner bør du være i stand til å avlive selv hvis det skulle være nødvendig.

 

Jeg er helt for at folk flytter på småbruk og skaffer seg dyr, men vær så snill: Skaff deg kunnskap FØRST. Og skaff ikke dyr hvis du egentlig ikke har tid til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gubben nødslakter ikke!! Det finst en "nødslaktebil" som må rykke ut... Dessuten finnst det kanskje en hjortejeger "på bøgda" som SKAL kunne jakte... Det er iallefall det vi benytter oss av..

 

Klipping fikk du til å hørest veldig ille ut.. En sau som har vært klippet står som regel ganske rolig.. Gubben er ikke noen proff, så somregel har vi en som sitter og holder dyra rundt halsen, mens den andre klipper. De mer proffe bare "setter" sauen på rompa og klipper.

 

Vaksinering må til.. Så er det lurt å passe på når væren får slippe til, sånn at man har litt peiling på NÅR lamma kommer...

Du må kunne hjelpe sauen med å snu lam i magen, spesiellt om den får 2-3 stk... Dvs du må kunne putte hele hånden opp i "rattaten" og ordne opp..

Er lammet livløst når det kommer, må du tørke slim og puste liv i det...

 

Og blir det flaskelam, så har du en venn for livet..iallefall hele neste sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.33

Det er jeg rett over deg igjen:

Når du må nødslakte, så har du ikke tid til å vente på verken hjortejeger eller nødslaktebil. Har selv stått i en situasjon med en skamklipt vær. Det ville vært dyrplageri å ikke hjelpe ham fra denne verden før han blødde ut.

 

Ja, sauer som er vant til å bli klipt er en sak, men årrets lam skal lære seg, og å kaste seg ut i det uten engang å ha prøvd tidligere, ser jeg ikke på som ansvarlig dyrehold. Nå finnes det saueklippere som kan leies inn i alle fall noen steder i landet, så det behøver ikke være mer enn ett økonomisk spørsmål.

 

Grunnen til at jeg tok det opp var at jeg har sett flere tilfeller av hobbysaueeiere som ikke synes det er nødvendig å klippe. Det ER det.

 

Og det med å slippe væren til: ja, det er jo ikke bare å slippe ham til, man skal både ha regnet ut når lamma kommer og være klar over at søyene skal ha spesielt for når de går drektige, og ja, være forberedt på og ha kunnskap nok til å hjelpe lammene til verden.

 

Hilsen en ekspert på å sortere lammeben.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

vi har en del erfaring med dyr fra før, det er derfor jeg vil starte med noe lite.. er oppvokst med katt og hund, diverse smådyr i bur, som kanin, hamster, masvin mine besteforeldre og tante/onkel har gård og har drevet med både melkekyr, sau, hest, geiter, høns osv.. så jeg er ikke helt grønn, har vært "avløser" nå og da, tatt imot både lam og kalver under fødsel..

 

en kanin klarer seg fint en helg om den har mat og vann, den skal ha innhegning der den får gå fritt ut og inn, så den blir ikke stående i et lite bur(som mange innekaniner forøvrig gjør) høns klarer seg også et par dager med mat og vann i beholder, og de skal også gå inn og ut som de selv ønsker. alle innhegningene skal ha nett over for å beskytte mot fugl og rovdyr.

 

OM vi skulle invistert i apakka hadde vi selvfølgelig lest oss godt opp og snakket med erfarne før vi la så mye penger i det! hadde også forhørt oss med dyrlegene her om det er noe de kan ta ansvar for osv..ellers pleier de fleste som har både sau og alpakka å leie inn folk til klippinga.. ivertfall rundt her, og klipping er ikke noe en vurderer på vanlig sau, det er noe som må gjøres, villsau er litt annet.. ellers er det forøvrig krav om saueholde-kurs her for å ha sau..

 

nødslakt er ikke noe en har lov å gjøre selv, det skal en dyrlege eller slakter gjøre (en kan gå slaktekurs for å få gjøre det selv)

 

 

vi har forøvrig bodd på bygda og vært omgitt og oppvokst med dyr/gårdsdrift.. vi bor nå på småbruket som min mann har odel på, og har bodd her i 13år, drevet marker, gjerding, vedlikehold av bygninger osv.. så vi er ikke byfolk som ikke vet noe om dette altså.. lurte bare på om noen hadde tips til dyr som var lettholdte og grei til begyndelsen mens vi har to barn under to-tre år.. :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ikke snakk om at vi skal ha sau med det første, men om vi skal så er det ikke snakk om noe kjempeflokk, det er snakk om eventuellt to flaskelam i føsrste omgang, som mest sansynlig kommer til å bli slaktet til høsten eller settes sammen med en annen saueflokk over vinteren..

