Gå til innhold

Etternavntrøbbel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært klar på at jeg skal ha samme etternavn som barna mine siden i årevis før jeg ble gravid, og samboer har ikke hatt noe å si på det, annet enn at vi kan gifte oss og ta hans navn alle sammen. Dette har jeg svart ja til når det er kommet opp..

Nå som jeg er gravid og fremdeles ikke gift (og ikke blitt fridd til) er jo saken mer aktuell enn noensinne, og samboer bare trekker på skuldrene, navn er ikke så viktig for han. Men nå har svigers begynnt å blande seg... "Det har alltid vært slik at barna har fars etternavn, blabla", jeg svarte at det ikke er tilfelle, at det først var med de Castbergske barnelover barn av ugifte foreldre i det hele tatt fikk rett til å ta fars navn, og at mors navn har vært hovedregel i alle år, samboer forholdt seg fremdeles taus.

Men nå i dag begynner han å bable om hvor skuffet foreldrene hans blir, og at vi burde tenke på dem. Jeg svarte at det jo er det første barnebarnet til mine foreldre også, og at jeg ikke ser at det skulle være viktigere for hans foreldre enn for mine at etternavnet blir ført videre, og at han utmerket godt vet løsningen på det hele. Nå er han sur...

Er det han eller jeg som er urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har barnet både mitt etternavn, og fars etternavn.. Vi foreldrene har opprinnelig 2 etternavn hver, og da gjorde vi det slik at etternavnene fra farssidene er de som ble gitt videre :)

Skrevet

Hvorfor farssidene? Er dere mere fars enn mors barn?

Skrevet

Neinei..glemte å skrive at vi valgte de navnene fordi vi liker de etternavnene best selv, og det er de vi bruker mest i hverdagen. Hehe..Om samboeren hadde likt morssidens etternavn hadde han fint kunnet gitt det også ;)

Skrevet

Jeg har et uvanlig etternavn. Far heter Hansen. Så det var naturlig at barna har mitt etternavn og så får han ta mitt om han ønsker det når vi, om vi, gifter oss.

Svigerforeldre, på begge sider, har overhodet ingenting de skulle ha sagt når det gjelder valg av navn på barna. Dere er foreldrene. Dere bestemmer. Og siden dere allerede hadde en grei avtale så syns jeg det er han som er urimelig og som gir etter for presset fra sin mor istedenfor å holde seg til den avtalen dere har.

Kan se for meg mang en krangel om han er av den tause typen helt til mamma kommer og sier noe annet.

Skrevet

Han gir katten i hva barna heter, det er foreldrene som spøker i bakgrunnen, og det misliker jeg sterkt..

HI

Skrevet

Skjønner godt at du blir irritert!

Det du kan gjøre, hehe, er å dra dette ut og bare melde inn fornavn på barnet. Melder man ikke inn etternavn innen 6 måneder så får barnet automatisk morens etternavn;) Kanskje litt slemt, men da lærer han seg å holde avtaler istedenfor å dilte i ræva på mamma`n sin.

17:04

Skrevet

Du får bare si det rett ut som det er at barna har ditt etternavn til dere blir gift og da skal hele familien få samme etternavn.

MEN du kan jo trikse systemet litt. hvis du har "ditt etternavn" bindestrek og "hans etternavn" så vil en alltid gå etter ditt etternavn først hvis det er noe alfabetisk liste inne i bildet eller ved søk på nett etc.

Skrevet

Ingen av dere er vel direkte urimlige, men jeg er enig med deg. Rett og slett fordi det er dere to som skal avgjøre dette - ikke noen andre. Og dersom dette er noe som betyr noe for deg, men ikke for ham... vel, da er jo valget egentlig enkelt da!?

Her var det likedan; jeg hadde sterkt ønske om å føre mitt etternavn videre, mens mannen ikke brydde seg. Dermed fikk barna mitt etternavn. I ettertid har jeg tenkt at dette var heldig også fordi mitt etternavn er langt mer sjeldent (under 200 stk) enn hans -sen - navn.. ;-)

Foreldrene hans kommer over skuffelsen- et etternavn har ikke så stor betydning lenger som før uansett... ;-)

Skrevet

Men hvorfor kan dere ikke bruke samme etternavn alle sammen? Dere kan ha samme etternavn selv om dere ikke er gift......

Skrevet

Du tuller nå? Selv om det er lov å ta samboers navn betyr ikke det at det går an...

Skrevet

Forstår foreldrene hans, og forstår deg. Men ikke din samboer... Ville nok valgt begge etternavnene, med bindestrek

Skrevet

ta hans navn som mellomnavn og ditt som etternavn. det blir det mest rettferdige.

det gjorde jeg, men vi var ikke sammen da.

Skrevet

Fri, og bli gift før barnet kommer. Vil han ikke så går du, og barnet får aldri hans etternavn.

Du er mest opptatt av giftermålet som uteblir og det er han også.

Skrevet

Vi venter barn til høsten og giftet oss i sommer (6 måneder på vei). Jeg har et etternavn som er sjeldent (vi er 34 som heter det i hele landet) og min mann heter Hansen. Jeg er ikke interessert i å bytte, men vi diskuterer veldig hva våre barn skal hete. Mitt navn er langt og bør stå alene. Siden barna blir flerkulturelle (min samboer er halvt eskimo) er det ønskelig at barna får et norsk navn og et eskimonavn, og da synes jeg de skal spares for to etternavn i tillegg.

Jeg kommer til å kjempe for at barna får mitt etternavn.

Skrevet

Nei, jeg tuller ikke. Vet om flere som har gjort det, hvorfor ikke? Det er lov, og ja, det går an:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...