 

det er ivertfall ikke snakk om å ha ansvar for vær og bedekking! vi har bare 32mål totalt, så vi kan desvere ikke fore allverden uten tilleggsfor..

 

ellers har jeg hatt ansvar for lamming og tatt imot tre lam, så jeg vet hvordan det foregår og alvåret som ligger i.. det var ikke noe nøling der jeg sto med telefonen i lua og de lange blå hanskene på.. men jeg hadde jo ikke peiling, men sammen fikk vi reddet både søyen og lammet..

 

HI - ikke en ekspert, men veldig lærevillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ikke hatt tid til å svare deg før nå, men her er i hvert fall mine erfaringer og preferanser.

 

Jeg bor selv på småbruk, supert for barna å vokse opp slik, spør du meg. :-)

 

Jeg har hatt endel forskjellige dyr; Katt, hund, høner, kaniner, marsvin, sauer, fugler, akvariefisker...

Nå har jeg fire hester, en hund og en katt.

(En 13-års svensk varmblods hoppe, med hingsteføll ved fot, en 5-års sportsponny-valakk, en 9-års shetlandsponny-valakk)

Barna er 3 1/2 og 5 1/2 og hunden er en golden på ca 8-9 år.

Vi trives supert med disse dyrene.

 

Jeg er en smule over gjennomsnittet interessert i hest, så jeg har hele veien hatt minst 3 hester her, gjennom fødsler og alt. Fôrer med rundball de kalde mnd, høy ellers, og har dem på utegang, men tar dem inn for individuell fôring i periodene jeg fôrer kunn med høy.

Jeg er ikke mye ute og farter, men kunne sikkert ha fått noen til å se til alt sammne om jeg ville, både sommer som vinter.

 

Jeg er slik som deg, liker å snekre og ordne, så jeg har laget veldig lettvindte løsninger for inn-/utslipp av hestene, foring etc, slik at det ikke tar mye tid/krefter.

Hest er suuupert å kombinere med barn, også små, mine har ridd fra de var under året, og det er masse stell, kos, møkking, tid sammen i stallen, fore osv. Vi har også ridebane, så de kan få prøve å ri alene etterhvert også, uten å risikere altfor mye.

Men den voksne MÅ kunne MYE om hest for at det skal bli hyggelig for barna. En barneponny må vedlikeholdes gjevnlig, og shettiser er slu.

Jeg drev tidligere rideskole for små barn, og valgte den lateste av de late som første-ponny til mine barn.

Men er du god på hest er det helt supert dyr å ha til hygge for barn og voksne.

 

Jeg har også hund, og synes det er flott sammen med barna. Jeg valgte golden, og han tusler rundt her og bare "finnes" alltid der. Barna elsker å klatre og kose med ham, eller få ham med på en løpelek. Det eneste negative er vel at han er for snill og lar barna herje, og at han noen ganger kan markere i sandkassen ell. (Ikke ofte, heldigvis.)

 

Også var det katten, et must på småbruk med dyrefor på låven osv. Hun tasser også rundt og lever en stille sammeksistens med hunden og oss.

 

Jeg hadde høner til for noen år siden da jeg ventet nr to (jeg har vært alene med alt hele veien), orket ikke en vinter til med frossent vann osv, så jeg gav den bort. Men veldig lettvindte dyr å ha, gir egg og funker som søppelbøtte for mye husholdningsavfall. :-)

 

Kaniner er supre, de spiser lite, kan bli tamme og hyggelige, og der helt klart det dyret som jeg legger til hvis vi skal ha flere dyreslag etterhvert. Men igjen, vannet fryser om vinteren hvis de står i stallen og døren er åpen osv. Kombinert med høner er det ikke mye igen å kaste å boidunken hvis man har kaniner. Og gleden er jo stor hos langøre over et kinakålblad.

Jeg avlet i sin tid kaninunger til dyrebutikker, og finansierte to hester med dette. Da hadde jeg 5-etasjes kaninbur i et hjørne på kjøkkenet. (Jeg har stort kjøkken - gammelt hus) :-)

Vanskelig å avle, spiser ungene hvis de blir stressa ell, sloss hvis man setter to hunner sammen etc.

 

Marsvin derimot, kan gå sammen alle sammen. Har ikke hatt mange av de, men vedlig hyggelige smådyr. Men siden jeg har hatt så veeeldig mange kaniner, velger jeg nok kanin foran marsvin.

 

Sauer ligger noen år tilbake for min del, MYE LYD!!!

Det gav ikke like mye som det kostet følte jeg, mye fôring, stell osv, det gikk endel fôr(høy, kraftfôr), urenslige, så måtte møkke ofte, i forhold til hestene. Og de lagdt noe utrolig med lyd, følte jeg var helt ør i hodet av og til. Hestene ristet på hodet, de syntes helt tydelig at det var ubehagelig i ørene. Eget sauefjøs, tror jeg er tingen.

Jobbet forøvrig et sted de hadde geiter, de hoppet høyt og var utbrytere av rang, noe sauer også kan være når de har mye ull.

 

Fugler i bur inne er vel ikke det du er ute etter?

 

Akvarie med fisker er ellers et hyggelig innslag for barna, som ikke søpler, ønsker meg det selv. :-)

 

Jeg synes dine tanker om kosekanin og noen høner høres ut som en bra start. Jeg ville har skaffet meg hund førts og fremst. det er så mye selskap i hunden, den er der hele tiden, og den blir en super kamerat for barna dine. Kaninen og høene er "der ute", mens hunden ligger på plassen sin eller ved vedovnen om kvelden.

En venninne av meg sa tørt til meg da jeg satt og vurderte om jeg hadde tid til å ha hund for 8-9 år siden; "Herregud! Å ha hund er da som å ta på seg skoa om morgenen!"

(Jeg kan av og til debatere ting *litt*) :-)

 

Jeg hadde gått for hund og kanin, de kan du ta inn til vinteren, når du har liten nyfødt, også kan du planlegge og glede deg til det store fine hønsegården du skal bygge til våren mens mini sover. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for MANGE ider! :D kjenner jeg ble gira nå!

 

å ha hest er nok ganske langt frem, vi har hatt noen siste årene som har lånt markene til beite, og det har vert veldig mye styr, tar masse tid, koster sjorta i forhold til tiden og kreftene jeg har "til overs".. vi har heller ikke mulighet til å ha de på vår grunn hele året da vi bare har 32mål, der mye er tett skog.. men helt klart de dyra som best kan brukes til "noe" i forhold til høns og kaniner! det får vel bli om noen av de små begynder å mase om det!

 

fisk og småful er heller ikke så aktuellt da det ikke blir kos og nærhet for store og små.. har også hatt hund og det er jo som å ha små barn de første årene før de blir gamle og "utlekt".. og mannen er en smule redd for huset, gulvet og "inneklima" så det er på knappe håret at kattene får være inne :)

 

men vi skal jo ha varmelamper både til eventuelle høner og kaniner, de skal ha det rett så koselig! det litt det å lage til å styre og ordne jeg liker, så det skal nok ikke stå på sånnsett! :P høner er jo veldig praktisk da de spiser stort sett alt av rester (vet at de ikke skal ha mat med egg av etiske grunner osv) og at de produserer egg, og det går en hau egg her i løpet av en uke!

 

tror jeg har landa litt på kanin i somemr, og høns/kyllinger til våren.. to katter har vi fra før.. + en toåring og en på vei! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kommenterer det som står om en skamklipt vær: Å klippe en voksen vær er ikke noe jeg ville ha gitt meg ut på. Måtte nok ha vært to-tre personer i tilfelle.

Jeg ville heller ikke ha beveget meg nær en voksen vær for den del... Faren min gjorde en tabbe i så måte, han hadde en vær på beite og begynte å klø den bak ørene. En dag faren min ikke gadd å klø væren, dyttet den ham ned i gresset så lett som ingenting. Noe mer skjedde ikke, men mange bønder har en eller annen skade etter flere harde konfrontasjoner med dyr igjennom åra. Ikke minst gjelder dette ulydige kyr og okser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...